به دخت

 




بهترين تغذيه براي رشد مغز و هوش کودکم؟

بهترين تغذيه براي رشد مغز و هوش کودکتان داشتن رژيم غذايي مناسب است.

مواد غذايي زير سبب افزايش هوش و حافظه مي شود.

فقط با چند دستور ساده ، ضريب هوشي (IQ) كودك خود را 22 درجه افزايش دهيد و يا مواظب باشيد ضريب هوشي كودك شما 22 درجه كاهش پيدا نكند . شما فقط تا سن 2 سالگي كودك فرصت اين کار را داريد، بنابراين هر روز از دو سال اول زندگي، يک روز طلايي براي كودك شما محسوب مي شود . در اين دوره وظيفه سنگيني بر دوش پدر و مادر مي باشد كه علاوه بر تأثير بر ضريب هوشي كودك، سلامتي جسمي و روحي او را هم در همين دو سال شكل دهند.

 

بر اساس تحقيقات جديدي كه صورت گرفته، ضريب هوشي كودك از زمان بارداري مادر تا سن 2 يا حداكثر 3 سالگي شكل مي گيرد و در اين ميان تغذيه صحيح مادر قبل از بارداري و در طي آن، تغذيه كودك با شير مادر و تغذيه صحيح كودك تا سن دو سالگي به ترتيب زير در ضريب هوشي او مؤثر مي باشد:

1- کمبود آهن 9 درجه ضريب هوشي را کاهش مي دهد.

2- محروميت از شير مادر 8 درجه ضريب هوشي را کاهش مي دهد.

3- تولد با وزن کم 5 درجه ضريب هوشي را کاهش مي دهد.

همه موارد بالا تلفيقي است از تغذيه صحيح مادر و كودك . اگر مادر در دوران بارداري تغذيه کافي و مناسبي نداشته باشد، منجر به تولد كودك با وزن كم خواهد شد.

در جهان 2 ميليارد نفر از کمبود آهن رنج مي برند. پس لازم است مادران قبل از حاملگي و نيز حين حاملگي با انجام آزمايش لازم از ميزان آهن خود مطلع باشند و در صورت نياز قبل از حاملگي، فقر آهن خود را درمان نمايند.

در قدم بعدي بايد توجه شود كه كودك با شروع تغذيه تكميلي ، آهن كمكي دريافت كنند و چون معمولاً شربت ها و قطره هاي آهن موجود كمي بد مزه مي باشند، مادران به شربت هاي تجارتي مختلفي روي مي آورند، ولي غافل از اين كه هيچكدام از اين شربت هاي خوشمزه معمولاً نياز كودكشان را تأمين نمي كند. به نمونه هاي زير توجه فرماييد:

نياز روزانه كودك 400 واحد ويتامين D و 1500 واحد ويتامينA و 10 ميلي گرم آهن مي باشد. در صورتي كه :

- شربت سانستول كه به صورت فراوان استفاده مي شود، فقط 100واحد ويتامين D و 1500 واحد ويتامين A داشته و هيچ گونه آهن قابل جذبي ندارد. پس واضح است كه به هيچ عنوان نياز فرزند شما را تأمين نمي كند، ولي شما مي توانيد با اضافه كردن 300 واحد ويتامين Dو 10 ميلي گرم آهن به آن از اين شربت به عنوان يك داروي با مزه خوب استفاده نماييد.

- شربت فرو گلوبولين :كه معمولاً به جاي آهن استفاده مي شود. در5 سي سي از اين شربت، فقط 5 ميلي گرم آهن آن هم از نوع نامعلوم (قابل جذب يا غير قابل جذب) وجود دارد .

- قطره MIM : فقط 200واحد ويتامين D داشته و 1000واحد ويتامين A(بيشتر از نياز ) و فقط 2 ميلي گرم آهن دارد (نياز كودك 10 ميلي گرم مي باشد).

و بقيه موارد كه گفته نمي شود. ولي قابل ذكر است كه بنده از اساتيد خود كه سابقه بيش از 50 سال طبابت دارند به عرض مي رسانم كه تا به حال هيچ دارويي ساخته نشده كه هم خوشمزه باشد و هم نيازهاي كودك را تأمين كند. پس مادران عزيز سعي كنند با هر ترفندي كه شده قطره آهن يا شربت آهن كودك را (حتي شده به زور) به كودك بخورانند و توجه كنند كه كاهش يا افزايش 9 درجه ضريب هوشي مي تواند زندگي كودك شما را متحول كند.

تغذيه صحيح مادر قبل از بارداري و در طي آن، تغذيه كودك با شير مادر و تغذيه صحيح كودك تا سن دو سالگي در ضريب هوشي او مؤثر مي باشند.

دادن شير مادر هم همانطور كه ديديد 8 درجه در ضريب هوشي مؤثر مي باشد. مادران بايد مواظب باشند به آساني و به دلايل عجيب و غريب كودك خود را از شير مادر و 8 درجه ضريب هوشي بي بهره نگذارند .

حتي ديده شده نوزاداني كه شير خشك مي خورند، در صورتي كه شير خشك را از دست مادر خود بخورند، ضريب هوشي بهتري نسبت به كودكاني دارند که شيرشان را از دست افراد ديگري خورده اند .

دسته بندي افراد بر اساس ضريب هوشي آنها :

ضريب هوشي زير 75 ، معمولاً افراد كودن يا عقب مانده

ضريب هوشي بين 75 تا 90 ، افراد كند آموز

ضريب هوشي بين 90 تا 110 ، افراد معمولي

ضريب هوشي بين 110 تا 125 ،افراد باهوش

ضريب هوشي بين 125 تا 135 ،افراد تيزهوش و

ضريب هوشي بالاي 135 هم افراد نابغه مي باشند.

 

نكات مهمي را که در تغذيه سال دوم زندگي بايد رعايت کنيد را برايتان ذکر مي کنم.

مصرف سبزيهاي تازه ( البته بعد از ضد عفوني کردن ) و ميوه هاي تازه توصيه مي شود.

پرتقال-موز-خرما- انجير-شاه‌توت-زرد آلو همه سبب تقويت حافظه ميشوند.

نكات مهمي را که در تغذيه سال دوم زندگي بايد رعايت کنيد را برايتان ذکر مي کنم.

- دفعات تغذيه به غير از شيرمادر 4 تا 5 بار در روز است.

- هنوز بايد در غذا تغييراتي داد تا هضم آن آسانتر باشد ؛ زيرا اگر غذا يكباره و به صورت آنچه كه در سفره خانواده است به كودك داده شود، ممكن است هضم آن براي او مشكل باشد. مثلا بهتر است برنج به صورت كته و كاملاً نرم شده باشد . مي توان آن را با كمي آب خورش نرم وله كرد وبه كودك داد.

- نياز كودك به كلسيم و پروتئين توسط شير و مقدار ماست پاستوريزه اي كه در روزمي خورد تامين مي شود.

- سفيده تخم مرغ كم كم به همان صورت كه درمورد زرده تخم مرغ شروع شده بود به صورت كاملا پخته و سفت شده شروع ، و به تدريج يك سفيده كامل مصرف شود. مي توان يك روز در ميان يك تخم مرغ كامل به كودك داد.

- كودك فعالانه در غذا خوردن دخالت داشته باشد و خود غذا را با دست يا قاشق كوچك بردارد و به دهان ببرد.

- از 11 ماهگي به بعد ، زمان انتقال از غذاهاي مخصوص به غذاي سفره خانواده است.

- حبوبات از مواد غذايي داراي پروتئين، كربوهيدرات و املاح است . درسال دوم به تدريج بر تنوع حبوبات مصرفي بيفزاييد . مي توانيد آنها را به صورت كاملاً پخته شده همراه با سيب زميني و با روغن يا كره و ترجيحاً روغن زيتون به كودك بدهيد.

- بايد توجه داشت كه هنوز هم معده كودك كوچك است و نبايد آن را با مقدار زيادي ميوه يا آب ميوه پر كرد.

- به كودك يك تا دو ساله تنقلاتي مثل پفك، شكلات، چيپس و... نبايد داده شود و در صورتي كه فعاليت كودك زياد باشد بستني ، خرما، بيسكوئيت، بادام و پسته بو نداده ولي ريز شده بعد از غذا به او داده شود تا جاي وعده هاي اصلي غذا را نگيرد.

- در طول سال دوم ، مصرف ويتامين هايA وD و قطره آهن بايد ادامه داشته باشد و اين مشكل كه آهن موجب سياهي دندان ها مي شود نبايد مانع مصرف آن شود بلكه بايد قطره را با قاشق چايخوري در عقب دهان كودك ريخت و متعاقب آن به او آب داد و با پارچه اي تميز روي دندان هاي كودك را تميز كرد.

- در اواخر سال دوم احساس استقلال كودك بيشتر مي شود ، خودش غذا مي خورد و از همه ي غذاهاي سفره خانواده به دلخواه انتخاب مي نمايد. مادران دراين مرحله از اين زندگي بايد به مصرف مواد غذايي كافي و پر انرژي كه براي رشد كود ك لازم است، توجه نمايند.

بايد از شش گروه مواد غذايي استفاده کنيد.

نصف ليوان-غلات پخته نصف ليوان-غلات آماده 30 گرم)

3 واحد از سبزيجات (سبزيجات خام يک ليوان-سبزيجات پخته يک دوم ليوان)

2 واحد گروه گوشت( گوشت قرمز، مرغ يا ماهي90- 60 گرم

حبوبات پخته=نصف ليوان-تخم مرغ يک عدد-کره بادام زميني دو قاشق غذاخوري)

توصيه مي شود. غذاهايي که چربي و قند بالايي دارند، بايستي به مقدار متعادل مصرف شوند.

ميان وعده ها :

ميان وعده ها بخش مهمي از انرژي و مواد مغذي مورد نياز کودکان را تشکيل مي دهند.

بچه ها به دليل داشتن معده کوچک، نمي توانند در يک وعده مقدار زيادي غذا بخورند. به همين دليل مصرف ميان وعده براي آنها ضروري است که بايستي داراي مواد مغذي باشند. کودکان در ميان وعده نبايد هله و هوله مانند چيپس و پفک و... مصرف کنند يا نوشابه هاي شيرين و خوراکي هاي فاقد مواد مغذي و پر کالري بخورند.

زيرا اين غذاها باعث کاهش اشتهاي کودک خواهد شد که در اثر دريافت کم مواد غذايي ، دچار کاهش رشد خواهد شد.

غذاهايي براي ميان وعده ها :

- موز بصورت شيرموز، دسر يا خود ميوه

- نان و پنير

- انواع سبزيجات پخته مثل هويج ، کدو سبز

- ميوه هاي تازه

- بيسکوئيت

- شير بصورت ساده، شيرموز، شيرکاکائو ، شير و عسل يا شير و خرما .

سبزيجات خام و برگه ميوه ها مثل برگه زردآلو در کودکان4 سال به بالا مصرف شود، چون امکان خفه شدن کودک زير 4 سال با آنها وجود دارد.

کودک تمايل دارد هميشه فقط يک نوع غذا بخورد که شايد به دليل راحتي انتخاب و آشنايي با آن باشد.

مهمترين کار اين است که به کودک ياد دهيد که انواع مواد غذايي را مصرف کند. علايق غذايي هر کودک مربوط به خود اوست.

اوقات صرف غذا بايستي اوقات خوش و راحتي باشد و نبايد کودک را مجبور به غذا خوردن کنيد و با او دعوا کنيد، چون در اين صورت نمي تواند عادات صحيح غذا خوردن را ياد بگيرد.

بعضي توصيه هاي کاربردي براي کودکان شامل موارد زير است:

- فقط در ابتدا يک يا دو قاشق پُر غذا به کودک بدهيد يعني قاشق هاي بعدي معمولي باشند.

- سعي کنيد غذاهاي جديد را طوري تهيه کنيد که تا طعم غذاهاي قبلي را داشته باشند.

- مقدار واحدهاي غذايي مورد نياز کودکان را ياد بگيرد.

- غذاهاي جذاب و خوش طعم براي کودک تهيه کنيد.

- کودک اغلب غذاهاي دست خورده و مخلوط را دوست ندارد.

- به کودک اجازه ندهيد بين وعده هاي غذايي و ميان وعده ها مرتب چيزي بخورد ، زيرا باعث کاهش اشتهاي او در موقع صرف وعده اصلي غذا خواهد شد.

- کودک را مجبور به نشستن در سر سفره غذا تا اتمام غذايش نکنيد؛ يعني نگوييد بايد تمام غذايت را بخوري، بعد از سر سفره بلند شوي.

وعده هاي غذايي کودکان :

اوقات صرف غذا فرصت مناسبي است تا کودک حرف زدن و مهارت هاي اجتماعي را ياد بگيرد و شخصيت مستقلي داشته باشند.

اين لحظات نبايد به ميدان جنگي تبديل شود تا به اجبار به کودک غذا بدهيم.

يکي از مهم ترين وعده هاي غذايي که نقش مهمي در حفظ سلامتي کودک دارد ، صبحانه مي باشد.

مکمل ويتامين ها و املاح :

کودکاني که غذاهاي متنوعي از تمام گروه هاي غذايي هرم مصرف مي کنند، بدون نياز به مصرف مکمل مي توانند نيازهاي تغذيه اي خود را تامين کنند. زيرا غذاهاي مختلف علاوه بر ويتامين و املاح ساير مواد مغذي را نيز براي بدن تامين مي کنند که اين روش، بهترين راه تامين نيازهاي غذايي است.

موفق باشيد

 

1392/8/4



نظرات ارسال شده
ويدا
دوشنبه 13 آبان 1392


نميدوني حوصله خوندن اين متنو ندارم-نميشد كوتاهش كني؟


0
0
سوگل
دوشنبه 13 آبان 1392


جامع ومفيد بود -متشكر


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تغذيه ،نوزاد ،هوش،رشد ،كودك ،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :