به دخت

 




افسردگي خانمهاي خانه دار

چه كنيم كه خانم های خانه دار دچار افسردگي  نشوند

ممکن است پرسشی در این جا مطرح شود به این صورت که اگر خانمی نخواهد در بیرون از منزل فعالیت به خصوصی داشته باشد تا از پیامدهای منفی در خانه ماندن مثل تنهایی ، انزوایی ، انزوای اجتماعی و ... به دور بوده و از همه یا بخشی از آثار مثبت اشتغال بانوان که ذکر شد بهره مند شود ؟ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که بله ، چنین راه کارهایی هست ؛ همان طور که تعدادی از بانوان خانه دار از آنها استفاده می کنند .

توجه به این نکته لازم است که خانه داری ، حضور در اجتماع را نفی نمی کند . آنچه مهم است برنامه ریزی خانم های خانه دار است. که در این راستا به نکته هایی اشاره می شود :

الف. ایفای نقش اجتماعی و کسب مهارت های اجتماعی ، خانم ها در کنار انجام به موقع کارهای منزل ، با حضور در فعالیت های اجتماعی ، مثل جلسات معارف اسلامی ، دوره های آموزشی برخی مهارت های خاص ، از قبیل کار با رایانه و ....، می توانند مشارکت منظم و فعالی داشته ، مهارت های اجتماعی و ارتباطی لازم را به دست آورند .

ب. جهت افزایش سطح آگاهی ، نیاز به مطالعه هست ، برای این منظور بهتر است خانم ها برنامه منظم سیر مطالعاتی داشته ، با تهیه کتاب های مفید و یا عضو شدن در نزدیک ترین کتابخانه عمومی ، در مورد موضوع های مفید و مورد نیاز به خصوص در حوزه تربیت کودک و نیز مباحث اعتقادی ، اخلاقی ، روان شناختی ، خانواده ، تاریخ ، داستان و ... به مطالعه بپردازند . برای تربیت فرزندانی شایسته و مفید ، زندگی بهتر و شناخت نیازهای خود و همسر چاره ای جز مطالعه نداریم .

ج. خانم هایی که خیلی علاقه مند به ادامه تحصیل و کسب دانش هستند ، می توانند با ثبت نام در دانشگاه های مجازی یا نیمه حضوری و پاره وقت به این هدف نایل شوند .

د. خانم ها می توانند جلسه هفتگی با دوستان یا بستگان خود تشکیل دهند . به این صورت که هر هفته در منزل یک نفر جمع شده ، ضمن اینکه از احوال همدیگر با خبر می شوند ، صحبت های مفید و مفرّحی با هم داشته ، از تجربه های خود و یا دیگران در زمینه خانه داری ، بچه داری ، شوهرداری و ... بهره مند شوند . در این راستا می توانند از قبل موضوع خاصی را مشخص و با مطالعه در آن زمینه ، اطلاعات به دست آمده را در جلسه مطرح کنند و بدین شکل سطح آگاهی خود را هم ارتقاء بخشند .

* رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : مومن با مومن آرامش می گیرد ؛ چنان که تشنه با آب سرد آرام می شود .29

* امام صادق (ع) فرمودند : هرگا یکی از شما به درد و اندوهی دچار شد برادر خود را آگاه کند و بر خود سخت نگیرد .30

هـ.. برخی از خانم های خانه دار با آموختن مهارت های هنری از قبیل ، نقاشی ، طراحی ، خطاطی ، خیاطی ، گل سازی و امثال آن سرگرم می شوند و گاه بخشی از نیازهای مادی زندگی و خانواده را نیز تأمین می کنند .

* رسول اکرم (ص) فرمودند : بهترین تفریح برای مرد شنا و برای زن خیاطی است .31

29 . الجعفریات ، ص 156 .

30 . وسایل الشیعه ، ج3،ص 312 .

31 . کنزل العمال،40611 .

و. نکته ای هم متوجه مسئولین فرهنگی کشور است . چه نیکوست که در تمام مراکز فرهنگی ، از جمله مساجد و کانون های محلات ، برنامه های دینی ، فرهنگی ، هنری و ورزشی مناسب برای بانوان خانه دار و دختران در نظر گرفته شود تا ضمن یادگیری مطالب مفید و کاربردی ، بتوانند ساعاتی از روز را با آسودگی خاطر در آن جا سپری کنند . فراهم کردن فضای مناسب و ایمن برای بانوان سهم موثری در تشویق آنها به شرکت در این برنامه ها دارد .

 

92/4/26




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :