به دخت

 




مصرف بی حد، نیاز کاذب

برسر سفره شاد قناعت (4):

زنان می توانند با کاهش هزینه های تشریفاتی و حذف تجملات، مازاد درآمد خانواده را در زمینه های خیر و خداپسندانه خرج کنند و از این طریق، روحیه خیرخواهی را در فرزندان خود و حتی سایر خانواده ها پرورش دهند.

اصلاح الگوی مصرف نیازمند بازنگری است، به این دلیل که بسیاری از خریدهایی که از طریق بانوان انجام می شود، نیاز واقعی نیست، بلکه یک عادت یا تقلید از دیگران است. الگوی تحمیلی زمان، مکان و تبلیغات، فرد را به صورت ناخودآگاه مجاب می کند به اینکه به وسایل و اقلام مختلف نیازمند است؛ در حالی که این نیاز، فقط یک نیاز کاذب است.

الگوی غلط مصرف در زنان، چشم و همچشمی و نتیجه حساسیت های بی مورد و تربیت نشده است.

درواقع حساسیت بیشتر زنان، به جای امور مهم بر مسائل برنامه ریزی نشده معطوف است؛ در واقع برخی از زنان با مصرف بی حد می خواهند به نیازهای کاذب خود پاسخ دهند

هدف یا وظیفه؟

هر اندازه دانش، آگاهی و حساسیت زنان بیشتر شود و درک اقتصادی بیشتری در این زمینه بیابند نسبت به طریقه مصرف حساس می شوند. آگاهی و رشد فرهنگی و اجتماعی بانوان هرچه بیشتر باشد، باعث می شود تا زنان تحت تأثیر عادت و تبلیغات قرار نگیرند و الگوی مصرف به اصلاح برسد. مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که از منابعی که در اختیار دارند به طور صحیح استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

اگر مادران در کودکی به فرزندان خود صرفه جویی را نیاموزند، الگوهای مصرف نامناسب جایگزین الگوی مصرف مناسب در زندگی آنها می شود. اصلاح الگوی مصرف از بعد سلبی به معنای صرفه جویی و کاستن از مصارف غیر ضروری و از بعد ایجاب آن، بهینه سازی مصرف و یا درست، به هنگام و اقتصادی مصرف کردن تعبیر می شود. اصلاح الگوی مصرف در زندگی اجتماعی مردم نیز تأثیرات عمیقی خواهد داشت و با فرهنگ سازی و ترویج الگوی مصرف، اثرات آن آشکار خواهد شد. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که آموزش از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم صورت می پذیرد. نباید با خواندن این سطور، این تصور پدید آید که تمامی موارد فوق، لزوماً باید از طریق آموزش مستقیم به فرزندان صورت بگیرد. ای بسا رفتارهای صحیح ما اثر عمیق تری در رفتار فرزندان مان ایجاد کند. با اصلاح رفتارهای مسرفانه خود، نسلی پرورش داد که مصرف صحیح را نه تنها هدف، بلکه وظیفه خود بداند.

تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

مانند خدیجه

ضرورت التزام به اقتصاد مقاومتی

برسر سفره شاد قناعت

نقش زنان در جهاد اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و مدیریت مصرف

جهاد در خط مقدم آشپزخانه

 

1392/9/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت،مدیریت مصرف، اقتصاد مقاومتی، زنان و مدیریت مصرف، قناعت، مصرف و نیاز ,


نام شما : ایمیل دوست شما :