به دخت

 




نگاه مدیریتی به مواد غذایی

عرض ادب خدمت خانومای خونه

امروز میخواهیم با نگاهی دقیق تر به مواد غذایی بررسی کنیم آیا ممکن است به نحوی مؤثرتراز آنها استفاده کرد که هم مواد دور ریز کمتری داشته باشیم و هم به اقتصاد خانواده کمک شایانی کرده باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر شما چیه!

 

 

 

 

شما هم از آن دسته افرادی هستید که سالم ترین و مفیدترین بخش میوه ها و مواد غذایی را دور می ریزید و به هنگام برش، خرد کرد و پوست کردن میوه ها و ... تفاله زیادی جمع می کنید، بد نیست در مورد کارتان تجدید نظر کنید. ته مانده ها و تفاله های بعضی از غذاها و میوه هایی که دور می ریزید در واقع مفیدتر از خود میوه ها هستند و باید آنها را هم بخورید.این میوه ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می گیرند و این باعث می شوند که مواد غذایی سودمند و منحصر بفردی در آنها جمع شود. بیشتر ما قسمتهای سبز رنگ سبزیجات را که منبعی غنی از کلروفیل، منیزیم و پتاسیم است را دور ریخته و فقط از ساقه های جوان و کمرنگ سبزیجات استفاده میکنیم. اما از امروز به بعد همه تصمیم داریم به کیفیت مواد غذایی هم توجه کنیم.

 

ساقه های تیره رنگ اسفناج، چغندر، کرفس، برگهای سبز هویج، کاهو، تربچه از آن جمله اند:

پتاسیم موجود در هویج با کنترل سوخت و ساز بدن سبب تنظیم فشار خون شده و ویتامین K موجود در آن در سلامت استخوان بسیار تأثیر گذار می باشد. همچنین باعث کاهش حملات قلبی و جلوگیری از پوکی استخوان می گردد. یادتان باشد به دلیل پتاسیم بالای برگهای هویج آنها را به صورت خرد شده و مخلوط با مواد دیگر مثلاً در سالاد و سوپ استفاده کنید تا مزه دهان شما تلخ نشود.

ساقه های چغندر سرشار از آمینو اسید و گلوتامین بوده و موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود پس برای افزایش توانایی بدن پس از جراحت ها مفید است. ساقه های چغندر نسبت به برگ آن زمان پخت بیشتری نیاز دارد

برگ های کرفس پنج برابر بیش از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارد که برای سنتز پروتئین در بدن لازم است، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی و ویتامین C است. برگ کرفس را خرد کنید در سالاد و سوپ ها طعم متفاوت آن را تجربه کنید

زمانی که سیر تازه در بازار هست اکثراً فقط از بوته سیر استفاده کرده و ساقه های سیر تازه را دور میریزیم؛ پیشنهاد میکنم این بار که سیر تازه را خریداری کردید ساقه ها و برگهای زرد را جدا نموده و ساقه های سبزو ضخیم را شستشو و بعد چرخ کنید و در آش ها و کوکوسبزی مورد استفاده قرار دهید.

برگهای ضخیم و پرز دار سبزیجات غده ای شکل مانند ترب، تربچه، شلغم و چغندر برای شستشوی مسیر گوارش غذا و همچنین بهبود کارکرد کلیه بسیار سودمند میباشند.

قسمت سفید پوست هندوانه دارای آمینو اسیدی است که برای قلب، دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بدن مفید می باشد. میتوان به دو طریق آن را مورد مصرف قرار داد:

تخمه ها و پوست سبز هندوانه را گرفته قسمت سفید و قرمز را همراه یک قاشق آبلیمو در مخلوط کن بریزید و آبمیوه متفاوتی را تجربه کنید.

وقتی قسمت قرمز رنگ هندوانه را مصرف کردید؛ پوسته سبز آن را جدا کرده قسمت سفید رنگ را قالب بزنید یا به صورت مکعبی خرد کنید مدتی در آب آهک قرار داده و با آن مربای پوست هندوانه درست کنید

بزودی منتظر ادامه مطلب باشید....

 

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

مرباي پوست هندوانه

گیاهان دارویی

گوجه فرنگي

شرایط خرید و نگهداری پیاز

 

1392/7/14



نظرات ارسال شده
بهناز
دوشنبه 15 مهر 1392


جور دیگر باید دید!!!!!!!
جالب بود


0
0
فرانک
دوشنبه 15 مهر 1392


من که خیلی از اینا رو دور می ریختم. از این به بعد بیشتر دقت میکنم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی میوه ها و سبزیجات، نگرشی متفاوت به مواد غذایی،گیاهان دارویی، خواص مواد،کمک به اقتصاد خانواده، بانو نت، آشپزی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :