به دخت

 




زنان در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاستهای کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل می گیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی، تحریمها و توطئه های اقتصادی نظام استکبار، مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد .اقتصاد مقاومتی رابطه نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته ؛ به گونه ای که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و نا ملایمات مسیر خود روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند .

فرای نقش حاکمیت و دولت در شکل گیری شرایط قتصاد مقاومتی، باید دید نقش خانواده ها و زنان در این وضعیت چیست:

در این جنگ اقتصادی نقش زنان دوچندان است. اساسا زن در نظام اسلامی از جایگاهی بی بدیل و بی نظیر برخوردار بوده و نگاه اسلام به قشر زن ، عزت بخش و غرور آفرین است. از این رو بانوان، در مورد مسائل خانه هنوز هم حرف اول و آخر را می زنند و به خاطر همین است که آنها میتوانند نقش مؤثر و تعیین کننده ای در بخش های مختلف خانواده، از جمله برنامه ریزی اقتصادی داشته باشند. زنان به جزئیات اهمیت بیشتری می دهند و شاید یکی از بارزترین تفاوتهایی که با آقایان دارند همین ویژگی باشد، چون آنها هم حوصله بیشتری دارند و هم بهتر مدیریت می کنند. بنابراین زنان بسیاری از هزینه ها و جهت گیری ها در مدیریت اقتصادی خانواده را می توانند تعیین کنند.

 

اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است . می توان گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع دارند. منابع در اینجا شامل پول، زمان و یا درآمدهای دیگر است. خانواده سازمانی است که در زمینه تولید و توزیع، کالاهای مورد نیاز را فراهم می کند و زن بدون مناقشه به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا می کند.

 

جایگاه مادی و همسری عمده منابع مصرف را به زن می سپارد و انتظار می رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینه ها ، توازن برقرار کند و با برنامه ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.

زنان همزمان باید چند جبهه را مدیریت کنند، هم به عنوان مدیران اقتصادی خانواده ، نقش تعیین کننده ای در برنامه ریزی و ساماندهی منابع مالی خانواده بر عهدهدرند و هم به عنوان تربیت کننده نسل آینده ، وظیفه خطیر تربیت وفرهنگ سازی کودکان و نوجوانان بر عهده آنهاست. از این نظر نقش زنان بسیار پررنگ تر از نقش مردان و هم سو و هم جهت با آنان است.

 

تهیه و تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

اقتصاد مقاومتی

کاهش فقر

جهت گیری اقتصادی از نظرقرآن و سیره ائمه

اقتصاد معنویت محور ، اساس اقتصاد مقاومتی

چرایی ، چیستی و چگونگی اقتصاد مقاومتی

نقش زنان در جهاد اقتصادی

 

1392/6/23

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی زنان در اقتصاد مقاومتی،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :