به دخت

 




برنامه رشدپسران

لازم به ذكر است كه الزاما دوران نوجواني از 9تا21سالگي نيست بلكه ممكن است از 12 تا 19 سالگي هم باشدولي در كل اين فواصل سني را شامل مي شود براي برخي ديرتر وبراي برخي زودتر .

 برنامه سه مرحله ای رشد پسران

در اين سال هاي تعيين كننده تغييراتي در او ايجاد مي شود مانند :

تحولات فيزيولوژي وهورموني كه آن را بحران بلوغ هم گفته اند ورشد ادراكي واجتماعي كه به آن بحران هويت هم گفته اند.

مرحله يك دوران تحول (9تا13سالگي)پسر در اين سنوسال خواهان كمي استقلال مي شود وعلاقمند مي شود كه به عضويت گروه دوستان همسال در آيد.

گاهي برخي پسران ودختران در اين مرحله بيشتر از نوجوان هاي ديگر دچار ابهاممي شوندوآن به دو دليل است يك:نظام خانوادگي سست ومعاشرت با بستگان در حداقل خود كه پسر نوجوان مجبور است به بيرون از خانواده برود دو:تاثير رسانه هاي گروهي.

راه حل اين است كه به فرزندان خود يك بافت خانوادگي قابل توجه بدهيم يعني اطرافيان واقوامي كه نوجوان بتواند بسياري از خواسته هاي خود را ميان آنها بدست آورد.

در اين مرحله نوجوان يا به شدت شاد وشنگول است يا منزوي وگوشه گير،اين رفتار تا حدود زيادي طبيعي است .

او بيش از گذشته به اينكه از او انتقاد كنند حساس مي شود ونسبت به مسخره شدن حساسيت زيادي نشان مي دهد.در مقايسه با گذشته درون نگرتر مي شود ودوست دارد تنها بماند وخيال پردازي كند.

وظيفه ما اين است كه كاري كنيم او نقاط قوت واستعدادهايش را پرورش دهد وكمك كنيم تا دوستا ن همسال خوبي پيدا كند.

 

بخاطر تغييرات فيزيكي وهورموني يك پسر سيزده ساله وزنش سريعافزايش يافته وقدش اقد مادرش هم بيشتر مي شود.

مرحله يك زماني است كه مردان بايد بيش از هر زمان ديگري در زندگي پسرها در گير ودخيل شوند.

بايد به آنها انجام فعاليت هايي را دهيم كه هم خلاقيت خود رانشان دهند وهو تنش هاي خود رابه سرعت تخليه كنند.

در اين مرحلهاغلب پسرهاسكوت مي كنند بايد روش هاي نو آورانه اي پيداكنيد تا اوبه صحبت باشماعلاقه مندشود.

پسرهادر اين مرحله مكن است زودعصباني شوند،وقتي در حال عصبانيت به سر مي برندنبايد از او خواست كه درباره ي عصبانيتش حرف بزند بهترين كار اين است كه اورا تحت فشارقرار ندهيد وآرامش به خرج دادن بهترين كار است ،اما مواقعي هم بايدباخشم او برخورد متقابل كنيد مثلا اگر براي بازگشت اوبه خانه زماني مشخص كرده ايد واواز اين حيث عصباني مي شود واعتراض مي كند،درست تر اين است كه شما هم متقابلاخشمي از خود نشان دهيد وبا قدري اجراي برنامه خواسته شده وپايبندي به آن متذكر شويد.

در اين مرحله پسران نوجوان با 4تغيير رواني مواجه مي شوند و4سوال مطرح مي سازند.

يك- من كيستم؟   دو-چه زماني مستقل مي شوم؟   سه – كدام رفتار براي من درست وكدام نادرست است؟ چهار – عشق چيست وچگونه مي توانم در آن موفق شوم؟

اين ها در واقعسوالاتي در باره ي هويت ،استقلال ،اخلاقيات وصميميت هستند.

هويت

در اين مرحله دوستان بستگانش را الگو قرار مي دهدتا هويت هاي جديد براي خودش پيداكند.در اين مرحله وقتي نوجوان با اشكالات ونواقص خود روبرو مي شود ،عزت نس او كاهش مي يابد ومي پرسد آيا هنوز هم مرا دوست خواهند داشت؟

 

بايد به او كمك كنيم وفعاليت هايي كه باعث اعتماد به نفس او مي شود رابيشتر كنيم وبه او آزادي عمل بيشتري بدهيم.

استقلال

در اين مرحله تلاش براي رسيدن به استقلال شروع مي شود ،بايد آرامش خود راحفظ كنيم وتوجهداشته باشيم كه سر كشي در مرحله يك شروع ، در مرحله دو تشديد ودر مرحله سه كاهش مي يابد.

مي توانيم به او اعتماد كنيم واستقلا ل بدهيم ولي نبايد بگذاريم بيش از اندازه تنها بماند ويا بيش از اندازه كنترل شود.

صميميت :پسر نوجوان در ميان بهترين دوستان ،گروه هاي اجتماعي ،روابط با والدين وساير اعضاي خانواده به دنبال عشق مي گردد.وبايد به اندازه ي كافي تجربه ي صميميت داشته باشد در غير اين صورت دنبال عشق رمانتيك مي رود.

راه هاي عبور از مرحله يك

1- زماني كه پسر 11يا12ساله شد به اوبگوييم كه تو وارد بحران نوجواني شدي مثلا مي توانيم پسرمان را براي صرف شام به رستوران ببريم وبااو درباره ي نوجواني ومردانه شدن حرف بزنيم .

دو-اجازه ي انجام عمل يا اعمالي را براي تاييد به او بدهيم مثلا اجازه بدهيم كه به كوه يا مسافرت يك روزه برود.(به تنهايي يا گروهي)

در ادامه به مرحله دوم نوجواني يعني دوران عزم وتصميم فاصله بين (14تا17)سالگي خواهيم پرداخت.

 

مطالب مرتبط:

برنامه ای سه مرحله ای رشد پسران

چرا پول توجیبی؟

نوجوانان به چه کمک هایی نیاز دارند؟

نیاز پسران به گروه

 

1392/11/12

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی نوجواني،استقلال ،بانونت،هويت،بحران،بلوغ ,


نام شما : ایمیل دوست شما :