به دخت

 




ترشی سالاد مشهدی

مواد لازم گل كلم؛ كلم برگ؛ هويچ؛ فلفل دلمه اي؛ فلفل سبز و قرمز قلمي؛ سير؛ نمك؛ گوجه فرنگي. 

مواد را بشوئيد و بگذاريد كاملا خشك شوند . ( دقت كنيد كه مواد كاملا خشك شوند ) بعد ريز و يكدست خرد كنيد ( به اندازه خرد كردن مواد براي سالاد شيرازي ) و با هم مخلوط كنيد . پوست گوجه فرنگي ها را خيلي نازك بگيريد و گوجه ها را چند بار ميكس كنيد طوري كه تخم گوجه ها كاملا له شود . گوجه ها را بدون آب و نمك بجوشانيد تا غليظ شوند و بگذاريد تا سرد شود .

دقت كنيد ميزان غلظت آب گوجه با طعم ترشي رابطه مستقيم دارد . اما هرچه غليظ تر باشد احتمال كپك زدن ترشي هم زياد تر مي شود ! مواد را در ظرف مورد نظر بريزيد ، بهتر است سر ظرف كمي تنگ تر از حد معمول باشد. و لابه لاي مواد نمك بپاشيد . بعد آب گوجه فرنگي را داخل ظرف بريزيد و باز روي ظرف را كمي نمك بريزيد تا ترشي كپك نزند و روي نمك را نصف استكان سركه سفيد بريزيد و درب ظرف را محكم ببنيد . بنا به سليقه برخي افراد روي ظرف را با سبزي جات معطر پر مي كنند و بعضي هم كرفس را به ساير مواد اضافه مي كنند . نكته : بهتر است از ابتدا اين ترشي در يخچال ، يا جاي خيلي خنك و كاملا دور از هرگونه تابش نور خورشيد نگهداري شود . براي راحت گرفتن پوست گوجه فرنگي ها يك ظرف آب جوش آماده كنيد . ته گوجه فرنگي را با يك چاقو تيز يك ضربدر كوچك بزنيد ( فقط در حدي كه پوست آن خراشيده شود ) و گوجه ها را داخل آب جوش بيندازيد و به مدت 12 دقيقه درب ظرف را بگذاريد و بعد گوجه ها را از آب جوش خارج كنيد و به راحتي پوست آنها را بگيريد.

خوب است بدانيد استفاده از نمك بيشتر به ترد بودن و كپك نزدن ترشي كمك مي كند ولي براي بيماران داراي فشار خون ، قند و بيماران قلبي توصيه نمي شود ! 

طبق رواياتي اين چاشني به شهر مشهد نسبت داده ميشود . البته در شهر مشهد اين ترشي را به نام " شور" ميشناسند .

تهیه و تنظیم: مریم ستاری ، الهام شفیعی

با تشکر از خانم زهرا آبفروش

با تشکر از دوست خوبم "عمه زری" که در تهیه مطالب این صفحه ما رو یاری کردن به افتخار همکاری صمیمانه این عزیز از نام ایشون برای این پکیج ترشی استفاده میکنم. شاید بقیه دوستان هم تشویق بشن برای همکاری با ما

 

1392/8/6




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی ترشی،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :