به دخت

 




التهاب لبه پلک ‌ها

شاید بدانید پوست پلک نازکترین پوست بدن است.

در التهاب‌های لبه پلک‌ها که بلفاریت نامیده می‌شود، به دلیل تورم حاصله از این حالت، مژه‌ها راحت‌تر از معمول کنده شده و ریزش آنها تسریع می‌گردد. ولی باید توجه کنید که در این حالت ریزش کامل یک یا چند قسمت از مژه‌ها ناشایع است و فقط به هنگام شستشو و یا مالش پلک‌ها ممکن است تعدادی از مژه‌ها به دست بیمار بیایند.

 

التهاب لبه پلک‌ها می‌تواند ناشی از عفونت، درماتیت سبوره، آلرژی و یا ضربه و دستکاری محل باشد. عفونت‌های ناشی از استافیلوکوک در لبه پلک لازم است سریعا کنترل و درمان شود، در غیر این صورت اگر التهاب طولانی شود و یا تکرار گردد، احتمال ریزش مژه‌ها به دلیل ادم حاصله وجود دارد.

 

در درماتیت سبوره نیز در واقع یک نوع عفونت انگلی در لبه پلک‌ها حادث می‌گردد و التهاب مشابهی را به صورت تورم و پوسته‌ریزی ایجاد می‌کند. این حالت نیز اگر شدید باشد و کنترل نشود، احتمال ریزش مژه وجود خواهد داشت.

 

بعضی اوقات در حالت‌های عفونت شدید باکتریایی (مانند تب مخملک) نیز ریزش و کم‌ پشتی مژه‌ها قابل مشاهده است که البته بعد از رفع بیماری، قابل برگشت است. البته عفونت‌های ناشایع‌تری از قبیل سل پوستی یا جذام نیز باعث ریزش‌های خاصی در ابرو و مژه‌ها می‌شوند که در بیماران معدودی قابل بررسی است و جزو علل شایع بیماری محسوب نمی‌شوند.

 

عفونت‌های ویروسی شدید که باعث تب و ضعف عمومی می‌شوند، می‌توانند با ریزش موقت موها از جمله مژه‌ها همراه شوند که این حالت نیز بعدا قابل برگشت است.

 

بعضی اوقات التهابات لبه پلک‌ها ناشی از بیماری موضعی یا داخلی نیست و صرفا به علت ضربه و آسیب از جمله مالش شدید پلک‌ها (در نتیجه خارش مزمن ناحیه) و نیز حساسیت به وسایل آرایشی مختلف از جمله سایه چشم، خط چشم و به ویژه ریمل می‌باشد. ریمل و خط چشم‌هایی که ضدآب هستند و شستن آنها به آسانی صورت نمی‌گیرد، می‌توانند باعث حساسیت تماسی یا آلرژیک شده و التهاب لبه پلک‌ها را به همراه داشته باشند و یا احیانا موقع شستشو باعث مالش شدید مژه‌ها و پلک‌ها شوند که در هر دو صورت، بیمار با ریزش مژه‌ها مواجه خواهد شد.

اگر روی لبه پلک خود پوسته یا شوره مشاهده می کنید و یا پلک شما ملتهب شده برای رفع آن از گوش پاک کن استفاده نمایید؛ به این صورت که 3 تا 4 قطره شامپو بچه را در نصف فنجان آب مخلوط کنید بعد توسط گوش پاک کن آن را پشت پلک بمالید تا از دردسرهای شوره پلک خلاص شوید. روزی 4 بار به مدت 5 دقیقه این کار را تکرار کرده بعد با آب ولرم شستشو دهید.

 

مژه هر 3 تا 5 ماه یکبار می ریزد و 3 هفته طول می کشد تا مژه جدید به اندازه قبل برسد. آرایش مزه؛ مژه مصنوعی، خالکوبی و تاتوی پلک از علل ریزش مژه ها هستند.

 تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

رازهایی از آرایش که هر زنی باید بداند

فوت و فن های آرایش

 

1392/8/27




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی آرایش و زیبایی، نکاتی درباره پلک چشم، التهاب و شوره پلک ومقابله با آن، نکته های آرایشی و بهداشتی پلک ,


نام شما : ایمیل دوست شما :