به دخت

 




کمال همنشین در من اثر کرد!

تجمل گرایی در هر جا باشد، یکی از مصادیق اسراف و تبذیر است و اسلام آن را بسیار نکوهش کرده است. این موریانه، پایه های ایمان و زندگی را می خورد و آن را نابود می سازد.

عامل اصلی تأخیر در ازدواج تجمل گرایی است و همه ی مشکلات دیگر هم، از آن سرچشمه می گیرد. متاسفانه این بلای خانمان سوز، روز به روز در حال گسترش و ریشه دواندن است. تقیّد به تشریفات و تجمل گرایی، ازدواج را که یک نیاز طبیعی و ساده است و باید به صورت معمولی برگزار شود به یک کار مشکل تبدیل ساخته است. توقع مهریه ها و جهیزیه های سنگین، مراسم عقد و عروسی تشریفاتی و پرهزینه، یک شیوه ی غیر عقلانی و غیر ضروری است که در بین طبقات مردم به صورت رقابت و چشم و هم چشمی و مسابقه ای غلط و دست و پا گیر و کمر شکن در آمده و آسایش را از والدین پسر و دختر ، سلب کرده است و باعث تاخیر در ازدواج جوانان شده است.

طبقه ی مرفه و ثروتمند بدون ملاحظه سایر طبقات در مراسم عقد و عروسی فرزندانشان هر چه بخواهند خرج می کنند تا ثروت خود را به دیگران نشان دهند، طبقه ی متوسط هم به آن ها نگاه می کنند و می کوشند خود را شبیه آنان سازند. طبقات پایین هم سعی می کنند با مشکلات فراوان، خود را شبیه طبقه ی متوسط سازند.

امروزه متاسفانه مردم در برگزاری مراسم عقد و عروسی، از روی چشم و هم چشمی به تشریفات و تجمل گرایی روی آورده اند: خرید زیور آلات بیش از حد معمول، هدیه دادن طلا و سکه به وسیله خویشان و دوستان، لباس های مخصوص عقد و عروسی برای یک شب، برگزاری مجلس در تالار با هزینه های سنگین، پذیرایی از مهمانان با انواع شیرینی و میوه، غذاهای متعدد و متنوع و کارها و هزینه های دیگری از این قبیل.

و در پایان:

[وَ کُلُوا وَ اَشرَبُوا وَ لا تُسرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُ المُسرِفینَ]

برگرفته از کتاب ازدواج، موانع و راه حل ها نوشته ی آیت الله ابراهیم امینی

تهیه و تنظیم : سمانه مروتی

 

مطالب مرتبط:

ازدواج دختران

آرامش حقیقی در ازدواج

وااااای از این همه رشته!

ازدواج را جدی بگیریم!

 

1392/8/25

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت، ازدواج، موانع، اسراف، عروسی، تجمل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :