به دخت

 




سبك زندگي ماه رمضان

مردم در جريان زندگي شان سبك هايي رابراي زندگي خودمي گزينند كه اين سبك ها در جريان روز گار تراش مي خورندو ميزان مي شوند و به همين خاطر خوب جواب مي دهند .

تا قبل از اينكه زندگي ماايراني ها ماشيني شود و اداره ها وبانك هااصلي ترين نهادهاي اقتصادي اي شوند كه تكليف زندگي ما را معلوم مي كنند ، مردم به انتخاب خود زندگي مي كردندو ساعات كاري مخصوص به خودشان را داشتند . اين ساعت كار ديرينه و جواب پس داده در ماه رمضان به 4 تا 5 ساعت كار محدود مي شد . به خصوص در رمضان هاي تابستاني كه طولاني وگرم و طاقت فرسا مي شدند . اين طور بود كه مردم بعد از خوردن سحري و خواندن نماز صبح مي خوابيدند تا صبح ، صبح يعني 3- 4 ساعت بعد از اذان برمي خاستند و سركارهاشان مي رفتند تا اذان ظهر ، بعد از ظهر به خانه هابر مي گشتند و تا پيش از افطار استراحت مي كردند .

بعد ازافطار همه سر حال و پر انر‍‍‍زي تا پاسي ازشب را بيدار مي ماندند و 3-4 ساعت مانده به سحري مي خوابيدند تا به موقع براي سحري بيدار شوند و يك روز تابستاني رمضاني ديگر را آغاز كنند . وقتي ساعت كار خشك و انعطاف ناپذير كه بر اساس زندگي روز مره اروپايي ها ميزان شده بود به اداره هاي ايراني تحميل شد هيچ جايي براي اين جور حالت هاي فوق برنامه كه از پيش خود را در برنامه روزانه ايراني ها جا كرده بود نماند . اين برنامه اي بوده كه تا پيش از تحميل شدن ساعت خشك اداري در رمضان هايي با روزهاي طولاني و كش دار در خيلي از شهرها رايج بوده است .

رايج تر از آن مهماني هاي ازافطار تا سحر بوده است . اينطوري كه هركس براي افطاري جايي مهمان مي شد ، مي ماند تا يكباره سحري را هم بخورد . هر چه رمضان به اول تابستان نزديك شود و روزهاي آن كش دارتر شود اجراي چنين برنامه هايي به صرفه تر و مقرون تر مي شود .

در ماه مبارك رمضان به بركت روزه و ايام مبارك ديد و بازديد ها و صله رحم افزايش مي يابد .  نحوه غذا خوردن و نوعش تغييرات محسوسي مي كند . ساعات خواب و بيداري تغييرات جدي پيدا كرده و بسياري از گناهان در جامعه كمتر مي شود . اينها همگي نشان دهنده تغييرات جدي در سبك زندگي روزه داران است . و شايد مهم ترين وجه اين تغييرات در حوزه رفتار و اعتقاد كساني است كه روزه دار هستند .

آنچه كه زيبايي اين سبك را به رخ ديگران مي كشد لذتي است كه با وجود سختي هاي ماه مبارك همگي به آن اذعان دارند . موضوعي كه بر خلاف نظام سرمايه داري است كه اساس زندگي را در لذت ِ حال مي داند . اين تغيير سبك و رضايت مردم در اين ماه مبارك نشان مي دهد كه اساسا اين شيوه ماه مبارك با تمام سختي هايش با فطرت انسان ها هماهنگ است .


92/4/18




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :