به دخت

 




ترس ازگربه

پيش از به کارگيري راهکارهايي براي از بين بردن ترس کودک، به چند نکته توجه کنيد:

براي از بين بردن ترس کودک از گربه، گاهي در بازي ها، نقش گربه را بازي و ميو ميو کنيد. درباره زندگي گربه ها، کتاب هاي مصوري را تهيه کرده، در اختيار کودک بگذاريد و درباره گربه ها قصه هايي خوب برايش بگوييد. او را به باغ وحش ببريد تا با حيوانات بيشتر آشنا شود.

پس از اين مقدمات، بايد کودک را با موقعيت ترس (گربه) مواجه کنيد. اين مواجهه بايد به تدريج و کاملاً حساب شده باشد.

 

وقتي گربه اي خانگي را مي بينيد، آن را از دور به فرزند خود نشان دهيند و جمله هايي را درباره ناز و ملوس بودن گربه ها بگوييد. زماني که گربه را به او نشان مي دهيد، خوراکي خوشمزه اي را در اختيار کودک قرار دهيد و بدين صورت، محرک مطبوعي (خوراکي) را جانشين محرک نامطبوع (گربه) کنيد. بعد خودتان (بدون فرزند) چند گام به سوي گربه برويد و به کودک پيشنهاد کنيد با شما همراه شود. در صورت مقاومت، هرگز از زور استفاده نکنيد و مواجهه را به زماني ديگر وانهيد.

در صورت تمايل، کاملاً آرام و بدون شتاب به سوي گربه برويد و به فرزند خود بگوييد ميزان ترس خود را با شمارش از 1 تا 10 اعلام کند. اگر هنگام حرکت به سوي گربه، درجه ترس او به 10 نزديک شد، يک دقيقه توقف کنيد و دوباره در صورت تمايل کودک، حرکت را ادامه دهيد و اگر درجه ترس او کاهش نيافت و به ادامه حرکت رغبت نشان نداد، طرح مواجهه را متوقف و زماني ديگر با شيوه پيش گفته آغاز کنيد.

در صورت نزديک شدن کامل کودک به گربه، او را از لمس و ناز کردن آن بازداريد؛ زيرا احتمال چنگ زدن گربه و تجربه اي ناخوشايند براي کودک وجود دارد

 

1392/10/14

مطالب مرتبط:

استفاده از بازی برای مقابله با ترس

 تفاوت ترس و اضطراب

 ترس مفید

  ترس‌ در کودکان




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :