به دخت

 




اقتصاد معنویت محور ، اساس اقتصاد مقاومتی

بر اساس آموزه های قرآنی ، اقتصاد به معنای مدیریت تولید ، توزیع و مصرف ثروت و دانش دخل و خرج و هزینه ،از اهمیت و جایگاه مهم و اساسی برخوردار است چرا که اقتصاد و ثروت ، مایه قوام جامعه است .

(نساء،آیه 5) این قوام بودن سرمایه و ثروت برای جامعه به این معناست که یکی از ستون های اصلی جامعه را تشکیل می دهد ؛ چرا که جامعه به مجموعه ای از افراد انسانی گفته می شود که به هدف دست یابی به امنیت ، آرامش و آسایش در کنار هم گرد آمده اند و هر یک با گذشت از برخی از حقوق و اتخاذ  نقشی اجتماعی ، مسئولیتی را به  عهده می گیرد تا این مهم و اهداف تحقق یابد .

بنابراین ، آسایش و نوعی از آرامش و امنیت در سایه اقتصاد و ثروت به دست می آید . از این رو هر جامعه ای ماموریت اصلی خود را تامین این اهداف می داند و اگر جامعه ای ناتوان از تامین این اهداف باشد از مشروعیت خارج شده و همگرایی و همدلی به واگرایی و گریز از همدیگر تبدیل شده و جامعه فرو می پاشد ؛

نقش و جایگاه مهم واساسی اقتصاد در جامعه چنان است که خداوند در آیاتی از جمله 15 سوره سباء ، اقتصاد و ثروت را نعمت الهی  و نشانه ای از عنایت و توجه خداوند معرفی می کند و به ارزشی بودن اقتصاد  و ثروت از این جهت توجه می دهد .

اما این بدان معنا نیست که اقتصاد در ماموریت ، اهداف و ارزش های والای انسانی زیر بنا باشد ؛ زیرا اگر بپذیریم که نقش زیر بنائی و قوام بودن را برای جامعه بازی می کند ، ولی انسانیت انسان به جامعه و یا اجتماعی بودن انسان باز نمی گردد ، بلکه بر اساس آموزه های قرآنی ، انسانیت انسان به متاله و ربانی بودن اوست که می تواند  نقش خلافت الهی را به عهده گیرد . از این رو معنویتی چون باورها و نگرش ها زیر بنا قرار می گیرد و مبانی و اصول فرهنگی در جایگاه برتر جای  می گیرد و ارزش و اعتبار واقعی را به دست می آورد .


البته این بدان معنا نیست که ما نقش اقتصاد و سلامت آن یعنی اقتصاد عدالت محور را نادیده بگیریم ، چرا که از نظر قرآن ، جامعه برای تحقق بخشیدن به این هدف والای آفرینش یعنی خدایی و ربانی شدن ، نیازمند سلامت اقتصادی است ؛ از این رو خداوند در آیه 85 سوره اعراف و آیات 84 و 85 سوره هود بر نقش کلیدی و حساس سلامت اقتصادی در کنار سلامت اعتقادی تأکید می کند و تأمین سعادت انسانی را در گرو هر دو امر می داند . این بدان معناست که هرگونه فساد در اعتقاد و اقتصاد می تواند دسترسی به سعادت انسانی را با مشکل مواجه سازد . بر همین اساس حضرت شعیب (ع) بر تصحیح و اصلاح روابط اقتصادی ناسالم جامعه خویش در کنار اصلاح مسائل اعتقادی پا می فشارد و آن را در صدر آموزه های خود قرار می دهد . (اعراف ، آیه 85 و نیز خود ، آیات 84 و 87 و شعراء، آیات 177 و نیز 181 تا 183) نقش محوری اقتصاد در کنار مسایل اعتقادی را می توان از کنار هم قرار گرفتن این دو در آیاتی از جمله 3 سوره بقره و 41 و 43 و 83 و 177 و 277 همین سوره و 39 سوره نساء و نیز 2 و 3 سوره انفال و آیات دیگر قرآن به دست آورد . البته در همه این آیات همچنان نقش تقدمی اعتقاد مورد تأکید است و از نظر رتبه و درجه ، اصول اعتقادی زیربنا قرار گرفته است .

 بر پایه این استدلال و آموزه های قرآنی است که بر اقتصاد معنویت محور به معنای بنیاد و زیربنای حرکت های اقتصادی تأکید می شود .


1392/5/5




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اقتصاد ,


نام شما : ایمیل دوست شما :