به دخت

 




به فرزندانتان شیر خشک ندهید

یک متخصص نوزادان گفت: بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته ثابت شده...

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، رشد موزون‌تری دارند.

دکتر علی اصغر عالی پور در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت خوراندن شیر مادر به نوزادان، گفت: تحقیقات نشان داده است که شیر مادر با طبیعت بدن نوزاد سازگاری بیشتری دارد و پروتئین‌های موجود در آن به هیچ وجه آلرژی زا نیست.
 
این متخصص نوزادان افزود: میزان بروز آلرژی در کودکانی که شیر خشک می خورند بیشتر از سایر کودکان است، ضمن اینکه بروز آسم در کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر است.
 
به گفته وی، میزان بروز پنومونی (عفونت ریه) و اوتیت(عفونت گوش) در کودکان شیر خشکی بیشتر از سایر کودکان است.
 
عالی پور گفت: بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته ثابت شده نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند رشد موزون‌تری دارند و کمتر با چاقی و یا لاغری مفرط مواجه می‌شوند.
 
این متخصص نوزادان در ادامه با بیان اینکه در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند میزان بروز رفلاکس(برگشت شیر) بیشتر است، گفت: این اتفاق سبب می‌شود تا نوزاد رشد خوبی نداشته باشد، ضمن اینکه این مسئله گاهی زمینه‌های عفونت ریه را در نوزاد بوجود می آورد.
 
وی در ادامه با اشاره به پایین بودن سطح بهداشت بخصوص بهداشت آب در کشورهای در حال توسعه، گفت: تحقیقات نشان داده که در این کشورها کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند به علت عدم رعایت بهداشت کافی بیشتر با اسهال مواجه می‌شوند.
 
این متخصص نوزادان افزود: از آنجایی که اسهال‌های طولانی، رشد کودک را به تعویق می‌اندازد کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند رشد کمتری نسبت به همسالان خود که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، دارند.
 
وی در ادامه اولین شیر مادر(آغوز) را سرشار از مواد ایمنی زا دانست و گفت: نوزادان هنگام تولد سیستم ایمنی و دفاعی ضعیفی دارند و "آی جی آی" موجود در شیر مادر سطح ایمنی بدن و بخصوص دستگاه گوارش نوزاد را در برابر میکروب‌ها بالا می برد و از این رو توصیه می‌شود مادران تلاش کنند تا حتما این شیر را به فرزندشان بخورانند.
 
این متخصص نوزادان در ادامه گفت: تغذیه کودک با شیر مادر زمینه شکل گیری ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند را بوجود می‌آورد.
 
1393/1/7



ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :