به دخت

 




دستاوردهای اشتغال زنان

ایفای نقش و کسب مهارت های اجتماعی و بالا رفتن اعتماد به نفس:اشتغال در بیرون بر خورد با افراد مختلف در جامعه ، این احساس نیاز و در پی آن این توانمندی را در زن به وجود می آورد که قدرت تعامل و مهارت های برقراری ارتباط با دیگران را تقویت کند و بعد اجتماعی خویش را رشد دهد .

به همین دلیل معمولا زنان شاغل بهتر از زنان خانه دار می توانند با دیگران ارتباط و از حق و حقوق خود دفاع کنند . توفیق در برقراری رابطه با مردم ، کسب درآمد ، احساس این که می تواند برای خودش و دیگران کاری انجام دهد و .... باعث تقویت و بالا رفتن اعتماد به نفس بالا و خودباوری نیز زمینه موفقیت های بیشتر را برای فرد فراهم می کند .

افزایش سطح آگاهی و تجربه و برخورداری از ذهنی پویا و فعال

طبیعی است حضور فعال در اجتماع و عرصه تلاش و سازندگی و ارتباط با افراد و نظرات مختلف در بیرون از منزل ، تجربه های ارزشمندی در اختیارفرد قرار می دهد . ماهیت کاری برخی از زنان به گونه ای است که آنها را جهت ارائه خدمات و سایر فعالیت های بیرون از منزل به مطالعه وادار می کند که این امر ، خود موجب رشد و شکوفایی توانمندی های آنان می شود . گاهی فرد برای به دست آوردن موقعیت بهتر شغلی نیاز دارد سطح تحصیلات ، مهارت ها و آگاهی ها ی خود را ارتقاء دهد و از خود ، ابتکار و نوآوری نشان دهد . همه این مسائل ، غالبا باعث افزایش توانمندی و پویایی فکری و ذهنی در فرد می شود .

برآورده شدن نیازهای مالی و افزایش نسبی رفاه اعضای خانواده   

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خانم ها  به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده به اشتغال روی می آورند ، به همین جهت ، با گذشت زمان ، از مشکلات مالی خانواده کاسته و بر رفاه آن افزوده می شود

خارج شدن از رکود و یکنواختی در زندگی و رهایی از احساس تنهایی

تجربه های مشاوره ای نشان می دهد یکی از مشکلات جدی خانم ها به خصوص در سال های آغازین ازدواج ، مساله تنهایی در منزل است . در روزگاری که روز به روز شرایط کار برای آقایان سخت تر و تا حدودی امنیت شغلی کم تر از گذشته شده و از سوی دیگر ، هزینه های زندگی – که البته بسیاری از آنها کاذب و تحمیلی هستند نه واقعی – سنگین تر شده ، برخی از مردها بدون توجه و تلاش برای برنامه ریزی بهتر برای مدیریت اقتصادی منزل ، سعی می کنند تا با اضافه کاری یا دوشیفته کار کردن ، بر این مشکلات غلبه کنند . ثمره این تلاش مضاعف ، هر چقدر هم که موفقیت آمیز و چشم گیر باشد ، حاصلش این می شود که همسرانشان در طول روز و تا پاسی از شب در خانه تنها بمانند . این تنهایی اگر برایش برنامه ریزی نشده باشد ، معمولا باعث کسالت روحی و بی حوصلگی و گاه مشکلاتی  مثل افسردگی ، و اضطراب و وسواس در زنان وگاهی هم متاسفانه باعث انحراف او می شود . به نمونه زیر توجه بفرمایید :

خانم جوانی که تقریبا 5 سال از ازدواجش می گذشت ، در تماس با مرکز مشاوره ، مشکلش را این گونه بیان می کند : از همان اول ازدواج مان ، همسرم از ساعت 6-7 صبح از خونه بیرون می رفت و تا ساعت 10-11 شب کار می کرد . منزل هم که می رسید بسیار خسته و بی حوصله بود ، شامش را   می خورد و می خوابید . هر چه بهش می گفتم یه خورده کمتر کار کن ، این قدر به خودت فشار نیار، کمی هم به فکر من باش ، آخه منم آدمم ، نیازهایی دارم ، گوش نمی دادو می گفت : زندگی خرج داره ؛ باید به فکر فردا و بچه هایمان باشیم یا نه ؟! تا این که دیگه حوصله ام توی خونه سر رفت و یه روز با خودم گفتم حالا بیا گوشی را بردار و همین جوری شماره ای را بگیر و کمی خودتو سر گرم کن براي همین ، گوشی را برداشتم شماره ای تصادفی گرفتم . آقایی گوشی را بر داشت و گفت : بفرمایید . گفتم :حوصله ام سر رفته ، دنبال کسی می گردم  که کمی باهاش حرف بزنم . ایشون هم از خدا خواسته ، خیلی هم خوشحال شد و پذیرفت و کمی با هم حرف زدیم . کم کم با هم صمیمی شدیم و هر روز بیشتر با هم صحبت می کردیم تا این که دیگه صحبت کردن ، راضی مان نمی کرد برای همین با همدیگه تو پارک قرار گذاشتیم و کمی با هم قدم زدیم . کارمان تا آن جا پیش رفت که تا همسرم از خونه بیرون رفت ، من به این آقا زنگ زدم و به خونه ما آمد و ....! اکنون این خانم از رفتار خود بسیار پشیمان شده و نگران این بود که مباداهمسرش از این قضیه بو ببرد ، برای همین در صدد جبران اشتباهش برآمده بود و از مشاور کمک می خواست .به همین جهت برخی از خانم ها برای فرار از این تنهایی و پیامدهای زیانبار آن ، به اشتغال در بیرون از منزل روی می آورند و به این شکل از بروز مشکل پیش گیری می کنند . البته همان طور که در بحث های بعدی ذکر می شود تنها راه رهایی از این پیامد ها ، اشتغال نبوده و فرد می تواند با برنامه ریزی و انجام فعالیت های مناسب به راحتی با این مشکل مقابله کند .

به دست آوردن استقلال مالی و وابستگی کمتر به والدین یا همسر

طبیعی است که اشتغال خانم ها موجب بی نیازی آنان در بسیاری از هزینه های شخصی و حتی خانوادگی می شود .این خانم ها با در آمدی که دارند می توانند به خواسته ها و آرزو های خود جامه عمل بپوشانند و از زیر منت احتمالی شوهر خود خلاصی یابند و هم چنین در صورت لزوم ، می توانند به خانواده و دوستان خود کمک کنند ، بدون اینکه نیازی به اجازه همسر داشته باشند .

بهره مند شدن  از قدرت درک اقتصادی و مدیریت بهتر خانه از نظر اقتصادی

زنانی که کار می کنند معمولا چون سختی های به دست آوردن پول را تجربه می کنند ، بیشتر احتمال دارد که قدر منابع مالی را بدانند و در تدبیر و مدیریت اقتصادی منزل کوشاتر باشند و از اسراف و تبذیر در هزینه ها اجتناب کنند .

حفظ نشاط و شادابی ظاهری و تطبیق خود با شرایط مختلف محیطی و اجتماعی

چنان که به وضوح در محیط های کاری دیده می شود ، زنان شاغل بیشتر از دیگران به وضعیت ظاهری و آراستگی اهمیت می دهند و از هر تلاشی برای حفظ تناسب اندام ، طراوت و زیبایی و ... دریغ نمی کنند . هم چنین معمولا انعطاف پذیری و توان مواجهه آنها با تغییر های محیطی و اجتماعی بیشتر است .

رسیدن سریع تر فرزندان به استقلال و همکاری اعضای خانواده در فعالیت های منزل

به نظر برخی از پژوهش گران ، فرزندانی که پدر و مادرشان هر دو شاغلند ، در مقایسه با فرزندان خانواده های سنتی ، به نسبت مستقل تر و کاردان تر هستند .

دلیل این امر هم به طور کامل روشن است ؛ عدم حضور پدر و مادر در بیشتر وقت های روز در منزل ، باعث می شود بچه ها سریع تر و بهتر یاد بگیرند ، که روی پای خود بایستند . البته این امر به عواملی چون کیفیت رابطه کودک و والدین ، کیفیت مراقبت از کودک و رضایت شخصی و زناشویی پدر و مادر بستگی دارد . اشتغال زن و شوهر ،اگر با مراقبت و حساسیت صورت پذیرد ، می تواند زندگی تمام خانواده را پربار سازد .


92/4/26




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :