به دخت

 




پيشگيري از اضطراب

آگاهي دادن : يکي از عوامل مهم اضطراب شديد کودکان ،عدم آگاهي از ماهيت اضطراب است. اگر در سني قرار دارد که مي تواند «سيستم عصبي سمپاتيک» را درک کند، او را از آن آگاه کنيد.

تقويت روحيه ديني :

به طور معمول، کودکاني که داراي اعتقادات ديني و مذهبي قوي تري هستند، اضطراب کمتري دارند. استرس ها و فشارهاي روحي در جوامع ديني، بسيار کمتر از جوامع غيرديني است. اين نتيجه اي است که اميل دورکيم (Emil Durkeim) در کتاب خودکشي بدان دست يافته است.

بايد به کودک ،ياد خدا را بياموزيم (الا بذکر الله تطمئن القلوب) و براي او تبيين کنيم که ياد خدا، دل را آرام مي کند. يونگ (Unge) ،روان شناس شهير غربي معتقد است که اعتقاد به مذهب، جلو نگراني ها را مي گيرد. دلهره، زهر، و پادزهر آن، اعتماد به خدا است.

ارتباط گسترده فاميلي:

ارتباط گسترده فاميلي، سبب ايجاد امنيت روحي ـ رواني مي شود؛ زيرا کودک احساس مي کند در تنگناهاي زندگي، نزديکانش به او کمک خواهند کرد و پشتيبان او خواهند بود. به طور معمول کساني که با نزديکان خود ارتباط بيشتري دارند ،شاداب ترند. تنهايي و غربت، نشاط انسان را از بين مي برد؛ پس بي علت نيست که امامان معصوم (ع) به مسأله «صله رحم» توجه بسياري داشته اند.

 

يکي از مهم ترين عوامل کمرنگ شدن روابط خويشاوندي، تشريفات و تکلف هايي است که گريبان مردم را گرفته که با کاستن از آن ها مي توان روابط را بيشتر کرد. ارتباط خويشاوندي لازم نيست دراز مدت باشد؛ بلکه نفس ارتباط ،گرچه کوتاه مدت، مهم است.

در روايات آمده است :

صِلُوا اَرحامَکُم وَ لَو بالتَسليم.

با نزديکان خود ارتباط برقرار کنيد؛ اگر چه با سلام باشد.

نکته مهم در ايجاد ارتباط با نزديکان، بدآموزي هايي است که پديد مي آيد؛ پس توصيه مي کنم با

نزديکاني ارتباط داشته باشيد که در ديانت آنان و سلامت روحي و معنوي فرزندانشان ترديدي نداريد.

تقويت جسم : به طور معمول، کودکاني که بدني قوي و سالم دارند، در برابر عوامل اضطراب مقاوم ترند.

 

مطالب مرتبط:

اختلاف زناشویی وتاثیر در کودکان

اختلافمونو متوجه میشه؟

 

 

1392/9/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اضطراب،بانونت،نگراني،فشار،استرس ,


نام شما : ایمیل دوست شما :