به دخت

 




راه کارهای رسیدن به شادمانی

ارتباط داشتن با خدا، اصلی ترین شرط رسیدن به سرور قلبی

همان گونه که بدن آدمی برای ادامه حیات به هوا و غذا نیاز دارد، روح و باطن او نیز نیازمند به هدایت و عنایت الهی است. انسان که نیازمند مطلق است، پس از برقراری ارتباط بی نیاز مطلق، در برابر با مشکلات، پرتوان می ایستد. روان شناسان غربی نیز بر این باورند که «افراد معتقد به خدا و جهان آخرت و آموزه های آسمانی، برای زندگی، شادتر و پرانگیزه ترند».

عبادت کردن، راه های ارتباط با خدا و از یکی از اسباب شادی و نشاط است. آنان که به دعا و نماز و مناجات می پردازند، کمتر به اندوه و نگرانی دچار می شود. حتی کسی که گناهی مرتکب می شود و عذاب وجدان او را غمگین و سرخورده می کند، پس از توبه و استغفار و برقراری ارتباط دوباره با خداوند، از احساس گناه رها می شوند و امید و آرامشی فراتر از گذشته را قرین روح و روانش می سازد. و طعم شیرین نوعی خرسندی و شادمانی را می چشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «کسی که بسیار استغفار کند، خداوند او را از هر اندوهی، گشایشی و از هر تنگنایی، راه نجاتی می بخشد.» ذکر خداوند، آرامش بخش و نشاط آفرین روح است، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: «ای سفیان، زمانی که چیزی تو را محزون ساخت، لاحول ولاقوة الا باللّه زیاد بگو؛ زیرا این جمله کلید شادی است.»

پیام متن:

متصل بودن به منبع لایزال الهی در قالب عبادت و ذکر، سبب زدودن غم و نگرانی و افزایش شادی و آرامش انسان می شود.

افزودن بر تحمل و رضایت مندی

یکی از راه های مهم کسب شادی، کنار آمدن با مشکلات و رضامندی از مقدرات الهی است.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: نشاط و شادی، در پرتو راضی بودن به رضای خدا و یقین به دست می آید و اندوه و غم، در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی پدیدار می شود.

پیام متن:

دل شکیبا و بردبار، به زودی شادمان خواهد شد.

مثبت نگری و شادمانگی

نیک اندیشی، یکی از نشانه های سلامت روان و سبب ایجاد نشاط است. ما خود، تصمیم می گیریم که دیگران را چگونه ببینیم. وقتی می خواهیم کسی را دوست داشته باشیم، می توانیم صبور و شکیبا باشیم و وقتی تصمیم می گیریم که از آدم ها برنجیم، در اشتباه های آنها دقیق می شویم. پس نوع احساس ما درباره دیگران، به رفتار آنها بستگی ندارد، بلکه به نگرش ما مربوط می شود. بسیاری از انسان ها این گونه هستند که بیشتر وقت خود را صرف جست وجوی عیب های دیگران می کنند و کمتر به خوبی های آنها می پردازند.

از این رو، برای شاد بودن، باید یاد بگیریم که چگونه اندیشه هایمان را کنترل کنیم؛ زیرا آنچه مایه خوش بختی و شادی انسان است، از درون او سرچشمه می گیرد، نه از بیرون.چون به چشمت داشتی شیشه کبود زین سبب عالم کبودت می نمود

پیام متن:

مثبت نگری، موجب پرورش حالت و ویژگی های نیکو در آدمی منجر می شود و به سلامتی و شادی او می انجامد. در حال زیستن

برخی از مردم یا همیشه حسرت دیروز را می خورند یا خود را در آرزوهای دست نیافتنی فردا غرق می کنند. در نتیجه، خودیشتن را از آرامش و شادی امروز محروم می سازند. انسان باید در همه حال به فکر آینده خویش باشد و با دوراندیشی بسیار، برای ساختن آینده و سرنوشتش بکوشد، ولی نه به بهای از دست دادن امروز. همچنین باید از گذشته خویش درس عبرت بگیرد و تجربه اندوزد.

امام علی علیه السلام می فرماید:

گذشته عمر تو رفته است و باقی مانده آن نامعلوم است. پس زمانی را که در آن به سر می بری، برای عمل غنیمت بشمار.سعدیا، دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست در میان این و آن، فرصت شمار امروز را

پیام متن:

حسرت نخوردن بر روزهای از دست رفته و دوری از اندوه فردای نیامده، بلکه زمان حال را دریافتن، یکی از راه های رسیدن به شادی است

تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

شادی های پسندیده

 

 

1393/1/17




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :