به دخت

 




ترشيهاي تزييني

ترشی باقالی / باقلا سبز با سبزیجات معطر

مواد لازم :

باقالی با پوست دوم نیم کیلو

ترخون چند شاخه تازه یا مقداری خشک

فلفل سبز قلمی چند عدد

گلپر  نکوبیده 1 قاشق غذا خوری

 

نمک کمی

سرکه سفید 1 لیوان

آب 1 لیوان

 

 

ابتدا دانه های باقالی را خوب بشویید و آنها را با خلال دندان سوراخ کنید.

آب و سرکه را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس دانه های باقالی را افزوده و صبر کنید تا چند جوش بزند.

آنگاه تمام مواد را در ظرف تمیزی بریزید و در ظرف را ببندید. بعد ترشی را در جای خنک قرار دهید تا جا بیفتد.

 

نکته : در صورت تمایل میتوانید باقلا ها را از پوست دوم نیز بیرون آورده و کامل تمیز کرده و ترشی درست کنید . این ترشی بسیار سریع آماده میشود و ساده و راحت و شیک است .

 

 

ترشی تمبرهندی و دانه ذرت

 

مواد لازم :

آرد ذرت 2 قاشق سوپ خوری

تمبر هندی یک بسته 250 گرمی

سرکه انگور 1 لیتر

دانه ذرت پخته نیم کیلو

فلفل دلمه ای سبز و قرمز 2 عدد متوسط از هرکدام به قطعات کوچک و خرد شده

کره بادام زمینی 1 قاشق سوپ خوری

نمک 1 قاشق چایخوری

پودر هل سبز یک دوم قاشق چایخوری

پودر میخک یک دوم قاشق چایخوری

پودر دارچین 1 قاشق چایخوری

شکر در صورت تمایل 1 قاشق سوپخوری

ابتدا آرد ذرت را بمدت 5 دقیقه در تابه تفت بدهید. بعد تمبر هندی را که - صاف کرده اید- در سرکه حل و لعاب آن را بیفزایید و هم بزنید تا گلوله نشود. سپس آن را روی شعله ملایم بگذارید. بعد از جوش آمدن، ذرت پخته و فلفل دلمه ای سبز و قرمز را نیز اضافه کنید و بعد از مدتی، کره بادام زمینی را بیفزایید تا 5دقیقه بجوشد. شعله را خاموش و ادویه جات را اضافه کنید و بعد از سرد شدن، در شیشه استریلیزه شده بریزید و در یخچال نگه دارید. * بجای تمبرهندی، می توان از آلو قرمز پخته که لعاب آن را گرفته اید , استفاده و آرد ذرت را نیز حذف کنید. مقدار آلو قرمز، 1 کیلو گرم می باشد.

 

 

دلمه ترشی گوجه فرنگی تزئینی

 

این ترشی را میتوان به سه نوع تهیه کرد :

1 -  مواد لیته داخل آن را آماده کرده و در صورت تمایل در گوجه فرنگی های تازه سرو نمود .

2-  داخل گوجه فرنگی ها را خالی کرد و آماده داخل سرکه و آب نمک نگهداری کرد و هنگام سرو مقداری از لیته داخل آن ریخت و سرو نمود . البته ماندگاری بالایی ندارد و گوجه فرنگی زود نرم شده و قابلیت سرو مناسب نخواهد داشت .برای یک هفته یا کمتر میتوان اینکار را انجام داد .

3 - میتوان مواد لیته را داخل گوجه فرنگی پر کرده و آنها را داخل سرکه و آب نمک و یا عصاره کرفس نگهداری کرد .داخل سرکه ماندگاری بالاتر است. در موارد دیگر باید در ظرف یک هفته صرف شود .

با ترکیب سرکه و آب نمک و ادویه جات میتوان بستری مناسب برای نگهداری آن تهیه کرد .

 

مواد لازم برای تهیه لیته میانی :

گوجه فرنگی های سفت و پر رنگ ( در رنگ های مختلف)

کلم ریز شده

پیاز ریز شده

سیر له شده

در صورت تمایل سبزیجات معطرتازه یا خشک

نمک و دانه فلفل سیاه

دانه خردل

سیر به دلخواه

تخم گشنیز 3 ق غ

فلفل سبز خرد شده

گلپر

پودر یا خرد شده موسیر

پاپریکا یا فلفل قرمز غیر تند برای رنگ قرمزی ترشی

برای تندی بیشتر فلفل قرمز تند

 

مواد لیته را آماده کرده و در داخل عصاره کرفس یا پوره گوجه فرنگیگوجه فرنگی را پوره یا خرد کرده و با آب خودش کمی روی حرارت ملایم اجازه دهید بپزد و له شود . سپس آنرا صاف کرده و سرد کنید و با سرکه و نمک و فلفل و ادویه مخلوط کنید تا برسد .و یا  آب نمک

سپس به ترتیبی که در فوق ذکر شد داخل گوجه فرنگی ها پر کنید . میتوان روی آنها را با زیتون های سیاه حلقه شده و سبزیجات و ترشی ذرت نیز تزیین کرد.

 

 

ترشی فلفل

 

 

با انواع فلفل ها میتوان ترشی تهیه کرد . از فلفل های دلمه ای رنگارنگ قرمز و سبز و زرد و نارنجی و ... فلفل های باریک و کشیده و بزرگ و کوچک و ریز به صورت درسته یا خرد شده یا حتی پر شده مانند دلمه میتوان انواع سرکه خانگی با انگور و سیب و کشمش و خرماو یا مخلوط سرکه و آب نمکو سرکه عصاره کرفسو حتی با استفاده از عصاره تمر هندی  به تنهایی و یا با ترکیب سرکه میتوان ترشی های زیبا و سس فلفل قرمز و سس فلفل سبزخوشمزه ای تدارک دید .

 

مواد لازم :

فلفل های مختلف و دلخواه

عصاره کرفس

سرکه خانگی با انگور و سیب و کشمش و خرما

سس سرکه و تمر هندی

سبزی های معطر و دلخواه : سبزی های مناسب برای تهیه انواع ترشی

زنجبیل تازه یا پودر خشک آن

سیر رنده یا خرد شده

پیاز خرد یا رنده شده

سیاه دانه

میخک

گلپر پودر شده خشک

زیره سیاه

زیره سبز

فلفل قرمز تند

(پاپریکا یا فلفل قرمز ( غیر تند

کاربرد فلفل سفید

موسیر 

دانه خردل

گشنیز و تخم گشنیز

گاهی مقداری شکر سرخ یا شیره یا شکر برای گرفتن تیزی سرکه لازم داریم .

 

برای تهیه انواع ترشی های میتوان از فلفل ها به صورت خرد شده یا رشته شده یا نگینی و یا به صورت پوره استفاده نمود .

 

اندازه ها به سلیقه افراد و نوع ترشی ها بستگی دارد .برای استفاده از فلفل در انواع ترشی های میتوان از قبل فلفل ها را خرد کرد و درون شیشه با سرکه نگهداری کرد و هنگام آماده کردن و ترشی انداختن همه را باهم مخلوط نمود .

 

با استفاده از فلفل های کبابی نیز میتوان ترشی فلفل خوشمزه دودی تهیه کرد . باید آنرا کباب کرد و پوست کند و مانند ترشی های دیگر تهیه کرد .فلفل های دودی کبابی را داخل سرکه یا عصاره کرفس و یا تمرهندی قرار داده و نمک و فلفل و سیر و ادویه های دلخواه بالا یا ادویه مخلوط ترشی اضافه کنید و در جای گرم یک تا دو روز قرار داده و سپس در جای خنک نگهدارید.

 

 ترشی فلفل دلمه ای :

 

 از فلفل های دلمه ای میتوان ترشی به صورت دلمه تهیه نمود . داخل فلفل را خالی کنید .

سپس لیته آماده شده با سبزیجات خرد شده مخصوص ترشی و سبزیجات داخل فلفل های خام ریخته و سپس فلفل را درون سرکه و عصاره کرفس قرار دهید . هرچه سرکه بیشتری استفاده شود ماندگاری ترشی بالاتر میرود . میتوان فلفل ها را کمی با سرکه و نمک جوش داد تا نرم شوند و ترشی زودتر برسد ولی بدون پختن هم میتوان ترشی آن را درست کرد ولی زمان بیشتری برای رسیدن آن طول خواهد کشید .

با آبلیمو ترش و عصاره گوجه فرنگی هم میتوان ترشی انداخت . گوجه فرنگی را پوره کنید . یا خرد کرده و با اب خودش کمی روی حرارت ملایم اجازه دهید بپزد و له شود . سپس آنرا صاف کرده و سرد کنید و با سرکه و نمک و فلفل و ادویه مخلوط کنید و به آن آب لیموترش یا سرکه و عصاره کرفس اضافه کنید.

 

 

ترشی بادمجان(زالک)

 

مواد لازم:

بادمجان؛ سیر؛ سبزی ترشی(ترخون، نعناع، گشنیز و جعفری)؛ سرکه و نمک.

بادمجانها را بصورت درسته خوب بشویید و با یک استکان سرکه حدود پانزده دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی نرم شود، وقتی خنک شد آن را به اندازه های دلخواه تقسیم کنید تا موقع خوردن راحت تر باشید، سبزی ترشی و سیر را خرد کنید، ابتدا مقداری سبزی در کف ظرف ریخته بعد باقیمانده سبزی را با بادمجان و سیر مخلوط کرده و داخل شیشه را با محلول سرکه و نمک پر کنید لایه آخرهم بازمقداری سبزی قرار دهید تا هوا نکشد سپس درب ظرف را محکم کنید و 2 روز زمان دهید تا ترشی به اصطلاح جا بیفتد و آماده مصرف شود.

 

شیشه های پلاستیکی نوشابه گزینه مناسبی برای خیارشورهای کوچک هستند؛ البته پس از آماده شدن باید آن را به ظرف دیگر انتقال دهید.

می توانید قبل از بستن درب ظرف با لایه ای فریزر جلوی ورود هوا را بگیرید.

 

 

 

قارچ شور

 مواد لازم

قارچ صدفی؛ سبزیجات معطر؛ سیر، فلفل سبز؛ سرکه، نمک و آب.

 

 

 

 

 

 

 

 

ابتدا نمک و سرکه را در آب حل کرده بجوش می آوریم( برای پاستوریزه شدن ) درب قابلمه را گذاشته و صبر میکنیم تا سرد شود . سپس قارچهارا که با آب جوشیده سرد شده تمیزکرده ایم در ظرف شیشه ای چیده بر روی آن سبزیجات و سیر و فلفل را که قبلا شسته ایم قرار میدهیم (بخصوص سبزیجات را حتما خوب تمیز کنید)سپس آب و نمک سرد شده را بر روی آن اضافه میکنیم تا روی آن را بپوشاند . درب ظرف را محکم بسته در جای خنک به مدت حدود بیست روز نگهداری میکنیم . سپس مصرف شود.

 

برای یک کیلو قارچ به 5 قاشق غذاخوری نمک، نصف پیمانه سرکه، یک و نیم لیتر آب نیاز داریم.

رعایت پاستوریزه کردن همه اجزا بخصوص ظرف شیشه ای و حتی درب آن موجب سالم ماندن شورها میشود . همیشه خراب شدن شورها مثل کپک زدن و یا له شدگی آنها وغیره به خاطر رعایت نکردن بهداشت است . از ورود قارچهای هوازی و میکروبها به داخل شورها باید جلوگیری نمود .

 

تهیه و تنظیم: مریم ستاری ، الهام شفیعی

با تشکر از خانم زهرا آبفروش

با تشکر از دوست خوبم "عمه زری" که در تهیه مطالب این صفحه ما رو یاری کردن به افتخار همکاری صمیمانه این عزیز از نام ایشون برای این پکیج ترشی استفاده میکنم. شاید بقیه دوستان هم تشویق بشن برای همکاری با ما

1392/8/6

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی ترشيهاي تزييني،بانونت،ترشی،ترشی باقالی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :