به دخت

 




ضرورت التزام به اقتصاد مقاومتی

برسر سفره شاد قناعت (2):

اگر وضعیت جامعه به گونه ای باشد که افراد را به سمت مصرف هرچه بیش تر سوق دهد، بخش اعظم منابع درآمد جامعه به مصرف اختصاص می یابد و روشن است که در چنین وضعیتی از سطح پس انداز کل کاسته، زمینه مناسب برای سرمایه گذاری فراهم نمی گردد.

این مسئله کاهش تولید و فقر اجتماعی را به دنبال آورده و ضعف اقتصادی نیز زمینه فقر فرهنگی و انحطاط اجتماعی را فراهم می کند و این امور در مجموع، آسیب پذیری جامعه را در برابر قدرت های سلطه گر افزایش داده و استقلال سیاسی کشور را تهدید می کند و چنان که تأمین نیازهای رو به افزایش جامعه از راه واردات انجام گیرد، تأمین ارز مورد نیاز برای خرید از بازار جهانی، روند وابستگی را تشدید می نماید.

یکی از دلایل رشد کشورهای جهان پیشرفته، برنامه ریزی صحیح برای حفظ منابع و برقراری ارتباط مناسب میان منابع موجود و شیوه مصرف است که در فرهنگ جامعه شان نهادینه شده و ما در ایران اسلامی باید این مهم را به دقت مورد ملاحظه قرار دهیم.

 

علاوه بر این، تأکیدهای فراوان دین اسلام بر امر "صرفه جویی" به عنوان عاملی در راستای اعتدال فردی و اجتماعی زندگی بشر و دوری از پیامدهای مادی و اخلاقی مصرف زدگی نیز پیش روی ما قرار دارد که صرفه جویی را همچنین به رفتاری دینی بدل ساخته است، اما به رغم تمامی موارد فوق الذکر، زنان کشور ما همواره از پیامدهای مخرب حاصل از آنچه عدم موازنه تولید و مصرف در اقتصاد(به ویژه عرصه های حیاتی آن) است، رنج می برند و از دیگر سو به عنوان کشوری مسلمان، مواجه با تأکیدات فراوان دینی مبنی بر صرفه جویی و اجتناب از اسراف منابع هستند.

 

تأکیدات مقام معظم رهبری بر صرفه جویی و اجتناب از اسراف منابع ملی که آن را یک "عیب ملی" خواندند و بر بهره گیری از الگوهای رفتار دینی(از جمله اعتدال در مصرف در ماه مبارک رمضان) تأکید نمودند؛ در همین راستا تفسیر می شود.

تنظیم: الهام شفیعی

برگرفته از: مجله وصال

 

مطالب مرتبط:

برسر سفره شاد قناعت

جهاد در خط مقدم آشپزخانه

زنان در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

اقتصاد مقاومتی

فرآیند مصرف وقناعت

 

1392/9/9




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اقتصاد مقاوتی، مقاومت اقتصادی، بانونت،مدیریت مصرف، قناعت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :