به دخت

 




تنها خوابیدن کودک

چه لزومي دارد کودکان، تنها بخوابند؟

 

:برخي خانواده ها معتقدند که اگر فرزندشان کنار آنها بخوابد، آرامش خواهد داشت و اگر نيمه شب ترسيد، با لمس پدر و مادر، احساس امنيت مي کند، و اگر کابوس ديد يا دچار مشکل شد، راحت تر مي توان به او رسيد و او را آرام کرد. دکتر ويليام سيرز(Wiliam Sears) نيز به «شراکت در خواب» معتقد است و همين شيوه را پيشنهاد مي کند.

ما به چند دليل معتقديم که بهتر است محل خواب کودک جدا باشد:

. روابط زناشويي زن و مرد: در صورت خواب اشتراکي، روابط زناشوئي زن و مرد در حضور کودک انجام مي شود و آثار مخربي بر او خواهد داشت؛ زيرا ممکن است در آينده، با بلوغ زودرس، دچار انحرافات جنسي شود.

رسول خدا فرمود:

سوگند به کسي که جانم در دست او است، اگر مردي با همسر خود بياميزد و در خانه، کودکي بيدار باشد و ببيند يا سخن و صداي نفس کشيدن آنها را بشنود، هرگز رستگار نخوهد شد و سرانجام به زنا آلوده خواهد شد.

امام باقر (ع)  مي فرمايد:

از آميزش در جايي که کودکي تو را ببيند بپرهيز؛ کودکي که مي تواند آن عمل را به خوبي براي ديگران وصف ند.

اگر کودک در سني باشد که اين پديده را درک نکند، به جهت همين عدم درک، اضطراب، او را فرا خواهد گرفت.

. وابستگي به والدين: کودکاني که در اتاق والدين مي خوابند، وابستگي بيشتري به آنان دارند و ممکن است در  آينده به استقلال آنها لطمه وارد شود.

 

 

جداسازي کودک براي خواب

مطلوب است کودک از والدين خود جدا باشد و در اتاقي مستقل بخوابد بهترين زمان جدايي، 12 تا 18 ماهگي است؛ چرا که تا اين سن، هنوز به والدين وابسته نشده و مهم تر از آن، ترس از تاريکي برايش مفهوم نيافته است.

پس از اين سن، کودک توان مراقبت از خود را دارد؛ اما پيش از آن، توان مراقبت از خود را ندارد و ممکن است دچار آسيب (خفگي) شود. گذشته از اين، گرماي وجود مادر و صداي ضربان قلب او در آرامش و رشد عاطفي او بسيار مؤثر است. تماس بدني کودک با مادر، سبب افزايش ترشح هورمون پرولاکتين در شير مادر مي شود و افزون بر اين، مادر        مي تواند در مرحله آسيب پذيري خواب کودک به او کمک کند و براي انتقال کودک از خواب سبک به عميق و برعکس، به او ياري برساند.

خواب کودک، دو مرحله دارد: مرحله سبک و عميق. در مرحله سبک، چشم، حرکت (رِم) دارد، و نيمه بسته است؛ بدن پيچ و تاب مي خورد و حرکات تنفسي کودک نامنظم است. در مرحله عميق، بدن آرام، و تنفس منظم است و دستها و پاها در دو طرف بدن رها  مي شود.

80 درصد خواب نوزادان سبک است و تا 3 سالگي، 80 درصد خواب، عميق مي شود، و اين پديده از الطاف الاهي است تا کودک در خواب سبک بتواند در برابر سرما، گرسنگي، گرفتگي بيني و قطع تنفس، عکس العمل نشان دهد.

کودکان، دائم از مرحله خواب سبک به عميق و برعکس در حال تغييرند و اين تغيير دائم، دفعات بيداري و در نتيجه دفعات زمان آسيب پذيري را بيشتر مي کند. وجود مادر کنار کودک مي تواند انتقال از خواب سبک به عميق را با شيردهي يا نوازش و لالايي راحت تر کند و در صورت عدم حضور مادر، انتقال، به راحتي انجام نمي شود و کودک  گريه هاي عصبي سر خواهد داد.

در مدتي که فرزند شما کنارتان مي خوابد، در شيردهي نيمه شب و شيردهي هاي موقت، مراقب تنفس او باشيد.

 

1392/8/4



نظرات ارسال شده
سحر
دوشنبه 13 آبان 1392


من برا بچه يه كتاب تو اين زمينه خريدم وخوندم-اولين شبي كه جدا خوابيد براش جايزه خريدم-راحت جدا خوبيد-جالبه شب اول براش چراغ خواب روشن كردم بلند شده بود خاموش كرده بود.


1
0
زهره احمدی [ayda1390]
شنبه 11 آبان 1392


مطلب خوبی بود . من خودم دخترم رو توی 6 ماهگی جدا کردم البته قبل از 6 ماهگی هم خیلی شبها توی اتاق خودش تنها می خوابوندم الان یک سال و 11 ماهه اشه از تاریکی نمی ترسه !


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی كودك ،خواب ،اتاق خواب،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :