به دخت

 




الگوی بالاتنه

برای کشیدن الگوی بالاتنه ابتدا یک مستطیل به طول:(قد بالاتنه جلو+ قد باسن) و به عرض: (یک دوم دور سینه یا باسن هر کدام که بزرگتر است +10) رسم می کنیم.

اولین خط کشیده شده خط گردن است. از خط گردن به اندازه قد بالاتنه جلو پایین می آییم و علامت می زنیم این خط جدید به دست آمده را خط کمر می نامیم. خط پایین کادر خط باسن بزرگ است فاصله بین خط کمر و خط باسن بزرگ را نصف می کنیم که به این ترتیب خط باسن کوچک به دست می آید و رسم می کنیم برای به دست آوردن خط سینه فاصله بین خط گردن و خط کمر را نصف می کنیم.

فاصله بین خط گردن و خط سینه را نصف می کنیم و این خط به دست آمده خط کارور می شود.

 

 

 

بالاتنه جلو:

 

روی خط گردن به اندازه یک ششم اندازه دور گردن + نیم سانتی متر به طرف چپ الگو علامت می زنیم و بعد از این نقطه به اندازه یک ششم اندازه دور گردن + یک سانتی متر عمود می کنیم.

بلندی یقه را نصف کرده و به همان اندازه موازی با خط گردن خطی رسم می کنیم و از گوشه گردن اندازه سرشانه را روی این خط علامت می زنیم.

روی خط سینه دور سینه 1/4+ 2 سانتی متر را علامت می زنیم و روی خط باسن دور یاسن1/4 + 2 سانتی متر علامت می زنیم و این دو نقطه را به هم وصل می کنیم. این خط به دست آمده خط پهلوی جلو است. روی خط کمر از خط پهلوی جلو 2 سانتی متر داخل کادئر شده علامت می زنیم این نقطه را از یک طرف به خط سینه و از طرف دیگر به خط باسن بزرگ وصل می کنیم( در الگوی لباس زوایای قائمه را کمی منحنی رسم می کنیم وبین خط باسن بزرگ و کوچک صفر می کنیم چون اگر به حالت زاویه دار بدوزیم لباس نافرم می شود.)

 

روی خط کارور1/2 کارور جلو را علامت می زنیم سپس حلقه را طراحی می کنیم.

روی خط سینه 1/2 اندازه فاصله سینه را از خط وسط جلو علامت می زنیم این اندازه را روی خط باسن بزرگ نیز علامت می زنیم و خطی موازی با خط وسط جلو رسم می کنیم این خط همان خط وسط پنس جلوی لباس است. روی خط کمر یک ونیم سانتیمتر به سمت چپ و راست این خط علامت می زنیم و از این نقاط به نقاط به دست آمده روی خط سینه و خط باسن خطی رسم می کنیم.

متر را روی الگو در قسمت گودی گردن قرار می دهیم نقطه B و به اندازه قد سینه پایین می آییم تا جایی که خط موازی با خط وسط جلو را قطع کند این نقطه به دست آمده نوک سینه است.نقطه B′

اندازه سرشانه جلو را نصف می کنیم و به نوک سینه وصل می کنیم از نقطه 1/2 سرشانه به اندازه 1/20 دور سینه به طرف چپ الگو علامت می زنیم این اندازه قطر پنس سرشانه (AA′) نام دارد که این اندازه را از انتهای سرشانه ادامه می دهیم.

این پنس سرشانه در قسمت کارور (CC′) هم کمی از الگو را در بر می گیرد که این اندازه هم از قسمت حلقه باید جبران شود.

 

 

بالاتنه پشت:

 

از روی خط کمربه اندازه قد بالاتنه پشت در قسمت چپ الگو بالا می رویم سپس خط افقی و قائم به اندازه 1/6 اندازه دور گردن + 1سانتیمتر به سمت راست می رویم سپس به اندازه 2سانتیمتر (بلندی یقه پشت) به صورت قائم از انتهای خط کشیده شده بالا می رویم سپس خط افقی و قائم (به اندازه 1/6 دور گردن+1سانتیمتر) را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم و این نقاط را A وB می نامیم و در آخر این بلندی یقه را به نقطه B به حالت طراحی شده (منحنی گودی شکل) رسم می کنیم.

روی خط سینه 1/4 دور سینه – 2سانتیمتر از سمت چپ کادربه طرف داخل علامت می زنیم.

روی خط باسن بزرگ اندازه 1/4 دور باسن - 2 سانتیمتر را علامت می زنیم سپس این دو نقطه را به هم وصل می کنیم.

روی خط کارور 1/2 کارور پشت + 5/0 سانتیمتر علامت می زنیم (این 5/0 سانتیمتر اضافه برای این است که کارور پشت کشیده نشود) به طرف داخل علامت می زنیم. سپس از این نقطه به اندازه 1/6 دور گردن + 1سانتیمتر به سمت بالا عمود می کنیم. سپس 1.5سانتیمتر به طرف راست علامت می زنیم بعد به اندازه 1/2 اختلاف بالاتنه پشت وجلو علامت می زنیم.

از گوشه گردن به نقطه به دست آمده وصل می کنیم که این خط به دست آمده سرشانه است.

روی خط کمر از خط پهلو 2 سانتیمتر داخل شده یکسر آن نقطه را به خط سینه و سر دیگر را به خط باسن بزرگ وصل می کنیم.

روی خط کمر از خط وسط پشت 2سانتیمتر داخل شده یکسر این نقطه به دست آمده را به خط گردن و سردیگر آن را به خط باسن بزرگ وصل می کنیم روی خط کمر فاصله بین 2سانتیمتر کنار پهلو و وسط پشت را به 3 قسمت تقسیم کرده و علامت می زنیم.

خط سرشانه را نصف کرده و به نقطه 1/3 اولیه وصل می کنیم از این نقطه 3سانتیمتر به طرف راست می رویم نقطه بین A وB را به دست می آوریم از این نقطه تا خط وسط پشت اندازه می زنیم Dاین اندازه را روی خط باسن بزرگ هم علامت می زنیم.

اگر اندازه سرشانه به دست آمده در الگو با سرشانه اندازه گیری شده 1سانتیمتر اختلاف داشت از نوک سرشانه آن 1سانتیمتر را کم می کنیم ولی اگر این اختلاف بیشتر از یک سانتیمتر بود پنسی در سرشانه می گیریم که ارتفاع این پنس 7الی9 سانتیمتر است.

یعنی این مقدار اختلاف را تقسیم بر 2 کرده و دو طرف خط پنس علامت می زنیم و از این نقاط خطی به طرف خط پنس می کشیم تا آنرا قطع کند و از 7 -9 سانتیمتر هم بیشتر نشود بعد این پنس را از طرف یقه به طرف سرشانه می بندیم.

 

زمانیکه پنس سرشانه را می بندیم الگو کیس می افتد برای رفع این کیس خطی موازی با خط سینه از طرف حلقه تا نوک پنس می کشیم و آن خط را قیچی می کنیم به این ترتیب قسمت قیچی شده کمی باز شده و کیس الگو برطرف می گردد. ولی این بازشدگی را نمی توانیم در قسمت پشت لباس بگیریم واگر هم همانگونه الگو را روی پارچه انداخته وبرش کنیم در قسمت پشت پارچه اضافی دارد و شل می ایستد به همین دلیل همان اندازه باز شده را از سرشانه پایین آمده (در طرف حلقه) و دوباره خط سرشانه را می کشیم.

 

 

در الگوی قسمت جلوی لباس نیز وقتی پنس سرشانه را می بندیم الگو کیس می افتد برای برطرف کردن این کیس از دو روش استفاده می کنیم

1-  زیر حلقه طراحی شده چند سانت پایین می آییم و خطی به نوک سینه وصل می کنیم سپس این خط را قیچی کرده و الگو از این قسمت کمی باز شده و کیسش برطرف می گیردد البته این الگو را همانگونه روی پارچه می اندازیم وبرش می کنیم و این مثلث باز شده را روی پارچه علامت می زنیم و میدوزیم یعنی این مثلث را روی پارچه می بندیم. پنس جلوی الگو را هم در می آوریم و روی لباس می بندیم. برای بهتر قرار گرفتن پنس در بدن بهتر است این پنس را بین خط باسن بزرگ و کوچک صفر کنیم.

 

2-  برای رفع کیس الگو برشی از حلقه ایجاد می کنیم این برش از خط کارور تا نوک پنسی که از سرشانه گرفتیم طراحی می کنیم وپنس جلوی لباس را در می آوریم سپس این برش را در روی لباس می گیریم که به این برش (برش عصایی) می گویند.

 

 

 

1392/10/21

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :