به دخت

 




نت سوم:اثرات سوء موسیقی بر جسم و روان

دکتر آرنولد فريدماني (پزشک بيمارستان نيويورک و رئيس کلنيک سردرد):

او با کمک دستگاه هايي الکتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي که طي مراجعه ي هزاران بيمار بدست آورده ثابت کرده است يکي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فکري و سردردهاي عصبي، گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي کساني که به موسيقي آن دقت و توجه مي کنند)

 

- بهشت جوانان، ص 356. موسيقي از نظر دين  و دانش ص 47.

 

دکتر ربرت (متخصص روانشناسي کودک در انگليس)

 

اطفال در رحم مادر تحت تأثير موسيقي قرار مي گيرند و اگر مادر حامله به موسيقي گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زياد مي شود اين حالت از 6 ماهگي به بعد است.

 

 بهشت جوانان، ص 356. موسيقي از نظر دين  و دانش ص 47.

 

دکتر اوريزن اسوت مارون:

 

هيجان بزرگترين عامل سکته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سکته ي قلبي در گذشته اند. از اين بيان معلوم مي شود هيجانِ حاصله از موسيقي تا چه حد خطرناک است

 

بهشت جوانان، ص 357. موسيقي از نظر دين و دانش ص 52.

 

پروفسور اوگدن استاد دانشگاه و روان شناس است. او ۲۵سال پیرامون مسائل روانی تحقیق کرده است. وی مینویسد:یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سردرد های عصبی، گوش دادن به موسیقی است، مخصوصا برای کسانیکه به موسیقی آن دقت و توجه میکنند.

 

(زمانی، مصطفی، هنر چیست و هنرمندکیست؟، نشر بنیاد فرهنگی اسلام، قم،۱۳۷۳، ص۱۱۱)

 

- مارتین لوتر (Martin Luther) میگوید:

 

موسیقی در تخدیر اعصاب از مواد مخدره هم قوی تر است.

 

 (اسماعیل پور، علی، موسیقی در تاریخ و قرآن، ص۲۱۵(

 

- یکی از متخصصین اعصاب و روان کشور می گوید:

 

اموری که موجب تخدیر اعصاب می شود، کمِ آنها هم طلب زیادتی می کند، چنانچه الکل و هروئین از این دسته محسوب میشوند و موسیقی هم یکی از آنهاست. وقتی از نظر علمی محقق است که ارتعاشات و تحریکات موسیقی روی سلسله اعصاب تأثیرات سوء و زیان بخشی دارد، نه تنها افراط در آن، بلکه آلودهشدن به مقدار مختصر آن نیز شخص را آماده خواهد کرد که در راه بیشترِ آن طلب زیادتی کرده و به مرتبه ی افراط برسد و راه را برای پیدایش امراض روحی به روی وی باز کند. با توجه به این که از نظر پزشکی، عملیات فیزیولوژی رشته های اعصاب بسیار حساس میباشد و با دقت به این مطلب که سلامت روان و تن بستگی تام به صحت سلسله ی اعصاب دارد، بنابراین نمیتوانیم اثرات زیان بخش موسیقی را حتی به مقدار کم نیز کوچک بشماریم.

 

(عبداللهی خوروش، حسین، تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص۲۱)

 

- دكتر آكلمسيس كارل (فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي):


ساز و آواز و كنسرت‌ها و اتومبيل‌ها و ورزش نمي‌توانند جاي فعاليت‌ها و كارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيكال ، كاهلي كاملي به كساني مي‌بخشد كه با ان سرگرمند، بدون شك الكليسم كارگران ما را از پاي در مي‌آورد و سر و صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحيه‌ي فرزندان را فلج مي‌كند.

 

 بهشت جوانان، ص 356. تأثير موسيقي بر روان و اعصاب ص 134.


92/4/22

 

 




نظرات ارسال شده
رومينا
سه شنبه 1 مرداد 1392


من با نظر ريحانه موافقم


0
0
دهلچی
دوشنبه 31 تیر 1392


مایه شرمندگیه که شما اقوال بیش از 98 درصد از برجسته ترین متخصصان و روانشناسان معتبر جهان را نمیبینید و یا به صرفتان نیست ببینید و به دو درصد از اظهار نظرهای ثابت نشده و البته نسبتا متمایل به طننز را برجسته کرده و منتشر میکنید .... کاری نکنید به ریش همه ی ما بخندند .... مخالفت با موسیقی و انکار فوائد موسیقی بر ذهن و روان و ارتقا ء هوش ، جز اینکه نویسنده را بیسواد و متحجر و متعصب نمایش دهد فایده ای دیگر نخواهد داشت ... پیامبر بلال را برای اولین اذان انتخاب کرد چون از خانواده ای اهل موسیقی بوده است ... ارزش پاسخ نداشت اما : چو میبینی که نابینا و چاه است .... اگر خاموش بنشینی گناه است ، مرا خفت کرد :)


0
0
ریحانه
یکشنبه 30 تیر 1392


در پاسخ به نظر رضا باید گفت اگرچه آموزه های دینی ما برای تایید به اثبات علمی نیاز ندارند اما تحقیقات خود غربی ها اثرات مخرب موسیقی را تایید میکنه.من یه مدتی موسیقی گوش میکردم اما جالبه بدونید از وقتی که دیگه گوش نمیدم آرامش روحی بیشتری دارم...


2
1
آیه
شنبه 29 تیر 1392


آقا رضا من چندتا سوال از شما دارم راجع بهش فکر کن. وقتی موسیقی گوش میدی بیشتر تو فکر و مهمتر تو خیالی یادر حالت عادی؟ قدرت کنترل رفتار ها و هیجاناتت در زمان گوش دادن به موسیقی بیشتره یا در حالت عادی؟ در حالت عادی میتونی عاقلانه تر تصمیم بگیری یا در هنگامیکه به موسیقی گوش میدی؟ و... من مدتی موسیقی گوش میدادم ولی بعد یه مدت دیدم احساساتم، هیجانانم، اختیار روح و روانم بطور کامل در اختیار خودم نیست و این حالت منو خیلی آزار میداد چون وقتی موسیقی گوش میدادم میرفتم تو فکر و خیالای بی خود!! و یک حزنی در درون خودم احساس میکردم و خلاصه اثرات خیلی خوبی نبود و در این زمینه خیلی مطالعه کردم تا اینکه تصمیم گرفتم برای سلامت روح و جسم خودم سراغ موسیقی نرم
امام خمینی می فرمایند: موسیقی اراده جوان را ضعیف میکند
توصیه میکنم شما هم خوب راجع به مطالبی که گفتم فکر کن و مطالعه....


1
0
reza
پنجشنبه 27 تیر 1392


hamash doroghe harfatun bedone mosighi zendeg bi roh va bi manie


0
3

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :