به دخت

 




الگوی زن ثانی انقلاب اسلامی

شهیده بنت الهدی صدر:شنیده ای که در خصوص بحث زنان و مدل درستی از زن مبارز انقلابی مسلمان، حضرت آقا ارجاع داده اند که بروید زندگی شهیده بنت الهدی صدر را بخوانید ...مدتی کتاب فروشی که می روی چشمت می دود به دنبال کتابی درباره ی بنت الهدی صدر .

یک روز بعد از یک نزاع فکری بسیار جدی و شکی دوباره در خصوص درست یا غلط بودن انتخاب مسیرت و نوع عملت وجایی که ایستاده ای و برنامه های اینده ات ... به سراغ انتشارات کیهان می روی تا با خرید کتاب خودت را آرام کنی –  دقیقا مثل بقیه ی زن ها که با خرید حالشان خوب می شود- انگار خدا دستت را هدایت میکند به سمت یک قفسه ای در پستو ... یک کتاب کوچک: با عنوان بلندی های مکه. چشمت می خورد به نام نویسنده : بنت الهدی صدر . بی تامل کتاب را بر می داری . اوایل کتاب تجربه ی زیسته ی بنت الهدی است از سفرش به مکه . شبیه به سفرنامه است البته با رشحاتی عرفانی . فصل اول که تمام می شود می رسی به اصل ماجرا . به طور کاملا غافل گیر کننده و بی ربطی از صفحه ی 60 به بعد کتاب همه اش رهنمودهای  شهیده بنت الهدی است در خصوص بحث زنان .دست نوشته هایش در نشریات لبنان و عراق و ... در پاسخ به شبهات و سوالاتی که در خصوص منزلت زن در اسلام مطرح شده است . در برخی مقالات با اسم مستعار نوشته است . انگار که او هم می خواهد گمنام باشد – این را در منطق پنهان بودگی در عین حضور تفسیرش می کنم ،( که البته منطق خواستی است که یک روز می خواهم بنویسمش) .. . آنقدر ظریف و دقیق و ساده به بحث می پردازد که گذاشتمش جزو دومین کتابهای رفرنسم در این حوزه – یعنی بعد از بازیابی هویت حقیقی زن در نگاه مقام معظم رهبری – به نظرم برای تعیین تکلیف برای من و احتمالا خیلی ها کافی خواهد بود . یک جورهایی با خواندنش، برای تو به عنوان زن – جنسی مورد مناقشه با تکالیف بسیار متفاوت – به عنوان موضوعی بحث بر انگیز – تکلیف روشن می شود ...

کتاب را که می بندی – به این نتیجه می رسی که به راستی الگوی زن ثانی انقلاب اسلامی کسی است همچون بنت الهدی صدر ... کتاب را که می بندی در حاشیه ی همه ی فکرهایی که از ذهنت عبور می کند، آرزو می کنی که ای کاش در لبنان زندگی می کردی ... در وسط معرکه !

برخی تیتر های کلی کتاب را می اورم که احیانا اگر دوست داشتید تهیه کنید کتاب را : حقوق زن در اسلام ما مقصریم قربانی جامعه جایگاه و منزلت زن صالح- از دیدگاه امام صادق- چرا از اسلام فاصله گرفته ایم- در مطب پزشک- زن از جاهیلیت تا اسلام زن0علم 0 فرهنگ- نقش زن مسلمان در واقعه کربلا مهریه های سنگین- زن و اشتغال زن و تمدن- زنان همراه پیامبر در میدان های جنگ ( در این جا اسامی زنانی را می اورد که در جنگ ها دوشادوش پیامبر اسلام می جنگیدند )- زن در نقش همسر زن در نقش مادر ( البته پرداختش به این مباحث خیلی عمیق و فلسفی نیست ها ... مقالات کوتاه ژورنال است و به نظر من باید با فرا تحلیل فهم شود) یکی از نکاتی که جامعیت منظومه فکری نگاه انقلابی و اسلامی بنت الهدی را می رساند دیدن ابعاد متفاوت وجودی و نقشی زن است – و در عین حال تعریف همه ی مسائل ذیل مفهوم تکلیف

پی نوشت : بحث زن به عنوان یک عنصر مهم تاریخ ساز و تمدن ساز برای برخی ها مساله نیست – برای برخی ها هم زمانی مساله بود و دیگر نیست ... ولی برای من همچنان مساله ای اساسی است و سیال – یعنی همیشه گوشه های ذهنم هست ... یک جورهایی قسمتی از خودم شده دیگر. قسمتی که هر از چند گاهی سر باز می کند . بحران می شود ... بعد خاموش می شود و آرام می گیرد، دوباره با یک تلنگری گر می گیرد . انگار آتش زیر خاکستر وجود من است .مساله ی زنان و زن و نسبتش با انقلاب اسلامی و ... مهم است برای من به چند دلیل : 1- برای کارهایم باید دلیل داشته باشم و به طور کلی هم نمیتوانیم منکر مسائل و روایات متعدد و نظرات متکثری که در حوزه ی فعالیت ها و حضور اجتماعی زنان و کیفیت و کمیت ان  وجود دارد بشویم ... و سطحی از کنارش بگذریم. یا انکارش کنیم – یا بپذیریم – که هر دوی این رفتارها قشری نگری است . پس باید برای کارهایمان دلیل شرعی و عقلی داشته باشیم  2- بحث زن مهم است، چون بیشتر از نیمی از مردم جامعه ی من را زنان تشکیل می دهند . نیروی مفید فکری و کاری نیرویی که دارد از طرف جبهه رقیب روزانه به غارت می رود . نیرویی که دارد نابود می شود و اگر نابود شود نسلش نابود می شود، بچه اش نابود می شود، نسلش منقرض می شود ... این یعنی به آرمان هایمان نخواهیم رسید . به تمدن اسلامی – به جامعه ای که مقدمه ی جامعه مهدوی باشد .... به اهداف انقلاب اسلامی- چون امام امت فرمود : ما با همین چادرهای مشکی زنان شاه را بیرون کردیم – چون حضرت اقا فرمودند: اگر زنان ما به انقلاب نمی پیوستند این انقلاب به پیروزی نمی رسید . چون امام امت فرمود : زنان ما فکر نکنند انقلاب کردند باید بروند کنج خانه هایشان ما برای ادامه این انقلاب هم به حضور آنها نیازمندیم - 3- بحث زن مهم است چون کارهایی که از دست یک زن بر می آید فقط از دست و توان او بر می آید و نه هیچ کس دیگری . فقط اوست که می تواند در وجود خودش یک موجود دیگری از عدم پرورش دهد . فقط اوست که اعمالش – حرام خوری ها و حلال خوری هایش از طریق ذراتی که جنین از وجودش تغذیه می کند به او منتقل می شود واین یعنی تمام حرکات یک زن از وقتی که به سن شناخت می رسد در نسل های بعدی تاثیر گذار است به طور جدی ... از فیلم هایی که در دوران نوجوانی اش می بیند گرفته تا عبادت های شبانه و روزهانه اش ... تا کنترل نگاهش – تا کنترل ذهنش – تا کنترل خیالش ... اینها فقط از یک مادر – یک زن منتقل می شود به یک نسل ... و این اتفاق کوچکی نیست . این را رغیب خوب فهمیده است که برای دختر جهان  امروز باربی می سازد ... سیندرلا می سازد . بزرگتر که شد نانسی و شکیرا و هزار موجود بی سر و پای دیگر را اسطوره ی زندگی اش می کند ... برای لحظه هایش برنامه می ریزد .... از او عروسکی همه ساعته می سازد ! زنی که آنقدر ذهنش نابود شده است که دیگر نمی تواند به چیزی بیشتر از مدل مو و مدل لباس و اینها فکر کند، زن تحقیر شده ی جهان امروز که نهایتا کارگر کارخانه های صنعتی است برای خدماتی همه جانبه  . ( یکی از اقوام که ایرانی نیست امده بود منزل ما 0 اخبار ایران در حال گزارش خبر قتل ادواردو آنیلی بود – و انیلی نه تنها دوست خانوادگی او به حساب می امد بلکه بزرگترین سرمایه دار کشورش بود – و او در حالی که مشغول مکالمه در مورد یک مارک تازه در یکی از حراجی های تورینو بود با یک خونسردی نگاهی کرد و گفت : اخبار برای مردها است!! من خیلی علاقه ای به سیاست ندارم ) این یعنی مرگ قوای فکری تحلیلی زن غربی – ( چیزی که متاسفانه در دوران دانشجویی ام گاهی از زبان برخی از برادران مذهبی هم می شنیدمش که اساسا سیاست امری مردانه است!! هر چند که قبول دارم سیاسی بازی امری مردانه است ولی این با سیاست اسلامی فرق دارد !!!) 3- مساله زن مهم است چون انقلاب اسلامی تعریفی جدید از زن ارائه می دهد . تعریفی که متناسب است با شرایط تمدنی و تاریخی اش – البته شاید تعبیر جدید درست نباشد و درستر از ان این است که انقلاب اسلامی و خمینی کبیر،  زن را بر می گرداند به همان جایگاه اصلی اش – در جامعه – خانواده – دنیا – در عرصه ی تفکری و اندیشه ای .او را از منجلاب ماده به ساحت اندیشه می کشاند و او را به عنوان موجودی دارای اندیشه و فکر و نظر معرفی میکند، دقیقا کاری  که 1400 سال پیش جدش محمد کرده بود، و به زن به عنوان مخلوقی مستقل، منزلت اجتماعی داد . عنصری فعال که تکلیف دارد. بخصوص تکلیفی اجتماعی . حتی زمانی که مادر است . زمانی که همسر است ....

و در ادامه توجه با این مساله هم مهم است که حضرت آقا ا ز خود زنان خواستند تا این ظلم تاریخی را جبران کنند . از خود زنان خواستند که به مسائل خودشان بپردازند و تعریف درستی از جایگاه زن مسلمان انقلابی به دنیا ارائه کنند.

پس فکر می کنم  این دلایل که قسمتی کوچک از همه دلایل من است کافی باشد برای اینکه این مساله بتواند یکی از مسائل ذهنی من باشد ... البته توجه کنید که یکی از مسائل ذهنی .... ! ( این را در پرانتز بگویم که به توصیه ی یکی از اساتید، باید عنکبوتی عمل کرد در این عصر که همه چیز دارد با سرعت تغییر می کند... آتش دشمن آنقدر تند و رگباری است که نمی شود اول سنگر ساخت بعد تیپ درست کرد بعد این ها را تقسیم کرد بعد از بین همه استراتژی های جنگی یکی را برگزید ... باید چریکی عمل کرد – زمانه زمانه ی جنگ های نا منظم است ... البته این هم به معنای این نیست که نباید عمیق شدهااا - نباید کار نظری کرد ... مقدمه ی هر کاری کارهای عمیق نظری است، ولی نظریه برای نظریه – فلسفه برای فلسفه به همان اندازه ای احمقانه به نظر می رسد که هنر برای هنر .... ( توضیح این را در پست بعدی وقتی کتاب اندیشه اسلامی در قران – نوشته سید علی خامنه ای را تمام کردم خواهم نوشت )

نويسنده : الهه فلاح ن‍‍‍ژاد/ به نقل از وبلاگ http://ghalam-70.blogfa.com/


1392/5/5

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی الگو،زن انقلاب،بنت الهدی صدر ,


نام شما : ایمیل دوست شما :