به دخت

 




موانع ازدواج(قسمت دوم)

مانع دوم و راه حل:یکی از مشکلات وموانع ازدواج جهیزیه سنگین است. اصل جهاز و کمک خانواده ی عروس و داماد به تشکیل زندگی جدید، بد نیست. خانواده ی عروس به مقدار توان مالی خود، اسباب و لوازم ضروری دخترشان ا بدون تشریفات زاید، تهیه کنند و خانواده ی داماد هم مقداری فرش یا اشیاء ضروری را تهیه و به پسرشان هدیه کنند. اما متاسفانه جهاز در بین اکثر خانواده های ایرانی به صورت یک چشم و هم چشمی و خودنمایی و فخر فروشی درآمده است.

 

 

در جهاز خانواده ی دختر، خود را ملزم می دانند به هر طریق ممکن ولو با وام و حتی از این و آن به صورت گدایی، اشیایی را برای دختر می گیرند که کمتر مورد احتیاج واقع می شود و چه بسا تا آخر عمر، مورد استفاده قرار نگیرد و حمل و نقل و نگه داری آن ها با ده ها مشکل، مخصوصاً برای اجاره نشینان، مواجه می شود.

آری، جهیزیه ی سنگین، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانواده های فقیر و عائله مند، از ترس آن، خواستگاران دخترشان را رد می کنند. پسران هم متاسفانه از دخترانی خواستگاری می کنند که امید جهازیه ی سنگین از آن ها دارند و اگر جهاز او کم بود عروس باید مرتب از داماد و مادر و بستگان او سرزنش بشنود.

این وضع، نه مطابق اسلام است نه عرف عقلا. در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان، این رسوم، اصلاً وجود ندارد. در صدر اسلام نیز چیزی به عنوان جهاز عروس مطرح نبوده یا اگر بوده بسیار ساده و قابل تحمل بوده است.

امروزه خوب است خانواده های عروس و داماد با همکاری و تفاهم، اسباب مختصری برای دختر و پسرشان فراهم سازند، اما این وسایل و اسباب در حد نیاز باشد و از تجمل و لوکس گرایی، پرهیز کنند، یعنی لوازمی نخرند که کمتر مورد نیاز واقع می شود که گاهی از مصادیق اسراف و تبذیر است و در شرع مقدس از آن، نهی شده است.

برگرفته از کتاب موانع ازدواج و راه حل ها/ تألیف آیت الله ابراهیم امینی

 

تهیه و تنظیم: زهرا درویشوند

1392/5/19

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :