به دخت

 




رفتارم با دوستاي نامناسب فرزندم......

دوستي‌هاي فرزندان ما در سنين گوناگون ويژگي‌هايي دارد. دوستي كودكان بين سنين 4 تا 8 عميق نيست؛ بلكه ارتباطي يكطرفه است؛ بدين جهت، به راحتي قهر مي‌كنند و دوستي‌ها را رابطه‌اي دامنه‌دار نمي‌بينند؛ بنابراين،، والدين با سختي كمتري مي‌توانند رابطه دوستي راقطع كنند.

فرزندان تا 14 سالگي از دوستان خود تأثير مي‌پذيرند؛ اما هنوز هم به طور جدي صميميتي بين آنان ايجاد نمي‌شود؛ بنابراين، اميدي به قطع ارتباط آنها هست؛ اما پس از 14 سالگي، وارد مرحله صميميت مي‌شوند و دوستي‌هايشان پايدار مي‌شود و به دوستان خود احساس وابستگي خاصي مي‌يابند.

عميق‌ترين و بادوام‌ترين دوستي‌ها بين 14 تا 20 سال است؛ بدين سبب، قطع ارتباط فرزند با دوستان در اين زمينه بسيار مشكل است و بايد كاملاً سنجيده و حساب شده باشد.

1-براي قطع ارتباط او با دوستان نامناسب به نكته‌هاي ذيل توجه و از راهكارهاي پيشنهادي استفاده كنيد:

2-از اهرم فشاراستفاده نكنيد: زيرا به موضع لجاجت مي‌افتد و در برابر خواسته شما مقاومت خواهد كرد.

3-براي قطع ارتباط، زياد اصرار نكنيد. حريص مي‌شود.

4-هرگز به دوستان او توهين نكنيد. توجه داشته باشيد كه نوجوان درباره دوستان خود، تعصب ويژه‌اي دارد و جسارت شما او را سخت مي‌آزارد و سبب پايداري دوستي‌اش خواهد شد.

5-انتظار نداشته باشيد كه يكباره تمام دوستانش را كنار بگذارد و با همه قطع رابطه كند؛ بنابراين،، بردبار باشيد و به تدريج مشكل را حل كنيد بدين صورت كه ابتدا از او بخواهيد برخي از دوستانش را كه آلودگي بيشتري دارند رها كند و با بقيه نيز كمتر ارتباط داشته باشد و به مرور ارتباط را قطع كند.

امام علي ع مي‌فرمايد:

از اهل شر دوري كن، از آنان جدا مي‌شوي.

6-با تغيير منزل، مدرسه، كلاس، سرويس مدرسه، باشگاه ورزشي و مؤسسه هنري‌اش، به طور غيرمستقيم، زمينه ديدار با دوستانش را كمتر كنيد.

7-با ارتباط بيشتر با نزديكان مطلوب، زمينه جايگزيني دوستان شايسته را برايش فراهم سازيد.

اگر به دين و ارزش‌هاي مذهبي پايبند است، او را با آموزه‌هاي دين در اين زمينه آشنا سازيد و به او گوشزد كنيد كه دوست نامطلوب مي‌تواند بر دين او اثر بگذارد (المرء علي دين خليله؛   انسان بر دين دوست خود است)

بهترين زمان براي القاي اين ارزش‌ها، موقعيت‌هاي عاطفي و بهترين شيوه، تحريك عواطف و احساسات است كه بايد با نرمي و عطوفت، او را متوجه ضرر جدي دوست نامطلوب كنيد.

توجه داشته باشيد كه اشاره مستقيم به دوستان ناشايست او، وي را به موضع مقاومت مي‌كشاند؛ بنابراين؛ بهتر است كلي گويي كنيد. مناسب‌ترين جمله مي‌تواند اين باشد كه «پسرم! مدتي است رفتار و كردارت تغيير كرده. خودت بررسي كن و ببين ازكجا سرچشمه مي‌گيرد. آيا معلم. همكلاسي يا دوست روي تو اثر گذاشته است؟» (دوست را به عمد در جايگاه سوم قرار دادم تا حساسيت او برانگيخته نشود)

در صورت وجود زمينه‌هاي مذهبي در او، آيات شريف قرآن و روايات امامان معصوم عليهم‌السلام مي‌تواند بر وي اثر گذار باشد.

به او بگوييم كه روز قيامت، برخي با حسرت و پشيماني مي‌گويند: اي كاش فلاني را دوست نمي‌گرفتم. او مرا از راه حق گمراه ساخت:

يا وَيلَتي لَيتَني لَمْ اتَّخِذْ فُلاناً خليلاً. لَقَدْ اَضَلَّني عَنِ الذكرِ بَعْدَ اِذْ جاءَني.

سخن امام علي ع نيز در اين زمينه بسيار هشداردهنده است:

مُجالَسَةُ اَهْلِ الهوي مَنْساةٌ لِلايمانِ وَ مَحضَرَةٌ لِلشَّيطانِ.

همنشيني با هواپرستان، سبب فراموشي ايمان مي‌شود و محضر شيطان است.

اگر اكنون براي قطع ارتباط موفق نشديد، سنين 18 تا 20 را ازدست ندهيد؛ زيرا در اين سنين، به سبب اشتغال، دانشگاه، ازدواج و خدمت سربازي، دوستي‌ها ناپايدار مي‌شود.

 

مطالب مرتبط:

تربیت دختر وپسر

ویژگی های نوجوانی

تفاوت تربیت دختران وپسران

 

1392/10/7

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی دوستي،ارتباط عاطفي،دوستان نامناسب،ارتباط،قطع ارتباط ,


نام شما : ایمیل دوست شما :