به دخت

 




ابعاد تربيت ازديدگاه امام علي (ع)

امام علی درسخنی فرزند صالح را نیکوترین یادگار و بلکه مساوی با همه یادگارهای باقیمانده از والدین معرفی می نماید و فرزند ناصالح به الوده کننده پیشینیان خود وفاسد کننده اولاد و بازماندگان یاد میکنند.

موسم مناسب تربیت در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی ،نوجوانی وآغاز جوانی است در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از کلیدی ترین مباحث بوده و جایگاه مهمی در ان دارد .چرا که بدون داشتن هدف وتعیین ان امکان برنامه ریزی و نیز ارزیابی ان هم در جامعه اسلامی داشتن هدف های الهی بسی مهم و تعیین کننده است با نگاهی به دیدگاه ها و سیره تربیتی حضرت علی اشکار میشود که در نظام تربیت اسلامی هدف نهایی تربیت رسیدن فرزندان به مقام اطاعت و عبودیت الهی است.

ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی (ع):

در اینجا مراد از تربیت دینی مقابل تربیت اخلاقی،اجتماعی وسایر ابعاد است و عمدتأ حوزه مربوط به عقائد و احکام عبادی از دین را شامل میگردد تربیت دینی به این معنا در سیره تربیتی امام علی از اهمیت خاصی برخوردار است در ذیل به نمونه هایی از ان اشاره میکنیم :

1_نماز :یکی از مصادیق تربیت دینی بلکه مهم ترین نمود ان در حوزه احکام و عبادات نماز است امام علی(ع)

 

در طول عمر با برکتشان زیباترین جلوه ها را درنماز به نمایش گذاشتند او در حالت جنگ وصلح، بیماری و

سلامت در خانه و مزرعه بر مسند حکومت و خانه نشینی 25 ساله و در همه حالات وشرایط نماز مهم ترین عمل

او بود و فرزندان خود را بدان سفارش می نمود

اموزش قران:علی (ع)در نامه تربیتی خود به فرزندش امام حسن بعد از انکه بر اهمیت تربیت و تسریع در ان تاکید

می نمایند نخستین اقدام خود را تعلیم و اموزش قران ومعارف و احکام حلال و حرام بیان میکند .

تعلیم دعا :در تربیت دینی دعا و درخواست از خداوند جایگاه ویژه ای دارد.دعا ابزاری است که بنده را به خالق پیوند میدهد ان حضرت هم دعاهایی را به فرزندان خود تعلیم می دادند وهم انان را بر مداومت بران توصیه می نمودند .

 

امام علی بدلیل اهمیت دعا و نقش ان بر تربیت دینی نه تنها در طول زندگی خویش به فرزندان خود تعلیم دعا می نمودند بلکه در واپسین لحظات عمر خود و درهنگام احتضار نیز از این امر غافل نبودند.

تربیت اخلاقی :

یکی از ابعاد مهم تربیت اسلامی تربیت اخلاقی است مراد از تربیت اخلاقی اعمال روشها و بکارگیری اصولی است که در پرتو انها فرد فضائل اخلاقی را کسب کند وصفات رذیله را دور کند .

برخی از روشهای تربیت اخلاقی :

رفتار عملی انها.انها خود الگوی کامل و مطمئن اخلاقی برای فرزندانشان بودند .

موعظه:پند دادن یکی از روشهای اخلاقی است که در سیره امام علی بسیار دیده میشود روش تربیتی موعظه چنان مهم بود که حتی در بستر شهادت هم از ان بهره می جستند نامه طولانی حضرت به فرزند معصومش از مهم ترین جلوه های این روش تربیتی است

یاد مرگ و قیامت:حضرت به امام حسن فرمودند فرزندم!فراوان به یاد مردن باش و به یاد موقعیتی که در ان قرار

میگیری و پس از مردن بدان روی میکنی تا چون برتو در اید ساز خویش را اراسته و کمر خود را بسته باشی

چنان نباشد که ناگهان مرگ تو را دریابد و بر تو چیره گردد

تربیت اجتماعی:

مراد از تربیت اجتماعی مجموعه دیدگاه ها در زمینه روابط اجتماعی و نیز در رفتارهای عملی است. تربیت اجتماعی

به دو نوع تربیت اجتماعی در خانه وخارج از خانه تقسیم میشود . رفتار با پدر مادر،برادران وخواهران ابتدایی ترین ارتباطات اجتماعی فرزندان است .

ان حضرت با ایجاد رابطه اجتماعی صحیح میان فرزندان خود به تربیت اجتماعی انان اقدام میفرمود

فرزندان در خارج از خانه با اجتماع سروکار دارند ودر پرتو این ارتباط به زندگی اجتماعی خود استمرار می بخشد از این رو نیازمند برقراری ارتباط سالم و عاطفی با دیگران است .

حضرت علی(ع)در هنگام احتضار امام حسن وامام حسین (ع)و محمدبن حنفیه و سایر فرزندان خود را جمع کرد و پایان وصیت خود فرمود :با مردم به گونه ای معاشرت و ارتباط داشته باشید که اگر از نظرشان دور شدید دل در هوای شما داشته باشند و اگر مردید بر شما بگریند.

 

1392/6/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تربیت ازدیدگاه امام علی (ع)،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :