به دخت

 




ابراز هیجانات در کودکان چگونه است؟

تجربه کودکان در هیجانات همانی است که ما داریم اما انها اغلب هیجانات خود را بصورت متفاوتی بروز می دهند اهمیت دارد که والدین ارزش هیجانات کودکان را به انها بیاموزند.

. وقتی هیجانات (عصبانیت اندوه ترس و...)بطور مناسب بروز پیدا میکنند جایی برای ابراز هیجانات مثبتی که یاداور شدیم بخوص لذت شکل میگیرد.برای درک اینکه چطور میتوانیم به کودکان خود کمک کنیم تا خود را خوب احساس کنند و هیجانات منفی خود را بروز دهند ابتدا نیاز داریم بفهمیم احساسات انها از کجا ناشی میشودکه باید به این موضوع دقیق تر بنگریم.

بنظر میرسد که پاسخ های هیجانی بیشتر از باورها ناشی میشود و این باورها بیشتر از تجارب گذشته کودکی شکل میگیرند .برای مثال اگرکودکی در خانه یک دوست بماند و اتفاق تلخی برایش بیفتد.ممکن است این اتفاق را به ماندن در خانه دوستش ربط دهد .بنابراین اگر بار دیگر برای ماندن در خانه یک دوست دعوت میشود احتمالا احساس ناراحتی میکند چون از افتادن ان اتفاق نگران است .

کودکان دستاوردهای واقعی خودرا با انچه فکر میکنند قادر به دستیابی ان هستند مقایسه میکنندکودکان می اموزند بصورت مثبت یا منفی بر اساس حوادثی که در زندگیشان اتفاق افتاده و بر اساس الگوی نقش بزرگتر فکر کنند یعنی اگر کودک یاد بگیرد دائم فکرکند هیچوقت نمی تواند چیزی را با صددرصد دقت بدست اورد واین بد است در نتیجه او شکست خورده است.

تحول حس درست و نادرست در کودکان در سالهای اولیه زندگی اغاز میشود والدین و معلمان در رفتار و باورها و ارزشهای او تاثیر می گذارند وقتی رفتارهای مشخص را تشویق میکنند و یا از برخی رفتارها چشم پوشی یا انتقاد میکنند جامعه با ارزشهایش نقش قدرتمند و موثری بر زندگی کودک دارد .راه های موثر برخورد با هیجانات تشویق کودک به ابراز هیجانات بصورت مناسب و نیز در همان زمان شکل گیری اعتماد به نفس او است.

 

مطالب مرتبط:

کودکم افسرده است

استرس و فشارهای روحی کودکان

نشانه های اضطراب کودکان ونوجوانان

پیشگیری از اضطراب

 

1393/2/7




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی هیجانات در کودکان , احساسات مثبت ومنفی , , بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :