به دخت

 




آگاهي از علم روان شناسي والدين

آشنايي با زواياي روحي کودکان و نوجوانان از طريق علم روان شناسي براي والدين لازم است؛ البته نه بدين معنا که در اين علم متخصص شوند. آشنايي اجمالي با شاخه هاي عمومي روان شناسي (صنعتي، جنايي، قضايي، تبليغ و ...) و آشنايي بيشتر با شاخه هاي مربوط به کودک و نوجوان (باليني، يادگيري، شخصيت، فيزيولوژيک) و آشنايي تفصيلي با روان شناسي رشد که نيازها و رفتارهاي کودک در سنين مختلف و نوع برخورد مناسب با او را بررسي مي کند، سبب توفيق افزون تر والدين در تربيت کودک و نوجوان خواهد شد.

پدر و مادر آگاه از علم روان شناسي، مي دانند که رفتارهاي نابهنجار فرزندشان، در موارد بسياري ريشه روحي ـ رواني دارد؛ بدين جهت در مواجهه با اين گونه رفتارها، در پي ريشه مي روند تا با اصلاح ريشه، رفتار نيز اصلاح شود.
به خانواده هاي عزيز توصيه مي شود وقتي را براي مطالعه کتاب هاي روان شناسي و تربيتي اختصاص دهند؛ از همايش ها و برنامه هاي رسانه اي (صدا و سيما) بهره ببرند و در صورت نياز از آرا و کمک هاي مشاوران آگاه، متدين و دلسوز استفاده کنند.
در موارد بسياري ،عدم آگاهي از زواياي روحي ـ رواني کودک يا نوجوان، لطمه هاي جبران ناپذيري به آنان وارد مي سازد.
پدري مشاهده مي کند که فرزندش ناخن مي جود و براي از بين بردن اين اختلال رفتاري يا عادت عصبي او را کتک مي زند با توجه به اين که ناخن جويدن، ريشه روحي ـ رواني دارد و به جهت فشارهاي روحي (اختلاف والدين، فرزند جديد، آزار برادر يا خواهر بزرگ تر و ...) ايجاد شده است، تنبيه بدني، فشار روحي او را تشديد مي کند و اگر از ترس پدر، در حضور او ناخن نجود، به طور قطع در غياب او تشديد خواهد شد.
 
پدري براي از بين بردن اختلال رفتاري ناخن جويدن فرزند خود، از تطميع (اعطاي مبلغي پول به ازاي هر روز ناخن نجويدن) استفاده مي کند. در اين شيوه نيز چون ريشه يابي نشده و پدر ريشه را اصلاح نکرده است، فشارهاي روحي به شکلي ديگر (براي مثال،شب ادراري) خود را نشان مي دهد.

 

مطالب مرتبط:

حقوق کودکان بر والدین

از بیش فعّالی بچه ام خسته شده ام!

مامان دیگه سر کار نرو!

 

1392/9/16

 

 



نظرات ارسال شده
ساره
یکشنبه 17 آذر 1392


پس برام مفيده برم دنبال علم روان شناسي كودك


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی روان شناسي،روان شناسي كودك،تربيت فرزند،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :