به دخت

 




ازدواج خواهر كوچكتر

اين توجيه از نظر اسلام مردود است چرا كه اسلام نسبت به مسأله ازدواج حساسيت فراواني نشان داده است و هيچ گونه مانع تراشي بيهوده و برپايي سنت‌هاي باطل را نمي‌پذيرد. خداي متعال مي‌فرمايد: "وَ أَنكِحُواْ الاْيَـَمَي‌َ مِنكُم‌...؛ مردان و زنان بي همسر خود را همسر دهيد؛ همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند خداوند از فضل خود آنان را بي نياز مي‌سازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است‌."(نور/32)

این درست نیست که يكي را به خاطر ديگري از حق مسلمش (سنت حسنه ازدواج) محروم كرد، به ويژه اگر خطر گرفتاري در مفاسد و يا دشواري‌هايي در اين خصوص احتمال داده شود؛ همچنين بايد توجه داشت كه متأسفانه در جامعه مسلمانان‌، سنت‌هايي رايج گشته كه با روح اسلام سازگاري ندارد و بايد با آنها مبارزه كرد و اين مورد يكي از سنت‌ها و شئونات نادرست اجتماعي است‌؛ چه اينكه بسا خواهر بزرگتر اساساً نخواهد ازدواج كند و يا فعلا آمادگي لازم در این خصوص نداشته باشد، لذا اين موضوع نبايد باعث آزار ديگران شود و يا به تصميم‌هاي نادرستي بينجامد.

در هر صورت‌، از نظر اخلاق اسلامي‌، اگر بتوان با حفظ حقوق همه افراد‌، راهكاري انديشيد كه ديگران آزرده نشوند، مناسب‌تر است و به ديگر سخن رعايت سنن اجتماعي و رسوم رايج چنانچه بر خلاف شرع نباشد، مطلوب است‌، هر چند در اين مورد به نظر نمي‌رسد حرمت خواهر بزرگتر پايمال شود و او مي‌تواند با حفظ شكيبايي خود به ازدواج موفقي دست يابد.

نتیجه اینکه اگر به لحاظ مهارت و آگاهي و توانايي آمادگي زندگي مشترک و مسئوليت پذيري و... را دارید و فرد مناسب برای این موضوع نیز موجود است بهتر است فرصت را از دست ندهید.

 

1392/12/20




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :