به دخت

 




نت يازدهم:احکام موسیقی

سازهاي دستي و الكترونيكي:

آيا همه سازهاى دستى و الكترونيكى ايرانى و غربى، حكم واحدى دارند؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): اگر از آلات موسيقى مختص به لهو باشد، استفاده از آن جايز نيست و اگر از آلات مشترك است، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد. امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرم س‏30؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات س‏1164؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س‏992؛ مكارم، استفتاءات، ج 1 س 524 و 525 و ج 2، س 707 و 710؛ تبريزى، استفتاءات، س 1054 و 1065 و صراط النجاة، ج 1، س 1005 و دفتر: سيستانى، وحيد و نورى. آيات عظام بهجت و صافى: استفاده از آلات موسيقى و لهو جايز نيست. صافى، جامع‏الاحكام، ج 1 س 1003 و 1015 و 1018؛ دفتر: بهجت.

احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 32/500022)

موسيقي سنتي و غربي

آيا ميان انواع موسيقى‏ها - از قبيل اصيل (سنتى)، كلاسيك، محلى، پاپ و... - تفاوتى در حكم هست؟

همه مراجع: خير، هيچ گونه تفاوتى ميان آنها در حكم نيست و معيار حرمت استماع موسيقى، مطرب و لهوى بودن آن است. صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1002؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1127؛ 1146؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 527؛ تبريزى، استفتاءات، س 1043؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 26 و 22 و 5؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 548؛ دفتر: امام، بهجت، فاضل و وحيد. (

احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 47/500022)

موسيقي و نهي از منكر

بيشتر وقت‏ها در عروسى‏ها به پخش نوارهاى موسيقى مى‏پردازند كه بعضى از آنها از صدا و سيما هم پخش مى‏شود؛ آيا نيروى انتظامى و يا بسيج و يا نهاد ديگرى مى‏توانند آنها را از اين عمل باز دارند و نهى از منكر كنند؟

همه مراجع: اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست و نهادهاى ياد شده وظيفه دارند ارشاد و نهى از منكر كنند. صرف پخش شدن آن از صدا و سيما، دليلى بر جواز آن نيست؛ ولى صداهاى مشكوك اشكال ندارد. مكارم، استفتاءات، ج 2، س 1372 و 1712؛ صافى، جامع‏المسائل، ج 2، س 1462 و 1459 و ج 1، س 1016 و 1007؛ تبريزى، استفتاءات، س 1071 و 1059؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 947 و 946 و 995؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1154 و 1066 و 1139؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 13 و 22؛ بهجت، توضيح المسائل، م 1608 و متفرقه م 20؛ نورى، استفتاءات، ج 1 س 1011 و 1015. تبصره. امر به معروف و نهى از منكر، متوقف بر تشخيص موضوع و تحقق شرايط آن است و تعرض به خانه‏هاى مردم، جايز نيست و نيروهاى انتظامى بايد مطابق مقررات عمل كنند.

(احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 41/500022)

آهنگ‏هاي صدا و سيما

با توجه به نظارت رهبرى بر سازمان صدا و سيما، موسيقى آن چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست و صرف پخش آن از اين رسانه، دليلى بر جواز آن نيست؛ ولى صداهاى مشكوك اشكال ندارد. مكارم، استفتاءات، ج 2، س 712؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1020 و 1018 و 998؛ تبريزى، استفتاءات، س 1043 و 1050؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 995 و 1002 و 1004 و 999؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1139؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 27 و 22 و 10؛ نورى، توضيح‏المسائل، (مسائل مستحدثه) و استفتاءات، ج 2، س 541 و 547 و دفتر: بهجت و وحيد.

(احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 39/500022

نواختن آلات موسيقي

حكم نواختن با آلات موسيقى را بيان كنيد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال) جايز نيست؛ ولى اگر از آلات مشترك باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد. امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه)، س‏30؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات س‏1164؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س‏992؛ مكارم، استفتاءات، ج 1 س 524 و 525 و ج 2، س 707 و 710؛ تبريزى، استفتاءات، س 1054 و 1065 و صراط النجاة، ج 1، س 1005؛ دفتر: سيستانى، وحيد و نورى. آيات عظام بهجت و صافى: به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (لهو)، حرام است. صافى، جامع‏الاحكام، ج 1 س 1003 و 1015 و 1018؛ دفتر: بهجت. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 30/500022)

مرجع تشخيص موسيقي

آيا ملاك در تشخيص موسيقى حرام، نوع مردم است يا شخص؟

همه مراجع: ملاك نوع مردم (متدين) است؛ نه شخص مكلّف. مكارم، استفتاءات، ج 2، س 659؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 994 و 1018 و 1020؛ تبريزى، استفتاءات، س 1077 و 1050 و 1059؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 996؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1154 و 1127؛ سيستانى، منهاج‏الصالحين، ج 2، م 20؛ نورى، استفتاءات، ج 1 س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 17. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 43/500022)

دايره‏ و دف زني در عروسي

آيا جايز است همراه غنا و آوازخوانى زن در مجالس عروسى دف و دايره بزنند؟

همه (به جز آيت الله مكارم و آيت الله سيستانى): آواز خوانى زن در شب عروسى اشكال ندارد ولى بايد از دف و دايره زدن اجتناب شود.آيت الله صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1015 و هداية العباد، ج 1، م 1698؛ آيت الله تبريزى، استفتاءات، س 1057؛ آيت الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1740 و 997؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبه، س 1134؛ آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 17. آيت الله سيستانى و آيت الله مكارم: آواز خوانى زن در شب عروسى بنابر احتياط واجب نيست و دف و دايره زدن حكم ساير آلات موسيقى را دارد.آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 20؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 528 و 523.

تبصره. بايد توجه كرد كه دف و دايره زدن در اين نوع مجالس غالباً به صورت لهوى مورد استفاده قرار مى‏گيرد لذا مراجع بزرگوار تقليد آن را حرام مى‏دانند. (احكام ازدواج، سيدمجتبي حسيني، كد: /500021)

 

حكم نوازندگي

حكم نواختن با آلات موسيقى را بيان كنيد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى ): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال ) جايز نيست ؛ ولى اگر از آلات مشترك باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه )، س‏30 ؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات س‏1164 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س‏992 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1 س 524 و 525 و ج 2، س 707 و 710 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1054 و 1065 و صراط النجاة، ج 1، س 1005 ؛ دفتر: سيستانى، وحيد و نورى.. آيات عظام بهجت و صافى: به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (لهو )، حرام است صافى، جامع‏الاحكام، ج 1 س 1003 و 1015 و 1018 ؛ دفتر: بهجت.. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 280/500016)

Tags:

موسيقيصدا و سيما

اگر فتواى ولى فقيه با مرجع تقليد، در گوش كردن به بعضى از موسيقى‏هاى صدا و سيما تفاوت داشته باشد، تكليف چيست؟

همه مراجع: هر كس بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل كند. خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1136؛ دفتر: همه. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 40/500022)

دايره‏ و دف زني

حكم استفاده از دف و دايره زنگى در عروسى چيست؟

آيات عظام امام، خامنه‏اى و فاضل: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى مطرب و لهوى (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانى )، جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن، تفاوتى وجود ندارد. امام ،استفتاءات، مكاسب محرمه، س 25 ؛ خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1134 و دفتر: فاضل. آيات عظام بهجت و صافى: استفاده از آلات موسيقى به طور كلى جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن، تفاوتى وجود ندارد. دفتر: بهجت، صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1006 و 1009. آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى (مناسب مجالس گناه و خوش‏گذرانى )، جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن، تفاوتى وجود ندارد. تبريزى، استفتاءات، س 1054 ؛ سيستانى، Sistani.org، موسيقى، ش 2 و منهاج الصالحين، ج 2 م 20 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2 س 571 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 525 و 528 ؛ دفتر: وحيد. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 293/500016)

مرجع تشخيص موسيقي

ملاك و مرجع تشخيص موسيقى و غناى حرام، در نظام اسلامى كيست: وزارت ارشاد، حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى، كارشناسان موسيقى، فقيهان و يا عرف؟

همه مراجع: در تعيين و تشخيص موسيقى حرام و حلال، بايد به عرف عام مراجعه كرد. همان منابع. تبصره. فقيهان، كارشناسان موسيقى و نهادهاى فرهنگى نيز مى‏توانند در زمينه موضوعات، اظهار نظر كرده و موسيقى و غناى حرام و حلال را بر اساس نظر عرفى خود، معرفى كنند. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 44/500022)

 

موسيقي در خوابگاه

در مورد كسانى كه در خوابگاه‏هاى دانشجويى به موسيقى‏هاى مبتذل گوش مى‏دهند، چه بايد كرد؟

همه مراجع: اگر احتمال تأثير مى‏دهيد، در صورت فراهم بودن ساير شرايط، بايد نهى از منكر كنيد و يا به مسئولان دانشگاه اطلاع دهيد و اگر نمى‏پذيرند، واجب است از گوش دادن به آن اجتناب كنيد و چنانچه به طور ناخودآگاه به گوش شما برسد، اشكال ندارد. دفتر: همه. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 42/500022)

موسيقي و تعليم مسايل

استفاده از موسيقى براى تعليم مسائل شرعى و پيام‏هاى اخلاقى و بهداشتى چه حكمى دارد؟ به عنوان مثال بسيارى از احكام را مى‏توان در قالب نظم آورد و با موسيقى موزون تنظيم و به صورت نوارهاى كاست به بازار عرضه كرد كه مورد پسند و علاقه كودكان، نوجوانان و جوانان قرار گيرد و از اين راه آنها را با ضرورت حكمت و چگونگى اجراى احكام و دستورات اسلامى آشنا ساخت؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): اگر از انواع موسيقى حرام باشد، استفاده از آن جايز نيست؛ هر چند به منظور هدف ياد شده باشد. امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 26 و 30؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1143؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 711؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 988 و 993 و 991؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 1149 و دفتر: سيستانى و نورى. آيات عظام بهجت و صافى: استفاده از آلات موسيقى مطلقاً حرام است. صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1000 و 1007 و 1005 و دفتر: بهجت. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 34/500022)

موسيقي صدا و سيما

بعضى از موسيقى‏هاى تلويزيون، همان موسيقى غربى است كه تنها آوازش برداشته شده است! آيا گوش دادن آن به صرف اينكه در نظام اسلامى پخش مى‏شود، جايز است؟ به تعبير ديگر آيا ممكن است مكان پخش موسيقى در حكم تأثير داشته باشد؟

همه مراجع: اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست و محل پخش، تأثيرى در جواز و حرمت آن ندارد. مكارم، استفتاءات، ج 2، س 717؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1002؛ تبريزى، استفتاءات، س 1043؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1141؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 22؛ امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه)، س 28 و دفتر: بهجت، وحيد، فاضل و نورى. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 38/500022)

 

 

موزيك متن فيلم

استفاده از موسيقى غربى براى موزيك متن فيلم و برنامه‏هاى راديويى و تلويزيونى چه حكمى دارد (با توجه به اينكه به جهت انس نداشتن ذائقه ايرانى با آن، طرب‏انگيز هم نيست)؟

همه مراجع: اگر از نوع موسيقى حرام باشد، جايز نيست و تفاوتى بين زبان‏ها و كشورهاى محل توليد نيست. امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه)، س 28؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1141؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 517 و 533؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 1006؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى ش 10؛ دفتر: نورى، صافى، وحيد و بهجت. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 35/500022)

موسيقي صدا و سيما

گاهى از صدا و سيما و يا نوار ضبط صوت، آهنگ‏هايى پخش مى‏شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و خوش‏گذرانى است؛ در حالى كه در نظر ديگران اين چنين نيست! آيا مى‏توانم آنان را از گوش دادن به آن منع كنم؟

همه مراجع: بر شما واجب است به آن گوش ندهيد؛ ولى نهى ديگران مبتنى بر اين است كه آنان هم آن را موسيقى حرام بدانند. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 929؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1140؛ دفتر: همه. تبصره. يكى از شرايط وجوب امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه حرام بودن منكر در حق فاعل ثابت و يا اصرار بر گناه داشته باشد و فرض مسئله جايى است كه موسيقى ياد شده، در نظر ديگران از نوع موسيقى حرام نيست؛ در نتيجه نهى از منكر در اينجا ساقط مى‏شود. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 37/500022)

آلات غيرلهوي‏

كوبيدن بر روى ظروف پلاستيكى و حلبى در عروسى‏ها و غير آن چه حكمى دارد.

همه (به جز آيت الله سيستانى و آيت الله تبريزى): اگر به طور لهوى و مناسب مجالس گناه و خوش‏گذرانى كوبيده نشود، اشكال ندارد.آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1735 و 1736؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبه، س 1133؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 533؛ امام خمينى، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه س 27 و ج 3، موسيقى، س 107؛ دفتر:آيات عظام صافى، بهجت، وحيد. آيت الله سيستانى و آيت الله تبريزى: كوبيدن بر ظروف ياد شده حرام نيست.آيت الله تبريزى، صراط النجاة، ج 2، س 923 و 930 و ج 6، س 1456 و دفتر: آيت الله سيستانى. (احكام ازدواج، سيدمجتبي حسيني، كد: /50002

دف و دايره در عروسي

حكم استفاده از دف و دايره زنگى، در عروسى چيست؟

آيات عظام امام، خامنه‏اى و فاضل: استفاده از آلات موسيقى، براى نواختن موسيقى مطرب و لهوى (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانى) جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن تفاوتى نيست.. خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1134؛ امام،استفتاءات، (مكاسب محرمه)، س 25 و دفتر: فاضل. آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى (مناسب مجالس گناه و خوش‏گذرانى)، جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن تفاوتى نيست. تبريزى، استفتاءات، س 1054؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى ش 2 و منهاج الصالحين، ج 2 م 20؛ نورى، استفتاءات، ج 2 س 571؛ مكارم، استفتاءات ج 1، س 525 و 528 و دفتر: وحيد. آيات عظام بهجت و صافى: استفاده از آن جايز نيست و بين مجلس عروسى و غير آن تفاوتى نيست.. صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1006 و 1009؛ دفتر: بهجت. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، كد: 31/500022)

 

1392/6/30

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت،موسیقی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :