به دخت

 




نوجوونم قبلا نماز مي خوند!

فرزند 2 سال است وارد دوره نوجواني (Teenage ) شده و دقيقاً از همان زمان به نماز اهميت نمي دهد.

علت اين مسأله به احتمال فراوان، ويژگي استقلال طلبي او است. نوجوان شما دوست ندارد به ديگران اتکا کند و مايل است روي پاي خود بايستد. او دوست ندارد مورد امر نهي ديگران واقع شود و ديگران، حتي پدر و مادر برايش تکليف معين کنند. نوجوان دوست دارد به رأي و انديشه اش احترام بگذارند، و مهم تر از همه اين که مي خواهد انتخابگر باشد.

 

چند توصيه

-به رأي و انديشه او احترام بگذاريد و اجازه دهيد، خود به ارزش نماز پي ببرد و خود آن را برگزيند.

- با توجه به فاصله زماني يکساله تا تکليف و وجوب نماز بر او، براي بي توجهي اش به نماز حساسيت بسياري نشان ندهيد. حساسيت بيش از حد، جلو تفکر او را مي گيرد. اجازه دهيد مسئوليت پذيري از درون ايجاد شود.

از روش الگويي استفاده کنيد؛ يعني خودتان در عمل به نماز اهميت دهيد. نمازتان را به موقع اقامه کنيد. نماز در حضور اين نوجوان، يادآور خوبي است .

 

-از روش القاي غير مستقيم (هديه کتاب درباره نماز، داستان هايي در باب نماز و ... ) استفاده کنيد.

- ارتباط او را با همسالان اهل نماز بيشتر کنيد.

 

 

دوره کودکي و نوجواني را هرگز با هم مقايسه نکنيد. کودک ، به ويژه در 7 تا 10 سالگي به جهات عاطفي و احساسي و بيشتر، خوشايند والدين به عبادت روي مي آورد؛ ولي نوجوان به ويژه در سنين بلوغ، عاطفه اش کمتر مي شود.

قوه عاقله و حس استقلال طلبي اش فزوني مي يابد؛ بدين جهت؛ ديگر براي والدين نماز نمي خواند و مايل است خود به ارزش عبادت برسد.

من بر خلاف عقده شما، چندان معتقد نيستم که جاذبه هاي عصر حاضر چون رايانه، سبب کمرنگ شدن عبادت مي شود و اگر استفاده از اين گونه ابزار درست، با برنامه ريزي و نظارت باشد، نه تنها مانع عبادت و نزديکي به خدا نيست؛ بلکه مشوش نيز خواهد بود. زندگي مسلمانان معتقد به دين در سرزمين هاي غربي، يعني مهد اين گونه جذابيت ها، دليل بر اين مدعا است.

استفاده از نرم افزارهاي ارزشمند ديني که امروزه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامي، فراوان نيز در دسترس است، مانند نرم افزارهاي آموزش ترجمه و حفظ قران کريم، آموزش نماز، فرهنگ وازگان و مفاهيم نهج البلاغه، برنامه هاي حذاب قرآني، مداحي و .... ، وسايت هاي ارزشي و جذاب مانند افق، ولايت،تبيان، نورنت،ملاصدرا و... و نيز سايت هاي مربوط به کودکان و نوجوانان مي توانند عاملي براي تثبيت ارزش هاي ديني باشند.

 

مطالب مرتبط:

روش الگویی در تربیت دینی

روش القای غیر مستقیم در تربیت دینی

مفهوم تربیت دینی

 

1392/9/30




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت،مشكلات نوجواني ،نماز نوجوان ،نماز نخواندن ,


نام شما : ایمیل دوست شما :