به دخت

 




نان و هنر مصرف آن

در زير به برخي نکته‌هايي که در مورد نان و مصرف آن مي‌بايست رعايت شود تا ضايعات آن کاهش يابد اشاره مي‌کنيم: - نان خوب مستلزم داشتن آرد با کيفيت، نانواي خوب و نگه‌داري صحيح است.

- همان‌گونه که بعضي از برنج‌ها پخت خوبي ندارند، آرد نامرغوب نيز پخت خوبي نخواهد داشت. - - خريد نان مازاد بر نياز روزانه، يکي از علل افزايش ضايعات نان است. از خريد نان اضافي خودداري کنيم. - گرم کردن و حرارت دادن نان باعث کپک‌زدگي زودتر آن مي‌گردد. - بين حرارت، رطوبت و کپک‌زدگي رابطه‌‌اي مستقيم وجود دارد؛ در نتيجه نان‌هايي که به صورت داغ بر روي هم دسته شوند، محيط مناسبي را براي فساد ميکروبي و کپک‌زدگي فراهم مي‌سازند؛ تا زماني که نان خريداري شده حرارت و گرماي خود را از دست نداده، نبايد آن را دسته‌بندي کرد. اين کار باعث تغيير حالت ظاهري و خمير شدن نان، افزايش ضايعات و ايجاد بيماري گوارشي مي‌گردد.

دادن نان کپک زده به گاوها مضر و سرطان‌زا است. در ضمن موجب آلوده شدن شير آن‌ها مي‌شود. بنابراين تا حد امکان بايد از کپک‌زدن نان‌ها جلوگيري کرد. هنگام خريد نان مي‌توانيد از يک سفره‌ي پارچه‌اي يا پلاستيکي استفاده کنيم تا از خشک شدن آن و افزايش ضايعات جلوگيري کنيم. ناني که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگه‌داري شود، مطبوع‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

- هر چه سبوس آرد بيشتر، ارزش غذايي آن نيز افزون‌تر و هرچه سبوس آرد کمتر، ارزش غذايي آن نيز کمتر و کيفيت نان نيز پايين‌تر خواهد بود.

- آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث توليد نان‌هاي سفت و بدهضم خواهد شد. نان خوب ناني است که آرد آن خوب، خمير آن تخمير شده، نانوايش ماهر و مصرف کننده‌ي آن واقف به اصول نگه‌داري صحيح باشد. يک نکته از خوردن نان سبوس‌دار در وعده‌هاي غذاي خود غافل نشويد؛ مصرف نان سبوس‌دار در هر وعده‌ي غذايي، درصد خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و گوارشي را کاهش مي‌دهد. نان‌هاي تيره (حاوي سبوس بيشتر) ارزش غذايي بالاتري نسبت به نان‌هاي سفيد و روشن دارند و مانع جذب سريع قند و چربي در خون مي‌گردند.

 

1392/6/2



نظرات ارسال شده
یلدا
چهارشنبه 20 شهریور 1392


جالب بود اما نان در فریزر حتی برای چند هفته می تونه دووم بیاره برای یک یا دو روز در بیرون هم می مونه البته جای خنک.ولی هیچ وقت نان را داخل یخچال نگهداری نکنید


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی نان،هنرمصرف نان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :