به دخت

 




سخنان زشت فرزندم

اين رفتار، عللي دارد:

الگوها: اگر والدين و نزديکان، با خود او يا با ديگران اين گونه برخورد کنند و سخنان زشتي را بر زبان جاري سازند، او نيز چنين خواهد کرد؛ پس بايد محيط اصلاح شود.

اين رفتار، عللي دارد:

1. الگوها: اگر والدين و نزديکان، با خود او يا با ديگران اين گونه برخورد کنند و سخنان زشتي را بر زبان جاري سازند، او نيز چنين خواهد کرد؛ پس بايد محيط اصلاح شود.

نمايش استقلال: گاهي نوجوان براي تثبيت استقلال خود، به اين کار دست مي زند که بايد با راهکارهاي ذيل، او را متوجه زشتي اين عمل کرد.

عصبانيت: با توجه به اهميت و تأثير فراوان اين عامل در بد دهني نوجوان، بکوشيد زمينه هاي عصبانيت او را از بين ببريد.

همسالان: نوجوان، از همسالان فحاش تأثير جدي مي پذيرد؛ بنابراين، با نرمي و عطوفت و  آگاهي غيرمستقيم دادن درباره رفيقان بد، رابطه اش را با آنان قطع کنيد.

چند توصيه:

الف. براي مصونيت فرزندان از اين رفتار نابهنجار، از دوران کودکي بايد توجه شود. وقتي فرزند خردسال و شيرين زبان شما، کلمه زشتي را بر زبان جاري مي کند، شادماني نکنيد و مغلوب احساسات خود نشويد و همان لحظه، با آرامش به او بفهمانيد که سخنش ناپسند است.

ب. در مقابل سخنان زشت نوجوانتان داد و فرياد نکنيد و اداي شوکه شدن را در نياوريد.

ج. هنگام مواجهه با بد دهني نوجوان فقط روترش کنيد و در موقعيت هاي عاطفي، با سخني نرم، او را از اين عمل بازداريد (کودک و نوجوان، هر از چند گاهي، احساس عاطفي شديدي به پدر و مادر مي يابد؛ آنان را در آغوش مي گيرد و مي بوسد و اظهار محبت مي کند. اين رفتار به اين دليل است که شايد شب قبل کابوسي درباره از دست دادن پدر يا مادر ديده يا در مدرسه شنيده است که يکي از همسالان، پدر يا مادرش را از دست داده و يا فيلمي عاطفي را ديده است. اين موقعيت عاطفي، بهترين زمان براي نهي فرزند از رفتارهاي ناپسند است؛ زيرا مقاومت رواني اش به پايين ترين حد مي رسد). به او بگوييد فحش دادن و بد دهني، احساسات ديگران را جريحه دار مي کند و ممکن است به او آسيبي برسد.

د. هنگام نهي نوجوان، از روش استدلال خودمحوري (وقتي فحش مي دهي، به شخصيت تو لطمه مي خورد و در جامعه بي ارزش مي شوي)، و استدلال ديگر محوري (وقتي ناسزار مي گويي، به شخصيت من لطمه مي خورد؛ چون مادر تو هستم)، استفاده کنيد.

هـ. اگر ناسزاگويي برايش عادت شده است، به او بياموزيد که تا مدتي، واژه زشت را در ذهن خود يا زير  لب و آرام بگويد.

و. مي توانيد الفاظي مناسب تر را جايگزين واژگان زشت کنيد تا هنگام عصبانيت، با آن واژگان تخليه شود؛ براي مثال، به جاي «بي شعور» مي تواند از واژه«بي منطق» استفاده کند.

ز. در صورت استمرار بد دهني، از سازوکارهاي بازدارنده و به ويژه کاستن از پول توجيبي استفاده کنيد. به او بگوييد که در برابر هر کلمه زشت، مقداري از پول تو جيبي اش کم خواهد شد.

ح. در صورت پيشرفت، از تحسين و تشويق غافل نشويد.

 

مطالب مرتبط:

وای چیکردی؟

پرخاشگری

اثرات مخرب بازی های رایانه ای بر رفتار پرخاشگرانه کودکان ونوجوانان

 

1392/8/25



نظرات ارسال شده
آزاده
دوشنبه 11 آذر 1392


ممنون اينايي كه شما گفتين خيلي خوبه اما تو موقعيت ما نبودينكه بدونين چقدر سخته مواجهه با اين طور موقعيت ها


0
0
ناديا
جمعه 1 آذر 1392


ممنون خيلي خوب بود اما از دست عكس العمل مادر بزرگها چيكنيم


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی فحاشي،فحش،حرف زشت ،بي ادبي ،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :