به دخت

 




سنگینی کارهای منزل بردوش شوهروفرزندان

محیط منزل باید محیطی آرام و آماده برای استراحت و تجدید قوای اعضای خانواده باشد . در خانواده هایی که خانم ، بیرون از منزل شاغل است ، معمولا آرامش لازم فراهم نیست . شوهر که خسته و کوفته از سر کار     برمی گردد و خانم در منزل حضور ندارد ، باید خودش کارهای منزل را انجام دهد که خستگی اش دو چندان می شود و یا اگر هم خانم در منزل حضور دارد آن قدر خسته است که حوصله هیچ کاری ندارد و باز ، این شوهر و بچه ها هستند که باید جورکوتاهی های مادر را بکشند .

البته این سخن بدین معنی نیست که تنها وظیفه خانم است در خانه کار کند و اعضای دیگر خانواده هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشته باشد ؛ بلکه باید در منزل تقسیم کار باشد و هر کس تکلیفش مشخص بوده و کمک کند ، ولی به هر حال حضور کم رنگ همسر و مادر در منزل ، زحمت بقیه را بیشتر می کند و آن آرامشی که نیاز دارند معمولا به دست نمی آورند .

7.ارضاء نیازهای عاطفی و روانی در خارج از خانه

برخی از خانم های شاغل در محیط کار به اندازه کافی با دیگران صحبت و گفتگو کرده و نیازهای عاطفی و روانی خود را از این راه ارضاء می کنند ، برای همین ممکن است در منزل رابطه کلامی کمتری با اعضای خانواده برقرار کنند .این کمبود در فرزندان ، ممکن است به مشکلات عاطفی و رفتاری آنها منجر شده و یا به وسیله دوستی های افراطی و گاه ناسالم جبران شود و در مورد همسر نیز ممکن است موجب برقراری روابط عاطفی و ..... با زنان دیگر شود.

8.امکان به وجود آمدن پیامدهای منفی در رسیدن به استقلال مالی

رسیدن به استقلال مالی به ویژه اگر فرد ، آمادگی آن را نداشته باشد معمولاً باعث سستی روابط زناشویی می شود . برخی از کارشناسان بر این باورند که استقلال مالی ، اجتماعی و مدیریتی که زنان شاغل به دست می آورند آنها را دچار خطا می کند و منجر به عدم هماهنگی با همسرانشان می شود . در پی این استقلال ، قدرت چانه زنی زنان در خانواده به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند . آنها به منت گذاشتن بر سر همسر ، حساب و کتاب جداگانه ای برای خود درست می کنند و به قول معروف کیسه جداگانه برای خود می دوزند . خریدهای غیر ضروری ، روی آوردن به تجمّلات و امثال آن باعث تیرگی روابط زناشویی شده و نقش مرد بودن شوهر را از او می گیرد و غالباً به حاشیه نشینی وی     می انجامد . همین مسأله ، میل به ادامه زندگی همسر را با وی کمتر کرده ، باعث سستی بنیان خانواده می شود .

9.الگوی جنسیتی نامناسب فرزندان دختر

شاغل بودن زنان در بیشتر طول روز موجب می شود فرزندان دختر آنها از یک الگوی جنسیتی مناسب محروم شوند و در نتیجه از قبول و ایفای نقش جنسیتی خود معمولاً طفره روند و یا با مشکلاتی در انجام آنها رو به رو شوند . بی تردید در سال های اولیه زندگی کودک ، اولین الگوی دختر ، مادر است . معمولاً دختران از مادران خود خانه داری ، کدبانویی ، شوهرداری ، بچه داری و امثال آن را یاد می گیرند و به تدریج بخشی از مسئولیت زندگی را در خانواده بر عهده     می گیرند و خود را برای زندگی آینده آماده می کنند . اما جایی که معمولاً مادر در خانه نیست و حضور کم رنگی دارد ، دختر چگونه مهارت های لازم زندگی را یاد بگیرد ؟ و ...

10.امکان کم رنگ شدن نقش و جایگاه پدر در بین فرزندان

اشتغال مادر ممکن است نقش و جایگاه پدر را در بین فرزندان کم رنگ کند . این هم نکته ای است که برخی از کارشناسان به آن پرداخته اند . چنان که در بحث استقلال مالی اشاره شد ، درآمد خانم ، اگر با عدم تفاهم زناشویی همراه باشد باعث کم اهمیتی و کم رنگی تلاش های پدر در زندگی می شود . فرزندان چون می توانند بخشی از نیازهای مالی خود را از طریق مادر برطرف کنند ، ممکن است نقش پدر را در منزل نادیده گرفته و خود را از کمک ها و راهنمایی های وی بی نیاز بدانند و به مرور زمان پدر در انزوا قرار گیرد .

11.دوگانگی در تربیت فرزندان

در طول زمان حضور در محل کار ، مادر مجبور است فرزندان خود را به مهد کودک بسپارد و یا نزد افراد دیگری از فامیل ، مثل خواهر یا مادر بزرگ بگذارد . بی تردید ایده ها ، روش ها و الگوهای تربیتی مادر با ایده ها ، روش ها و الگوهای تربیتی مربیان مهدها و دیگران متفاوت خواهد بود و فرزندان با حالتی دوگانه در رفتار و افکار و ارزش ها رشد خواهند کرد . صبح زود ، کلّه سحر ، بچه سه – چهار ساله باید پا به پای پدر و مادر از خواب نازنین بیدار شود و در مهدها و خانه فامیل و یا پیش مادر بزرگ و ... روزگار سپری کند تا مادر خسته و کوفته از کار به منزل باز گردد و بعضی وقت ها هم حوصله ابراز محبت و انجام وظایف مادری را نداشته باشد . طبیعی است این کار موجب در به دری و سردرگمی و مشکلاتی برای کودک می شود . گاهی ممکن است حضور کم رنگ مادر در خانه باعث کندی در رشد کلامی و عاطفی کودک ، هم چون دیر زبان باز کردن ، دامنه خزانه لغات کمتر ، فقر عاطفی و ... شود . به هر صورت ، بنا به اظهار گروهی از والدین شاغل ، یک نوع بد قلقی در این کودکان مشاهده می شود .


1392/5/5




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اشتغال زنان،سنگینی کارها،منزل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :