به دخت

 




نت نهم:موسیقی و روح من (بخش دوم)

قلب کدر ، حیای از دست رفته ، بی فکری ، افسردگی و ...

قساوت قلب:

يکي از اثرات منفي ديگر موسيقي بر روان انسان ها، پديد آوردن بيماري قساوت قلب در انسان مي باشد. مويّد اين کلام نيز، سفارش رسول خدا   صلی الله عليه و آله   به حضرت علي  عليه السلام  مي باشد كه به ايشان فرموده اند: «يا على؛ سه كار دل راسخت كند: گوش دادن به آواز و موسيقى، شكار و به دربار سلاطين رفتن»(1) افرادي که مداومت بر گوش دادن به موسيقي و مطربي دارند قلبشان مريض مي گردد و نتيجه اين سختي و قساوت قلب اين مي شود که ديگر موعظه و پند در اين قلوب اثر نمي کند. خداوند متعال درقرآن مي فرمايند: «قلوب افراد گناهکار مانند سنگ است يا سخت تر از سنگ. زيرا برخي از سنگ ها از ميانشان آب بيرون مي آيد يا از ترس خدا از بلندي ها فرو مي افتد.»(2)

نشانه و علامت اين بيماري آن است که اين گونه افراد وقتي در مجلسي قرار مي گيرند که در آن سخن از خدا و قرآن و ياد مرگ و آخرت است، اهل موسيقي، حالشان بد مي شود و دوست دارند زود از اين گونه مجالس خارج شوند و بر عکس اگر در جايي باشند که سخن از دنيا و سرگرمي هاي گمراه کننده باشد. به اشتياق بر آن توجه مي کنند و دوست ندارند که تمام شود و باز تاييد کنندة سخنان فوق،آية 6 و7 سورة لقمان است که در آية 6 در مورد اهل «لهوالحديث» توضيح و بلافاصله درآية 7 که مورد بحث ما است مي فرمايد: و چون آيات و گفتارما بر اهل لهو و موسيقي خوانده شود دوري گزينند و روي برگردانند و تکذيب آن گفتار نمايند مانند کسي که آن را نشنيده و گويا در گوش هاي ايشان سنگيني است از شنيدن آيات ما پس به ايشان عذابي دردناک را مژده بده.

از بين رفتن حيا:

امام صادق عليه السلام  در اين رابطه در حديثي مي فرمايند: «كسي كه در خانه اش چهل روز بربط (نوعي تار) نواخته شود، خداوند متعال شيطاني را به نام قفندر بر او مسلّط مي كند كه عضوي از اعضاي وي باقي نمي ماند مگر اينكه او را در برمي گيرد و هنگامي كه اين گونه شد حيا از او گرفته مي شود، به گونه اي كه نسبت به آنچه به او گفته مي شود بي تفاوت مي گردد»(3). در خصوص اهمّيت حيا نيز خوب است بدانيد رسول خدا   صلی الله عليه و آله   در اين باره فرموده اند: «حيا و ايمان با همديگر وابسته‏اند چون يكى از ميان برود، ديگرى هم از ميان مى‏رود».(4) و باز در اهميت حيا درحديثي آمده است که: «کسي که حيا ندارد، ايمان ندارد.

(5)از بين رفتن قوّة تفکّر:

موسيقي بوسيله ارتعاشات خود، اعصاب را تحت تأثير خود قرارداده و کم کم بر قواي ادراکي چيره مي شود. به عبارت ديگر «موسيقي به حسب انواع هنري که دارد و هريک از آن انواع مختلف يک حالت در اعصاب ادراکي بر مي انگيزد، از شهوت و بي بندوباري و يا شادي و نشاط و اندوه و يا خيالات عرفان گونه و يا ديگرحالات که همۀ آنها حالاتي است خيالي و اوهام ساز ،ديگر ادراکات را بر کنار کرده و همان خيالات جاي آن را گرفته و در مسير انگيزه هاي موسيقي به حرکت در مي آورد. در اين حال پاي عقل و ذهن و انديشه به همان خيالات و اوهام بسته شده و درهمان مسير خيال بافي هاي موسيقي درحرکت است و ديگر نمي تواند به خود آيد.»

(6) افسردگي:

کسي که در موسيقي غوطه ور شد، حالت خمودي وافسردگي، يکي ازحالاتي است که بر او عارض مي شود. اين مسئله در کساني که با مطالعه و درس و بحث سروکار دارند، بيشتر نمود دارد. به گونه اي که بعد از موسيقي رغبت آنها نسبت به مطالعه کمتر شده و نيروي فکر آنها ضعيف مي شود. روانشناس معروف، دکتر «الکسيس کارل» درکتاب «راه و رسم زندگي» مي نويسد: «برخي دانش آموزان مي خواهند با توجه به راديو درس خود را ياد بگيرند و در راه تحصيل پيشرفت کنند ، بايد گفت راديو نيز مانند سينما و موسيقي کاهلي کاملي مي بخشد به کساني که به آن سرگرمند

(7)نزول بلاهاي ناگهاني و عدم استجابت دعا:

هم اكنون بسياري به دنبال پاسخ اين پرسش مي گردند كه چرا زندگي هايمان با وجود رفاه ظاهري با بلاها و مصيبت ها آميخته شده و يا اينكه چرا هرچه دعا مي كنيم مستجاب نمي شود؟ يکي ازعوامل اين گونه مسائل را شايد بتوان در روايتي که از امام صادق  عليه السلام  نقل شده پيدا کرد، که فرموده اند: «بَيت الغناءِ لاتُؤمن فيه الفجيعةُ و لا تُجاب فيه الدَّعوةُ و لا يَدخلُه المَلَكُ.»(8) «خانه اي كه در آن غناء خوانده مي شود از مصيبت و بلاي ناگهاني ايمن نيست و دعا در آن مستجاب نمي شود و فرشته داخل آن نمي گردد.»

منابع:

1- فيض مشکيني،علي اکبر،نصايح، ترجمه آيت الله احمدجنّتي ،ص 134.

2- سوره مبارکه بقره، (2)، آية 74.

3- وسائل الشيعه،کتاب تجارت، باب100،ج12،ص232،ح2وکافي،ج6،،ص1655،ح17.

4- بحارالأنوار،ج71،باب81،ص331،ح4،به نقل ازکافي ،ج2،ص106.

5- همان.

6- نظري به موسيقي ازطريق کتاب وسنت، ص227.

7- تاثيرموسيقي براعصاب وروان،ص62.

8- کافي،ج6،ص1655،ح15ووسائل الشيعه،ج12،باب99،ص225،ح

 


نویسنده : هادی اسپنانی

 

1392/6/9

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی موسیقی،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :