به دخت

 




روان شناسی روزه

يكي از فرايض سازنده در دین مبین اسلام، روزه گرفتن است كه رسول گرامی اسلام  ضمن عمل به آن محاسن و نتايج آن را براي پويندگان راه حقيقت برمي شمارند به عنوان مثال مي فرمايند: برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است .

بنابراين از فرموده حضرت چنين استنباط مي شود كه در نفس روزه خيري نهفته است و آن سلامتي است كه با روزه گرفتن، انسان به آن دست مي يابد همچنان كه فرمودند«صوموا تصحوا، روزه بگيريد تا از صحت بدن برخوردار شويد. »همچنانكه در علوم رفتاري و روانشناختي يادگيري عبارت است از تغيير پايدار دررفتار بنابراين روزه به انسان كمك مي كند تا در رفتارهاي روزانه خود تغييراتي به وجود آورد كه سلامت روحي ، رواني وجسمي را براي او به ارمغان آورد.

می گویند روان شناسی علمی است که به بررسی علمی رفتار وفرآیندهای ذهنی می پردازد.منظورازرفتار در روان شناسی ،آن دسته از فرآیند های ذهنی یعنی آن دسته ازفعالیت هایی که قابل مشاهده مستقیم نیست ،ولی می توان آن را از روی آثارش در رفتار فرداستنباط کرد .نمونه هایی ازرفتار عبارتند از: صحبت کردن ،خوابیدن وحرف زدن و....ونمونه هایی از فرآیندهای ذهنی عبارتنداز:حل مسئله ،نوع فکر،تغییرات مربوط به حافظه ویادگیری،ادراک و....

وقتی که صحبت ازروان شناسی روزه می نماییم مراد اینست که در نتیجه روزه، چه تغییراتی در رفتار وکردار انسان ها بوجود می آید؟چه عاملی باعث می شودفردی که قادر به ترک یک ساعت سیگار کشیدن نبود در طول یکروزحتی یک پک هم به سیگار نزند وچراآمار جرم وجنایت در ماه مبارک رمضان رو به کاهش می نهد ودهها سوال دیگر.

انسان باروزه داری که امساک در خوردن وآشامیدن وخودداری از برخی چیز های دیگر است درواقع با خواهشهای نفسانی خود می جنگدو در برابرغرایز خود مقاومت می کند تمرین این عمل اراده وتصمیم را در انسان نیرومند می سازد وجان را ازقید هوسها وخواهشها می رهاند پیشوایان اسلام فرموده اند: بهترین مردم کسی است که باهوای نفس مبارزه کند ونیرومند ترین آنان کسی است که برآن پیروز شود. پس روزه داران بهترین مردمند چرا که با خواسته های نفسانی مبارزه میکنند واگر با مراقبت وکوشش از روزه خویش این بهره را بگیرند که بر نفس خود مسلط شوند از نیرومند ترین مردم نیز خواهند بود. 

روزه ماه مبارک رمضان موجب می شود که استیلای شهوات وامیال شیطانی جای خود را به نیروی تقوی وپیروی از دستورات الهی بدهد وتیرگی وهوسها وشهوات در جان آدمی به نورانیت وروشنی تبدیل شود. در سایه ی همین صفا وپاکی حاصل از روزه است که روزه دار با خود آگاهی نه تنها دهان وشکم را از خوردن وآشامیدن که دست وپا وچشم وگوش وزبان وهمه اعضای خویش را از انچه خداوند حرام  فرموده نگاه می دارد ومی تواند به آن درجه از تقوی نایل آید که حتی از اندیشه وفکر ونگاه نیز دوری گزیند واین اوج نورانیت روزه است .

از جمله صفات ارزشمند دیگری که در اخلاق واسلام بر آن بسیارتاکید شده است صبر است ،انسان مسلمان در زندگی فردی واجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه می کند وبامشکلاتی نیز رو به رو است بدون خصلت صبر ،پیروزی بر مشکلات ورسیدن به هدفها آسان نیست .صبر ومقاومت بر نیروی پایداری انسان می افزاید واراده را توانا می سازد هیچ جامعه ای اگر تحمل ناگواری هارا نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خویش نمی تواند پیروز شود .با صبر ومقاومت است که می توان به پیکار ناملایمات رفت وروزه به طور چشمگیری به انسان صبر ومقاومت میبخشد وتحمل رنج وسختی را برآدمی آسان  می سازد.

روزه فریضه ای است که مسلمانان را از غرقه شدن در مادیگرایی وحرص وآز برای لذتهای مادی ومسابقه برای مصرف وتن پروری میرهاند وبه او می آموزد که به فکردیگران باشد وبر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد وبه مصرف به مقدار نیاز قناعت ورزد واز اسرا ف وتبذیر بپرهیزد.


92/4/18




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :