به دخت

 




اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی به همراه جهادیا مجاهدت واژه ای با بار معنایی بسیار عمیق از لحاظ لغوی و در بعضی موارد دارای فرهنگ خاص به خود است جهاد در لغت از ریشه «جَهد و جُهد» به معنای مشقت و زحمت و همچنین به معنای توان و طاقت است لذا کلمه جهاد معنای تلاش حداکثری یا تلاش در شرایط خاص و ویژه را با خود حمل می کند و علاوه بر این جهاد در فرهنگ 1400 ساله اسلام نیز دارای معنای خاصی است که از یک حرکت مقدس و مبارزه گونه مذهبی حکایت می کند ؛

به طوری که همواره وجود اختیار اعلام حکم جهاد در یک مقوله خاص (غالباً دفاعی) در دست علمای اسلام و حکومتهای اسلامی از برتری های خاص و استراتژیک جوامع اسلامی برشمرده شده است .

در حقیقت در جهان امروز مبارزه اصلی در سازندگی و پیشرفت کشورهاست و تلاش برای پیش افتادن کشور در این مسابقه نابرابر جهانی که نهایتاً به قدرت و تعیین کنندگی نظام در جامعه بین المللی می انجامد آن چیزی است که شایسته جهاد نامیده شدن را دارد .

با نگاهی به شرایط امروز کشور می توان به وضوح خلا این گونه ویژگی های نهادهای انقلابی و روحیه خاص سالهای نخستین انقلاب را درک کرد . شاید مجموعه قوانین دست و پا گیر اقتصادی کشور و نظام اداری کهنه و بروکراسی سنگین کشورمان یکی از عوامل اصلی کندی روند رشد و پیشرفت اقتصادی کشور باشد که با ایجاد روحیه جهادی در اقتصاد کشور از میان برداشته شوند . آنچه مهم است توجه به علت یا علل به کار گیری واژه جهاد در زمینه اقتصاد از سوی رهبر انقلاب است که می تواند راهگشای فهم هر چه بیشتر جنبه های عینی تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه باشد . رهبر انقلاب به هدف تعیین شده برای دهه چهارم انقلاب که از سال 1387 آغاز شده اشاره کرده و تلاش برای رسیدن به آنرا لازم می خوانند طبیعی است که یکی از نتایج اقدام جهادی در عرصه اقتصاد نزدیک تر شدن به هر دو هدف پیشرفت و عدالت اقتصادی خواهد بود . امروز رشد و پیشرفت خاص و شتابنده اقتصادی ایران به عنوان کشوری که چشم بسیاری از ملتهای منطقه به وضعیت و شرایط آن دوخته شده ؛ مساله مهمی در نگاه بین المللی است و بالندگی اقتصادی ایران اسلامی می تواند در نگاه ملتهای مسلمان منطقه به شکل گیری الگویی برآمده از اسلام در رفع معضلات اقتصادی منجر شود . در حقیقت اقتصاد مقاومتی در اینجا وسیله ایست برای یک الگوسازی جهانی .

مقام معظم رهبری شکل گیری اقتصاد مقاومتی و رسیدن کشور به هدف در سایه آن را منوط به حصول یک سری ویژگی ها میدانند که برخی را در سخنان خود  برشمرده اند :

 

الف)شاخص اصلی؛ رشد اقتصادی

«آنچه که در این زمینه با عنوان شاخص وجود دارد و مهم است رشد پرشتاب کشور به میزان تعیین شده ی در برنامه پنجم است که اعلام شده است ؛ یعنی حداقل رشد هشت درصدی .»

ب) افزایش بهره وری ؛ عامل رسیدن به هدف

یکی از عوامل اصلی رسیدن به رشد اقتصادی بالا در کشور را «افزایش بهره وری» است با افزایش بهره وری در اقتصاد بدون افزایش سرمایه گذاری می توان به تولید و ارزش افزوده بسیار بیشتر دست یافت و این مساله در کشوری که شاخص بهره وری آن به صورت سنتی پایین است بسیار حائز اهمیت است .

ج) کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال

«کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در کشور ، از جمله ی مسائل بسیار اساسی و مهم است»

کاسته شدن از حجم تصدی دولت در اقتصاد که به منزله افزایش فعالیت بخش خصوصی و تعاونی است همواره از عوامل اصلی افزایش بهره وری  و رشد اقتصادی و حرکت به سمت رونق در اقتصاد محسوب شده است .

 ه )تشکیل سرمایه های بزرگ (تعاونی ها )

یکی از شاخص های اصلی در اقتصادهای بزرگ و روبه رشد جهان تشکیل سرمایه های بزرگ است این الزاما به معنی وجود ابر سرمایه داران و شکاف های عظیم طبقاتی نیست بلکه این سرمایه های بزرگ و مجموعه های قدرتمند اقتصادی می تواند از گردهم آمدن تعداد بسیار زیادی سرمایه های کوچک حاصل شود .

و) استفاده بهینه از منابع یا صرفه جویی در موارد اساسی

استفاده صحیح یا حداکثری از منابع موجود در کشورخود عامل بسیارمهمی در رشد و پیشرفت کشور است . شاید بتوان گفت که میزان هدر رفت هر یک از منابع اساسی مثل آب یا انرژی که با هزینه بالایی در کشورها در اختیار مصرف کنندگان خانگی  صنعتی  یا کشاورزی قرار می گیرد خود از شاخصهای مهم نشان دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور در حرکت رو به رشد خود است .

ز) مشارکت مستقیم مردم

« مشارکت مستقیم مردم در امر اقتصاد ، لازم است . این نیازمند توانمند شدن است ، نیازمند اطلاعات لازم است ؛ که اینها را باید مسئولین در اختیار مردم بگذارند و امیدواریم ان شاءالله این روند روز به روز  توسعه پیدا کند ..... البته رسانه ها نقش دارند ، رادیو و تلویزیون نقش دارند ، میتوانند مردم را آگاه کنند ؛ دولت  هم باید فعال برخورد کند و بتوانند ان شاء الله مسئله ی اقتصادی را پیش ببرند .»

1392/4/29

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :