به دخت

 




نوجوونم غير منطقيه

خواسته‌هايي غير منطقي نوجوانم:

اگر از دوران كودكي به خواسته‌هاي منطقي‌اش با روي گشاده توجه كرده باشيد، اولاً خواسته‌هاي غير منطقي نخواهد داشت و اگر هم چنين خواسته‌هايي داشته باشد و ناخشنودي و عدم موافقت شما را درك كند، از آن صرف نظر خواهد كرد.

مهم‌ترين عامل لجاجت نوجوان و تقويت انگيزة او در رسيدن به خواسته غير منطقي، اين است كه حق انتخاب را از او بگيريد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نوجوان استقلال طلبي است و براساس اين ويژگي دوست دارد خود انتخابگر باشد و اگر والدين، حق انتخاب را به او بدهند، به احتمال بسيار، همان چيزي را انتخاب خواهد كرد كه آنان مي‌خواهند؛ بنابراين، توصيه مي‌كنم در برابر خواسته‌هاي غير منطقي نوجوان خود، بي درنگ «نه» نگوييد؛ بلكه با سردي بگوييد: نظري نداريد و او خود بايد انتخاب كند.

با توجه به برخورد شما در برابر خواسته‌هاي منطقي‌اش كه با چهره گشاده پاسخ مثبت مي‌داديد او بي‌درنگ مي‌فهمد كه با اين خواسته‌اش موافق نيستيد ولي چون با صراحت مخالفت نكرديد و حق انتخاب را به او داديد، به احتمال فراوان. همان چيزي را برمي‌گزيند كه شما خواسته‌ايد.

بسياري از نوجوانان، همان لحظه واگذاري حق انتخاب به آنان، از خواستة خود منصرف مي‌شوند. بسياري از دختران، انصراف خود را اعلام مي‌كنند؛ اما پسران به جهت غروري كه دارند، مي‌گويند: درباره‌اش فكر خواهند كرد.

احتمال كمي وجود دارد كه «اقدام» بكنند؛ اما آن را «عملي» نخواهند ساخت. احتمال اندكي هم وجود دارد كه خواسته غير منطقي خود را عملي سازند؛ ولي وقتي برخورد كريمانه شما را ببينند، ادامه نخواهند داد.

در صورتي‌كه فرزندتان با وجود برخورد منطقي شما، به راه خطا رفت و آن را ادامه داد، راه بازگرداندن او در ابتدا زور و اهرم فشار نيست. ابتدا از سازو كارهاي بازدارنده (تحريك عواطف و احساسات، محروميت، شيوة بده و بستان، و قهر) استفاده كنيد و اگر اثري نداشت، او را به تنبيه تهديد كنيد.

تنبيه بدني اگر با شرايط انجام شود درمان آخر است.

امام علي ع فرمود:

أخِرُ الدّواءِ اَلْكَيْ.

داغ كردن، درمان آخر است.

اگر شما براين اساس رفتاركنيد، به وظيفه خود عمل كرده‌ايد و در صورت عدم تأثير تربيت شما، با پيامدهاي منطقي و طبيعي رفتار ناپسند خود و تجربه‌اي ناخوشايند مواجه خواهد شد و اميد است كه از آن تجربه ناخوشايند درس گيرد.

 

مطالب مرتبط:

برای دخترم چه کنم؟

نیاز به استقلال نسبی

نوجوانان به چه نوع كمك هايي نياز دارند؟

راه های حل مشکل یک جوان

 

1392/9/9

 



نظرات ارسال شده
يه مادر
شنبه 16 آذر 1392


من نگران پسرم هستم چون اتفاقا از شيوه اي كه گفتيد من هم استفاده كردم و ديدم كه نتيجه داد اما حالا مي بينم كه با بچه هائي ميگرده كه او رو جسور كردن در مقابل اين رفتار من و تشويقش مي كنن كه به ميل خودش عمل كنه با اينكه ميدونه من اصلا راضي نيستم<br /> اميدوارم روش بعدي شما اثر بگذاره و كار به تنبيه بدني نكشه چون من اصلا دلش رو ندارم<br />


0
0
راحله
شنبه 16 آذر 1392


واقعا ممنونم چه مطلب خوبي بود إن شالله كه بتونم از اين طريق تو بعضي مسائل دختر نوجونم رو متقاعد كنم البته دخترم خيلي خوبه ولي تحولات دوران نوجواني رو درش ميبينم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی منطق،غير منطقي،گفتگو ،نوجوان،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :