به دخت

 




مانند خدیجه

برسر سفره شاد قناعت (3):مادر از ارکان اصلی تربیت و عامل مهم شکل گیری شخصیت رفتاری فرزندان است. شیوه های رفتاری فرزندان، انعکاسی از نوع تربیت مادران آنهاست؛ از این رو بسیاری از دختران و پسران رفتارهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی را از والدین خود می آموزند و در موقع لزوم آن را به کار می گیرند. یک مادر خوب و فهمیده که در خانه الگوی صحیحی برای مصرف داشته باشد و از مصارف غیر ضروری و مسرفانه پرهیز کند، قهراً دختری خواهد داشت که در زندگی فردی و اجتماعی آینده خود، دچار ضعف شخصیت و تقلید از دیگران نخواهد شد.

اما در نقطه مقابل، مادری که بدون داشتن الگوی صحیح مصرف، به زیاده روی و ولخرجی خو گرفته است، این روش او در ساختار روحی فرزندش اثر گذاشته و قهراً فرزندش در آینده آن را به کار خواهد گرفت.

اسلام قرن ها قبل از اینکه دنیای غرب استقلال زنان را به رسمیت بشناسد، در این مورد قوانین آشکار و واضحی داشته که زندگانی حضرت خدیجه(س) به عنوان زنی فعال در عرصه اقتصادی بهترین شاهد این مدعاست که زنان ما می توانند به او اقتدا کنند.

اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است. وقتی افراد اصلاح الگوی مصرف را در جامعه رعایت کنند، فرهنگ درست مصرف کردن را می آموزند؛ بنابراین می توانند از منابع، استفاده مستمر داشته باشند.

خانواده در مصرف، تابع زنان خانواده است؛ لذا درک زنان از مصرف و چگونگی اصلاح الگوی مصرف می تواند در همه خانواده ها تأثیرگذار باشد. زنان باید در رابطه با نحوه درست مصرف کردن توجیه شوند و آموزش ببینند؛ چرا که این امر منجر به صرفه جویی در جامعه و خانواده می شود.

تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

ضرورت التزام به اقتصاد مقاومتی

بر سر سفره شاد قناعت

نقش زنان در جهاد اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و مدیریت مصرف

جهاد در خط مقدم آشپزخانه

 

1392/9/16

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مدیریت مصرف، اقتصاد مقاومتی، زنان و مدیریت مصرف، قناعت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :