به دخت

 




جهاد در خط مقدم آشپزخانه

از آنجا که جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می سپارد ، انتظار می رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینه ها ، توازن برقرار کند و با برنامه ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.

زنان همزمان باید چند جبهه را مدیریت کنند، هم به عنوان مدیران اقتصادی خانواده ، نقش تعیین کننده ای در برنامه ریزی و ساماندهی منابع مالی خانواده بر عهده دارندهم به عنوان تربیت کننده نسل آینده ، وظیفه خطیر تربیت و فرهنگ سازی کودکان و نوجوانان بر عهده آنهاست.

زنان با انجام کارهای خانه داری مانند نگهداری کودکان و سالمندان ، پختن غذا، توجه به بهداشت و نظافت خانه و خانواده علاوه بر اینکه نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند، شاخص سرمایه ثروت ملی را نیز به طور چشمگیری افزایش می دهند. زنان علاوه بر کار خانه داری با انجام فعالیتهای اقتصادی یا در حوزه اجتماعی و یا در حوزه اشتغال خانگی می توانند در ساعات اوقات فراغت ، ضمن انجام یک فعالیت مطابق با سلیقه و علاقه خودشان سهمی در تامین هزینه های خانواده به عهده گیرند. معمولا حاصل این فعالیت اقتصادی زن باعث خروج خانواده از خط فقر می گردد.

ما آموزه های اخلاقی ، دینی و فقهی بسیاری در مورد نقش زنان در حفظ اقتصاد خانواده داریم که مسائل اقتصادی را از لحاظ شرعی و منطبق بر اصول اقتصادی قرآن تعریف کرده است. قرآن سهم زن را در آنچه کسب کرده و نتیجه سعی و تلاش زن می باشد ، کاملا منحصر به خود زن می داند. این موضوع می تواند در تنظیم روابط اقتصادی خانواده و اینکه زن به عنوان برخوردار اقتصادی ، مدیریت اقتصادی خانوده را بر دوش می کشد مهم باشد.

حضرت علی (ع) سه خصلت متانت ، احتیاط و حسابگری را از ویژگیهای مهم زن مسلمان می داند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج می نهد و متذکر می شود که زنان حسابگر و دقیق از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می کنند.

تهیه و تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

زنان در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

نقش زنان در جهاد اقتصادی

کاهش فقر

اقتصاد مقاومتی

 

 

 

1392/6/30




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی جهاد اقتصادی زنان، مدیریت اقتصادی زنان ، بانونت , اقتصاد مقاومتی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :