به دخت

 




داشتن فرزند، انتخاب در برابر شانس

پدر و مادر بودن سخت‌ترين‌، رضايت‌ بخش‌ترين و با اهميت‌ترين شغل و كار در جهان است. هيچ مسئوليتي بزرگتر و مشكل‌تر از بزرگ كردن فرزند در زندگي وجود ندارد و براي برخي از انسان‌ها هيچ رضايتي بالاتر از آن نيست.

بسياري از مردم، تنها با اتكا به وجوه منفي نقش والدين، از پدر و مادر شدن انتقاد مي‌كنند و ديگران ـ به خصوص آنهايي كه هنوز پدر و مادر نشده‌اند ـ پدر و مادر بودن را تنها با اتكا به وجوه مثبت آن رؤيايي بزرگ مي‌دانند. اما در واقعيت پدر و مادر شدن مي‌تواند كاري بسيار پرمشقت، نوميد‌كننده و بي اجر و مزد باشد و مي‌تواند انرژي، پول و وقت شما را ببلعد. در عين حال كه مي‌تواند پرهيجان‌ترين و رضايت‌بخش‌ترين كاري باشد كه مي‌توانيد انجام دهيد. خلق و ايجاد يك انسان با همراهي همسرتان، حقيقتاً يك معجزه است.

ما به هيچ عنوان از آنچه كه گفتيم، قصد اين را نداريم كه به شما بگوييم بچه‌دار شويد يا اين‌كه نبايد بچه‌دار شويد. هر فردي بايد خودش در اين‌باره تصميم بگيرد. مهم اين است كه انتخاب عاقلانه‌اي انجام دهيم، تا اين‌كه اين مسأله را به شانس واگذار كنيم.

و مسأله ديگري كه مهم است، اين است كه پيش از ازدواج دختر وپسر در مورد مسايل مناقشه برانگيز بعدي صحبت كنند. اين‌كه آيا اصلاً مي‌خواهند فرزند داشته باشند، يا نه؟! فكر مي‌كنند بهترین زمان براي بچه‌دار شدن کدام است و اين‌كه دوست دارند چند فرزند داشته باشند؟

            متأسفانه در دوره‌ي آشنايي، زن و مرد در اين مورد معمولاً صحبتي نمي‌كنند. به خاطر همين هم نمي‌دانند كه آيا در اين زمينه با هم توافق دارند يا خیر. حتماً دليل اين‌كه در اين مورد صحبت نمي‌كنند اين است، كه فكر مي‌كنند موضوع چندان با اهميتي نيست. در جهاني كه بسياري از بچه‌ها به طور ناخواسته به دنيا مي‌آيند و افراد متأهل هم به اين مسأله كم بها مي‌دهند، شايد جاي طرح اين قضيه در زمان آشنايي كمي مسخره به نظر برسد. اما مسأله اينجاست كه آبستني ناخواسته، شروع بسيار سختي براي مسؤوليت دشوار پدر و مادر شدن است. ما سعي مي‌كنيم كه همه چيز را تا حد امكان با برنامه‌ريزي به جلو ببريم. براي تحصيلات‌مان، كارمان، ارتقاي شغلي، كسب و كار تا جايي كه ممكن است برنامه ريزي مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم گام به گام حركت كنيم. وقت بسياري را براي صحبت در مورد مدل اتوموبيل، سال ساخت و مسايل ريز مربوط به آن، رنگ و ديگر مسايل مورد علاقه صرف مي‌كنيم و می‌بینیم که يك عروس خانم فقط براي لباس عروسي چه‌قدر فكر مي‌كند و چه‌قدر زمان صرف مي‌كند. اما وقتي مي‌خواهيم بچه‌‌دار شويم، سكندري مي‌خوريم. انگاري كه در باد غوطه‌وريم.

گفته مي‌شود كه بزرگترين هديه‌اي كه مادر و پدر مي‌توانند به فرزندشان بدهند، ازدواج موفق خودشان است چرا كه ازدواج موفق والدين، براي كودك نويد حمايت و ثبات است و الگويي از عشق را به او ارائه مي‌كند؛ كه بعد‌ها او مي‌تواند به عنوان يك بزرگسال، همان الگو را در زندگي خود ادامه دهد.

 

آيا براي پدر ومادر شدن آماده هستيد؟

همسران لازم است كه درباره‌ي بچه‌دار شدن با هم صادقانه صحبت كنند. اگر يكي از آنها فرزند بخواهد و ديگري مطمئن نباشد، لازم است كه قبل از حاملگي با هم صحبت كنند. همسران نمي‌توانند بدون صحبت كردن به توافق جادويي دست يابند. فرزند ناخواسته هم براي والدين و هم براي فرزند، يك مشكل جدي است.

لازم است كه همسران بدانند كه چه زماني براي بچه‌دار شدن مناسب است. در زير راهنمايي‌هايي در اين باره فهرست شده است.

1 ـ ازدواجتان شاد و با ثبات باشد. بعد از ازدواج سريعاً بچه‌دار نشويد. به پيوندتان فرصت دهيد تا ريشه دواند و اجازه دهيد كه زمان بگذرد، تا اطمينان پيدا كنيد كه همسرتان و زندگي مشتركتان، هماني است كه مي‌خواسته‌ايد. اگر درباره‌ي ازدواجتان نگراني داريد، بهترين كار اين است كه بچه‌دار نشويد. تا هنگامي ‌كه مشكلات حل شود و نگراني‌ها بر طرف شود. مطمئن باشيد كه آمدن فرزند، نه تنها مشكلات را حل نمي‌كند بلكه اوضاع را وخيم‌تر هم مي‌كند.

2 ـ وضعيت اقتصادي شما مناسب باشد. اگر قرض داريد، سعي كنيد پيش از اين‌كه بچه‌دار شويد تا آنجا كه ممكن است اكثر آن را پرداخت كرده باشيد . تلاش كنيد كه مقداري پس‌انداز داشته باشيد، تا اگر با مشكلي روبرو شديد بتوانيد از آن استفاده كنيد. مطمئن شويد كه از پس هزينه‌ها و مخارج زندگي خود برمي‌آييد. براي ورود يك فرد جديد به زندگي خود برآورد هزينه كنيد.

3 ـ براي بچه‌دار شدن تحت فشار و اجبار ديگران نباشيد. هيچ‌گاه به‌خاطر اين‌كه فرد ديگري را شاد كنيد، صاحب فرزند نشويد. هر گاه كه خودتان، هر دو نفر، خواستيد تصميم به بچه‌دار شدن بگيريد. تصميم‌گيري در اين باره تنها بر عهده‌ي شما دو نفر است.

4 ـ هر دو نفر معتقد باشيد كه اكنون زمان مناسبي براي بچه‌دار شدن است. شما نمي‌توانيد با اطمينان پيش‌بيني كنيد كه حاملگي چه زماني رخ خواهد داد. به آنچه كه در آينده‌ي نزديك برايتان رخ خواهد داد به دقت بنگريد و درباره‌ي زمان مناسب با همسرتان صحبت كنيد.

5 ـ براي يك تغيير عمده در زندگي شخصي و مشتركتان آماده باشيد. والد شدن، زندگي را براي هميشه تغيير مي‌دهد و هيچ راه برگشتي وجود ندارد. بسياري از تغييرات لذت‌بخش هستند، اما حتي تغييرات مثبت هم در زندگي با استرس همراه است. با صداقت درباره‌ي نگراني‌هاي خود با همسرتان صحبت كنيد و بر سر اين‌كه چگونه با تغييراتي كه والد شدن به همراه خواهد داشت، روبرو خواهيد شد، با او به توافق برسيد.

 

1392/12/20




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی پدر ومادر شدن،فرزند دار شدن،آمادگي بارداري؟ ,


نام شما : ایمیل دوست شما :