به دخت

 




خسته و کوفته!

یک پیشنهاد مغذی برای رفع خستگی پس از یک روز پرکار

کوفته مخصوصاً کوفته ای که کردستانی ها می پزند به خاطر محتویات مغذی و با ارزشی که دارد، می تواند پیشنهاد مناسبی برای رفع خستگی تان پس از یک روز پرکار باشد؛ مخصوصاً اگر آن را با خانواده دور هم بخورید. در زندگی مدرن امروز که در آن اعضای خانواده کمتر می توانند همراه هم یک وعده غذایی را صرف کنند، یافتن فرصتی در شام یا آخر هفته ها، شرایطی مناسب برای عمل به این توصیه ارزشمند است و راهی برای برخوردار شدن از مزایای آن، بهانه این دور هم بودن می تواند "کوفته کردی" باشد.

مواد لازم(برای 4 نفر):

گوشت چرخ کرده 300 گرم

سیب زمینی متوسط 1 عدد

گوجه فرنگی بزرگ 3 عدد

آرد 6 قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ 1 عدد

سبزی معطر خرد شده 1 قاشق سوپ خوری

ادویه هفتایی 1 قاشق مرباخوری

روغن مخصوص سرخ کردن 3 قاشق غذاخوری

سرکه به میزان دلخواه

زیره، زردچوبه، شکر، نمک به میزان دلخواه

 

طرز تهیه:

برای شروع، کاسه ای بزرگ بردارید و تمام مواد، به غیر از 2 گوجه فرنگی و نصف پیاز را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید یادتان باشد باید سیب زمینی، یک گوجه فرنگی و نصف پیاز رنده شده به این مخلوط اضافه شوند. از مواد، گلوله هایی به اندازه یک گردو درست کنید و آنها را به صورت بیضی درآورید. در مرحله بعد، این گلوله ها را در روغن سرخ کنید و در سس کوفته قرار دهید. سس کوفته از 2 گوجه فرنگی باقیمانده که به صورت نگینی خرد و سپس با نصف پیاز سرخ شده و به آن کمی شکر، سرکه و ادویه افزوده اید تشکیل می شود.

بعد از گذشت 5 تا 10 دقیقه پختن در سس؛ غذای شما آماده خوردن است.

مدت زمان آماده شدن غذا حدود 40 دقیقه می باشد.

هزینه متوسط تهیه این غذا حدود 15000 تومان است.

بهتر است این غذا را با نان سبوس دار میل کنید. در میان نان های سنتی نان سنگک بهترین گزینه است.

جهت تکمیل وعده غذایی تان؛ قرار دادن یک بشقاب سبزی خوردن و نوشیدن یک لیوان دوغ را کنار این غذا به شما پیشنهاد می کنیم.

خوردن ترشیهای خوشمزه کنار آن هم پیشنهاد دیگری است.

مواد غذایی یاد شده در مجموع دارای 1135 کیلو کالری انرژی هستند که در صورت تهیه شدن 10 عدد کوفته؛ هریک از آنها 113 کیلو کالری انرژی خواهد داشت. البته خوردن این غذا با نان، مقدار انرژی دریافتی را به ازای هر برش نان(به اندازه کف دست) 80 کیلو کالری افزایش خواهد داد.

 

7 راز کوفته کردی:

معمولاً غذای کوفته را به ترک های ترکیه نست می دهند در حالی که کوفته هایی که آنها تهیه می کنند با کوفته های ایرانی و حتی مناطق ترک نشین کشور ما کاملاً متفاوت است. کردستان هم از مناطقی در ایران است که کوفته در میان مردمش طرفداران بسیاری دارد. نکته های ظریفی برای هرچه خوش طعم تر شدن این غذا وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

1-می توانید به جای گوشت قرمز چرخ کرده، از گوشت مرغ چرخ کرده استفاده کنید فقط حواستان باشد گوشت مرغ را به دلیل لطافتش فقط یکبار چرخ کنید تا باعث وارفتن کوفته نشود.

2- در این غذا حتماً ادویه "هفتایی" بریزید. این ادویه را از عطاری ها با همین نام یا با نام ادویه "هفت لایه" تهیه کنید. ادویه هفتایی از 7 ادویه مختلف تشکیل شده و 7 طبقه است و هنگام مصرف می توانید همه ادویه های موجود را با هم مخلوط کنید.

3- اگر گلوله هایی که تهیه می کنید به دستتان می چسبد، بهتر است با افزودن کمی آرد آنها را باز هم ورز دهید و آنقدر این کار را تکرار کنید که دیگر به دستتان نچسبد. البته آرد را به تدریج به مایه کوفته اضافه کنید زیرا زیاده روی در مصرف آرد باعث سفتی و بد طعم شدن غذا می شود.

4- همراه این غذا، جعفری تازه و گوجه فرنگی بگذارید. به این ترتیب هنگام خوردن کوفته ها بهترین طعم را احساس خواهید کرد.

5- می توانید علاوه بر ادویه یاد شده؛ فلفل سیاه نیز به این غذا بزنید. البته برخی افراد دوست دارند به مایه گوشتشان یک قاشق غذاخوری سرخالی شکر اضافه کنند.

6- سبزی معطری که به این غذا اضافه می شود، سبزی محلی کردستان است اما شما می توانید از سبزیهای معطری همچون مرزه، گشنیز و ترخان استفاده کنید.

7- برای آنکه سبزی های استفاده شده در این کوفته به خوبی با گوشت مخلوط شوند، بهتر است آنها را ریز خرد کنید و پیاز، گوجه فرنگی و سب زمینی نیز با رنده ریز رنده شده باشند.

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

طرز تهیه کوفته های ترش و شیرین

کوفته گوشت

طرز تهیه کوفته برنجی

کوفته سریع وخوشمزه

طرز تهیه کوفته مرغ

 

1392/9/9

 



نظرات ارسال شده
سحر
دوشنبه 11 آذر 1392


دورهم میچسبه ها.... ممنون


3
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی خسته و کوفته، رازهای درست کردن کوفته،بانونت، فوت و فن های تهیه کوفته ,


نام شما : ایمیل دوست شما :