به دخت

 




مهريه سنگين

راه حل جلوگيري از مهريه هاي سنگين:قبلاً گفتیم که مهریه ی سنگین یکی از موانع ازدواج است. درباره ی غیر ارزشی بودن مهریه ی سنگین، احادیثی نقل کردیم.

راه حلی که برای جلوگیری از مهریه های سنگین در این بخش ارائه می کنیم این است که: باید برای زنان مطلّقه جایگاه امنی ایجاد کنیم تا پس از طلاق بتوانند به راحتی زندگی کنند. توضیح مطلب این است که:

علت اصلی مطالبه ی مهریه های سنگین، عدم اعتماد به آینده از سوی عروس و خانواده اش می باشد. زن از آینده ی خود نگران است و احتمال می دهد که شوهرش پس از چندی نسبت به او دلسرد شود و به فکر ازدواج دیگری بیفتد و او را با چند فرزند رها کند و به دنبال خوشی های خودش برود یا با بهانه های بی جا او را طلاق بدهد و زن بی پناه گردد یا ناچار شود به خانه ی پدرش برود یا تحت تکلف برادرش زندگی کند.

به طور خلاصه، برای خانم های طلاق داده شده محل امنی وجود ندارد که نیازهای او را تأمین کند، از همین روست که دختر و خانواده اش در مورد مهریه، سخت گیری می کنند تا در این مواقع احتمالی، چیزی در اختیار زن باشد، هدف این است که اولاً: مرد در اثر عدم قدرت به پرداخت مهریه به فکر طلاق نیفتد. ثانیاً: همسرش را اذیت نکند و ثالثاً: اگر هم طلاق داد زن مهریه اش را بگیرد و تا چندی بتواند زندگی کند. متاسفانه جایگاه آبرومندی برای خانم های مطلقه وجود ندارد.

آری انگیزه ی اصلی مطالبه ی مهریه های سنگین همین است و راه درمانش نیز آن است که به فکر جایگاه امنی برای خانم های مطلقه بود.

برگرفته از کتاب موانع ازدواج و راه حل ها/ تألیف آیت الله ابراهیم امینی

 

1392/5/5



نظرات ارسال شده
mohammad
جمعه 11 مرداد 1392


من فکر میکنم مهریه های سنگین هیچ مشکلیا حل نمیکنه جز اینکه فقط پسرها را از ازدواج دلسرد میکنه.الان من خودم یه برادر دکتر دارم ولی به خاطر این مهریه ها حتی خانواده حاضر نمیشند خاستگاری برند.تشکر


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مشکلات ازدواج-راه حل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :