به دخت

 




شادی های پسندیده

شادی اطاعت خدا و لحظه وصال با معبود:امام علی علیه السلام فرمود: «شادی مؤمن، به طاعت پروردگارش و غمش، برگناه و عصیان است». وقتی انسان پروردگارش را عاشقانه عبادت می کند و از پرستش او لذت می برد، بر نشاط روحی اش می افزاید. پس خالصانه و با خشوع کامل، دل و جانش را به آستان حضرت دوست می سپارد و از این دیدار شادمان می شود. پیامبر خدا، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نیز در وصیت نامه خویش به امام علی علیه السلام می فرماید: «ای علی! برای مؤمن در دنیا سه خوشحالی است: دیدار با برادران دینی؛ افطار از روزه و شب زنده داری در آخر شب».

شادی در ولادت پیشوایان دین

برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روزهای ولادت امامان معصوم علیهم السلام ، از شادی های بجا و پسندیده است. امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب فرمود: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی، به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش». این گونه کارها، هم بر معنویت فرد و انس او با ائمه می افزاید و هم توان روحی ـ روانی انسان برای گام برداشتن در راه مستقیم الهی را بالا می برد.

شادکردن هم نوعان

اگر انسان با چهره گشاده و نیت نیک، غم و ناراحتی را از بندگان خدا دور کند، عبادت خدای را به جا آورده است و خود نیز از این شادمانی، خرسند خواهد بود. از امام باقر علیه السلام نقل است: «نزد خدا، عبادتی محبوب تر از شاد کردن مؤمنان نیست».

به گفته صائب تبریزی:تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است عالمی را شاد کرد هر کس که یک دل شاد کرد شاد کردن دیگران نیز راه های متفاوتی دارد، مانند: توجه کردن، نگاه کردن، محبت ورزیدن، سخن گفتن، هدیه دادن و کمک کردن از نظر مالی برای رفع مشکلات.

خواهی چو خلیل، کعبه بنیاد کنی وان را به نماز و طاعت آباد کنی                                                     روزی دو هزار بنده آزاد کنی به زان نبود که خاطری شاد کنی ابوسعید ابوالخیر پیام متن: شاد بودن در اطاعت خدا، شادمانی در عیدهای مذهبی و شاد شدن با زدودن غم از برادران دینی، نمونه های از شادی هایی پسندیده است که مورد تأیید دین مقدس اسلام نیز می باشد.

 

مطالب مرتبط:

شادی در سیره معصومان علیهم السلام

تعریف وجایگاه شادی درزندگی

 

1392/10/7




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی شادی، نشاط، جایگاه شادی در زندگی، بانونت،شادی های پسندیده ,


نام شما : ایمیل دوست شما :