به دخت

 




از شير گرفتن فرزند

پيش از اقدام، به چند نكته ذيل توجه كنيد:

1-از همزماني با موقعيت‌هاي استرس‌آور و فشار روحي كودك (آموزش توالت رفتن، جداسازي براي خواب، تعويض خانه، ترس و...) بپرهيزيد.

2-از مسافرت و ترك كودك براي ازشير گرفتن بپرهيزيد. اين عمل فشار روحي را براي او در پي خواهد داشت.

3-از شير گرفتن كودك، به معناي قطع ارتباط عاطفي مادر با فرزند نيست؛ بنابراين،، رابطه عاطفي خود را با او قطع يا كم نكنيد؛ بلكه بر ميزان آن بيفزاييد.

4-لازم است پدر نيز بر رابطه عاطفي‌اش با كودك بيفزايد تا خلا عاطفي ناشي از قطع شير كودك راپر كند.

 

راهكار از شير گرفتن

از مكان و زمان معنوي (زيارتگاه مسجد – روز تولد امامان عليهم السلام) آغاز كنيد.

رو به قبله بنشينيد و سوره مباركه «يس» را تلاوت، و ثواب آن را به روح مقدس حضرت علي اصغر امام حسين ع هديه كنيد.

بهترين شيوه، شيوه تدريجي است. در ابتدا، وعده 6 بعدازظهر را حذف كنيد. پس از 2 روز، وعده 10 صبح راحذف و اين وضعيت را تا 1 تا 2 هفته ادامه دهيد. پس از آن، وعده 2 بعدازظهر؛ 4 روز بعد، وعده 10 شب، و 2 روز بعد وعده 6 صبح راحذف كنيد.

توجه داشته باشيد كه در ساعات شيردهي، شير و آب ميوه را با فنجان، جايگزين شير خود كنيد. در صورت مقاومت و عدم علاقه به فنجان، استفاده از شيشه اشكالي ندارد.

مناسب است در ساعات شيردهي، تا مدتي او را سرگرم كنيد تا كمتر رنج ببرد.

در صورت اضطرار به از شير گرفتن فوري، از خوردن مايعات بپرهيزيد؛ سينه‌ها را محكم ببنديد؛ روي آن‌ها كيسه يخ قرار دهيد و با دست يا شيردوش، شير آن را بدوشيد.اين كار را حتما انجام دهيد، وبه توصيه كساني كه به شما مي گويند شيرتان را ندوشيد تا خشك شود عمل نكنيد زيرا اين قضيه باعث كسالت وبيماري شما خواهد شددقيقا در زماني كه كودكتان نياز به در آغوش گرفته شدن دارد نمي توانيد از او مراقبت كنيد. شير نخوردن كودك خود باعث كم شدن شير وبه اصطلاح خشك شدن آن خواهد شد شايد مقداري دير تر از زماني كه اصلا آن را ندوشيد خشك شود.

 

يك مورد ديگر كه تجربه شخصي است از صبر زرد كه از عطاري ها تهيه مي شود مي توانيد براي اين مورد كه اگر مي خواهيد كودك را يكباره از شير بگيريد استفاده كنيد.اگر از اين ماده استفاده كنيد،هر چقدر هم به كودك اصرار كنيد خودش شير را نخواهد خورد.

 

مايلم فرزندم را در يكسالگي از شير بگيرم. آيا اين عمل، به روح و جسم او آسيب مي‌رساند؟

 

مدت شيردهي در شرع مقدس اسلام 2 سال كامل است:

وَالوالِداتُ يُرضِعنَ اَولادَهُنَّ حَولَينِ كامِلَينِ

مادران، فرزندانشان را 2 سال كامل شير مي‌دهند.

امام صادق( ع )زمان شيردهي را 21 ماه مي‌داند و كمتر از آن را ستم بر كودك مي‌شمرد:

الرَّضاعُ واحدٌ و عِشرونَ شَهراً فما نُقِصَ فَهُوَ جَورٌ علي الصَّبي. 

اگر مشكل خاصي (بيماري شديد، مسافرت و جدايي ناخواسته از كودك، كمبود شير و...) نداريد، توصيه مي‌كنم مدت شيردهي فرزندتان را كامل كنيد.

امروزه غربيان كه به چند ماه شيردهي بسنده مي‌كنند، به ارزش و آثار حكم الاهي اسلام پي برده‌اند و سازمان بهداشت جهاني، بر كامل كردن مدت شيردهي تأكيد مي‌كند.

برخي مادران از ترس اين‌كه نتوانند فرزندشان را به راحتي از شير بگيرند، به او كمتر از 2 سال شير مي‌دهند تا كمتر وابسته شود؛ اما اين توهم نادرست است و اگر بيشتر شير بخورد، استقلال بيشتري خواهد داشت و با اين مسأله راحت‌تر، كنار خواهد آمد.

 

مطالب مرتبط:

فرزند صالح

اصول روزه داري براي مادران شيرده

توجه توجه!ناسازگاری

 

 

1392/9/9




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی شير دادن،شير گرفتن ،بانونت،كودك،تغذيه كودك ,


نام شما : ایمیل دوست شما :