به دخت

 




ویژگیهای یک انبه خوب چیست؟

انبه دارای رقم های مختلفی است و ارقام درشت تر آن در میان مردم طرفداران بیشتری دارد. اگر این میوه در مرحله رسیدن برداشت شود، می توان آن را تا یک ماه در راه حمل و نقل یا داخل انبار بدون هیچ مشکلی نگهداری کرد.

اگر انبه در مرحله برداشت کاملاً رسیده باشد، گوشت آن حالت فنولی شدن به خود می گیرد و قسمت هایی از آن شروع به له شدن می کند. بهتر است بدانید آنزیم پلی فنول اکسیدان در تمام میوه ها از جمله انبه وجود دارد. با این حساب زمانی که این میوه به صورت فله ای و روی هم انباشته حمل و نقل می شود و ضربه می خورد، این آنزیم شروع به له کردن میوه می کند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ ها و باکتری هایی فراهم می کند که باعث ابتلای مصرف کننده به بیماری های روده ای می شود. به همین دلیل زمانی که قصد خرید انبه دارید باید دقت کنید لکه های سیاه به خصوص در سر و ته آن وجود نداشته باشد. انبه های ضرب دیده که حمل و نقل مناسبی هم نداشته اند، دارای لکه های سیاه به خصوص در دم میوه هستند. این لکه ها روی پوست یا دم انبه، باعث می شوند که پوسیدگی به تدریج وارد گوشت آن هم بشود. به طور کلی، قارچ ناشی از پوسیدگی، تنها در قسمتی که شما آن را مشاهده می کنید باعث خراب شدن میوه نشده و تقریباً به تمام بافت محصول نفوذ کرده است. با این حساب مصرف میوه های مختلف از جمله انبه هایی که دارای پوسیدگی هستند، توصیه نمی شود.

آیا مصرف انبه های سالمی که پوست آنها ترک خورده هم توصیه نمی شود؟

نه. زیرا این میوه داخل کشور تولید نمی شود و ما نمی دانیم که چه بررسی هایی روی آن در کشور تولید کننده اش انجام می شود. حتی ممکن است در کشور پاکستان، انبه را محلول پاشی هم بکنند. با این حساب ترک روی پوست انبه می تواند باعث نفوذ آلودگی های سطح میوه به داخل گوشت آن بشود و برای همین هم ما مصرف چنین محصولاتی توصیه نمی شود.

نحوه شستشوی انبه به چه صورت باشد؟ آیا برای شستشوی آن نیازی به مواد شوینده و ماده ضدعفونی کننده هست؟

انبه جزء میوه های حاوی قند است که سیستم حمل و نقل آن به ایران، چندان استاندارد نیست. به همین دلیل باید پیش از مصرف پوست آن را با آب و مایع ظرفشویی یا مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزی به خوبی بشویید؛ آب بکشید و سپس آن را مصرف کنید تا آلودگی های محیطی یا قارچ و باکتری های احتمالی سطح انبه به خوبی از بین بروند و وارد دستگاه گوارش شما نشوند.

ممکن است شستن برخی انبه ها باعث چسبنده شدن سطح میوه های دیگر شود و همین امر هم پوست میوه ها را بیشتر مستعد جذب گرد و غبار و الودگی به خود می کند.

 

برخی افراد عادت دارند انبه را با پوست بخورند یا آب آن را همراه پوستش بگیرند. آیا مصرف پوست انبه اشکالی ندارد؟

اگر به خوبی شسته شده باشد خیر؛اما پوست انبه حالت گسی دارد و خوردن آن چندان مطلوب نیست. اگر انبه با مایع ظرفشویی شسته شود، واکس روی میوه که شاید شامل مواد آلاینده هم باشد، حذف می شود و تقریباً نگرانی مصرف کننده را برای مصرف پوست آن از بین می برد.

 

نحوه نگهداری انبه باید به چه صورتی باشد؟

معمولاً انبه هایی که ما خریداری می کنیم، آماده مصرف هستند و نمی توان مدت زیادی آنها را نگهداری کرد. این میوه در دمای زیر 4 درجه سانتی گراد، حالت سرمازدگی پیدا می کند و بسیار بدمزه می شود. به همین دلیل توصیه می شود انبه را ابتدا داخل روزنامه بپیچید سپس آن را داخل یک نایلون درباز درون جامیوه ای یخچال قرار دهید و درست پیش از مصرف هم پوست آن را بشویید، به این ترتیب می توانید انبه های سالم را حدود 2 هفته نگهداری کرد. ضمن اینکه انبه جزء میوه هایی است که اگر کنار میوه هایی مانند سیب یا هلو قرار بگیرد، به سرعت گاز اتیلن از خود متصاعد می کند و خراب می شود. به همین خاطر انبه را باید جدا از میوه ها و سبزی های دیگر و به شکلی که گفته شد داخل یخچالی با دمای معمولی نگهداری کرد.

انبه رنگ چهره را باز می کند

یک متخصص تغذیه گفت: میوه انبه دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می کند همچنین تقویت کننده دستگاه گوارش است.

میوه انبه دارای اسید سیتریک و تانن است هسته آن بسیار چرب و حاوی نشاسته بالایی است که دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می کند. مصرف انبه تقویت کننده جسم، روح و دستگاه گوارش است و همچنین عطش را رفع می کند، ادرار آور، ملین و برای تقویت معده مفید است.

انبه یکی از منابع غنی ویتامین A و همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، کلسیم وآهن است. ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن نقش مهمی دارد. مصرف انبه برای چاق شدن افراد لاغر مفید است. مربا و ترشی انبه نیز برای تقویت معده مفید است.

 

1392/8/25



نظرات ارسال شده
رهگذر
سه شنبه 28 آبان 1392


اینهمه نعمت خدادادی اطرافمونه اونوقت بعضیا هی میرن ژل تزریق میکنن و گونه میذارن و....


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی انبه،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :