به دخت

 




عروس خانم ها شما نگذارید...

نگذارید جهیزیّه‌ها را سنگین كنند. دخترها نگذارند. عروسها شما نگذارید. پدر و مادرها هم اگر می‌خواهند، شما نگذارید. این همه جنس گران را می‌خواهید چه كنید؟

مادرهای عروسها در تهیه جهیزیّه دست نگه دارند، خیلی افراط و اسراف نكنند. نگویند حالا مثلاً دختمان است، دلش می‌شكند. نه. دخترها خوبند. دخترها نمی‌خواهند. ما بیخود نباید دل آنها را بكشانیم به این سمت كه هر چیز قشنگ و لوكس و... حتماً باید برایش تهیه شود.

این دختر خانمها كه می‌خواهند جهیزیّه درست كنند، برای خرید اسباب سر عقد و جهیزیّه، توی این دكانهای گران قیمت بعضی از جاهای تهران، آن محلّات گران قیمت كه معروف است – نمی‌خواهم البته اسم بیاورم – من می‌شناسم كجاهاست كه دكانهایش معروف است به جنس گران، اصلاً طرف آنها پا نگذارند. بروند آن جاهایی كه معروف به گرانی نیست. این طور نباشد كه داماد بیچاره را دنبالشان راه بیندازند برای خرید عروس و خرید عقد. متأسفانه از این كارها می‌كنند.

جهیزیّه برای دختر مایه‌ی عزّت نیست. عزّت دختر به اخلاق او و رفتار و شخصیّت خود اوست. بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیّت می‌كنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهیّه می‌كنند. اگر پول دارند خرج زیادی می‌كنند، برای اینكه یك جهیزیّه مفصّل پر زرق و برقی را مثلاً در  اختیار دخترشان بگذارند.

مهریّه و جهیزیّه‌ی زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌كند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سكون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها زوایای زندگی است. زیادی برای زندگی است و جز درد سر و اسباب زحمت و اسباب مشكل فایده‌ای ندارد.

مبادا بروید پول قرض كنید، جهیزیّه درست كنید. مبادا خودتان را به زحمت بیاندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید.مبادا خیال كنید كه دخترتان اگر جهیزیّه اش كمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشكستگی است. نه این سرشكستگی نیست.

 

برگرفته از سایت "دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای"

www.Khamenei.ir

 

1392/10/8

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی عروس،بانونت،جهیزیه ,


نام شما : ایمیل دوست شما :