به دخت

 




سقوط در گناه

ریشه ی بسیاری از مفاسد اخلاقی از همین دوستی ها و روابط ناشی می شود که سبب سقوط انسان در گناه و معصیت می گردد. ما نمونه ی بارز آن را در جوامع غربی شاهدیم. طبق آمار، در دهه 1990، از هر سه کودک آمریکایی، یکی نامشروع بوده و از همین روست که انحطاط اخلاقی در غرب، باعث نگرانی شده است.

دوستی ها و روابط نامطلوب دختران و پسران، بزرگ ترین مانع رشد و کمال انسانی است. دوستی های غیر صحیح باعث می شود که دختران و پسران به صورت ابزاری درآیند، که هر روز، تغییراتی در آرایش، پوشش، حرکات و ... داشته باشند و این، چیزی جز مشغول شدن به کارهای بی ارزش و دور شدن از هدف اصلی و شناخت خود، شکوفایی خلاقیت ها و عقب ماندن از قله کمال نیست. در این صورت، انسان به دنبال خواسته های دیگران است و خود را فراموش می کند.

در آستانه ی بلوغ، شرم و حیا در هر نوجوان عفیفی مانع از این است که او به طرف مسائل غریزی تنزل کند و با وجود این که در این دوران، هورمون های جنسی شخص را تحریک و به حنس مخالف متمایل می کنند، اما به جهت همان حجب و حیای فطری، فرد به نوعی احساس حقارت می کند.

شخصیت های بزرگ و چهره های ماندگار، کسانی بوده اند که با پاکی و تقوا زیسته اند و هرگز عظمت روحی و شخصیت معنوی خود را در قربانگاه نفس و شهوات ذبح نکرده اند؛ افسوس که برخی از نوجانان و جوانان، به جهت ضعف اراده و فقدان تجربه و اطلاعات لازم و یا انحطاط و آلودگی محیط زندگی خود و اطرافیان، با تسلیم شدن در برابر توفان غرایز و شهوات، آن پاکی و معصومیت فطری و ذاتی خویش را از دست می دهند و راه تکامل و سعادت ابدی را به روی خود می بندند.

اگر از دیدگاه قران کریم انسان را تعریف کنیم، در می یابیم که روابط دختر و پسر، با عظمت و بزرگی انسان سازگار نیست.

امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) فرمود: «نفس خویش را عزیز بشمار و به هیچ پستی و دنائتی تن مده؛ گرچه آن عمل پست، تو را به لذت برساند، زیرا هیچ چیز با شرافت نفس برابری نمی کند و عوضی همانند آن نصیبت نخواهد شد؛ بنده دیگران نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.»

برگرفته از کتاب رازهای ارتباط با جنس مخالف نوشته ی مسلم داوودی نژاد

تهیه و تنظیم: زهرا درویشوند

 

 

1392/8/4



نظرات ارسال شده
sarv
چهارشنبه 8 آبان 1392


میشه لطفا مرجع این مطلب و عنوان کنید


4
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی دختر و پسر، بانونت، امام علی(ع)، پاکی، غریزه، فساد، روابط ,


نام شما : ایمیل دوست شما :