به دخت

 




می ترسم صدای ایشان دلم را بلرزاند ...

 در نگاه اولیه ازدواج « یک مستحب موکد» جلوه مینماید ، اما با نگاه دقیق تر در می یابیم که فقهای اسلام در هر پنج بخش احکام خمسه ، به مسئله ازدواج پرداخته اند ؛ یعنی ازدواج گاهی واجب ، گاهی مستحب ، گاهی مباح ، گاه مکروه و گاه حرام گردیده است !

زیرا ازدوا ج در شرایط و افراد مختلف حکم متفاوتی پیدا خواهد کرد . چنان که ازدواج با محارم « حرام» است و در مقابل اگر کسی به دلیل عدم کنترل غریزه جنسی به معصیت بیفتد ، ازدواج بر او « واجب » است که در شرایط کنونی جامعه و با توجه به توسعه ارتباطات و تهاجم فرهنگی رسانه ها ، می توان امر ازدواج را از اهم واجبات به شمار آورد به طوری که در این شرایط واقعا « در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است» .

البته نباید به گناه و خطا افتادن را صرفا در مسائل جنسی و گناهان کبیره داسنت ؛ زیرا تاثیر منفی مجرد ماندن جوانان و غلیان شهوت در وجود ایشان موجب می شود با حالات ناشی از این مسئله در واجباتشان خللی ایجاد شود .

مثلا جوشش غریزه جنسی ، توفیق کسب علم و یا عبادتی با حضور قلب را به او نمی دهد و گاه در پی سرخوردگی ها و بیم به گناه افتادن ، از روابط اجتماعی خود می کاهد و رفته رفته تاثیرات روانی این رفتار ، موجب عصبی شدن و تند خویی او می گردد . هر چند تقوا در شرایط معمولی مانع از لغزش انسان ها می شود ، ولی در شرایط بحرانی کنونی که میدان لغزش ها بسیار گسترده است ، نه تنها صاحبان تقوا ، بلکه دارندگان عصمت هم توانایی مقاومت در برابر آن را در خود نبینند چنان که در قرآن به این نکته صریحا اشاره شده است .

البته اگر جوانی توفیق صیانت نفس خود را داشته باشد نشانه رحمت خداوند است که این رحمت زمانی برای ما تداوم می یابد که برا اساس رحمت خداوند حرکت کنیم .

در روایات آمده است : پیامبر اکرم (ص) به همه زنان سلام می کردند در حال که برای حضرت علی - که از زمره جوانان اصحاب پیامبر بودند – نا خوشایند بود به زنان جوان سلام کند . حضرت می فرمودند : می ترسم صدای ایشان دلم را بلرزاند و آنچه از بدی برایم به وجود می آید بیش از ثوابی باشد که کسب می کنم !

از این مطلب می توان به اهمیت موضوع بیشتر پی برد . هرچند امیر مومنان عصمت کبری دارند ، ولی باید به گونه ای رفتار کنند که الگو باشند ؛ وانگهی آن دختر جوان که معصوم نیست و ممکن است دچار لغزش شود .

خلاصه اینکه هر وقت احساس نیاز کردید با انتخابی درست پاسخگوی این نیاز باشید .

 

1392/4/15

 

 



نظرات ارسال شده
اشنا
یکشنبه 23 تیر 1392


با سلام وتشکر از شما
به نظر من هر چیزی قابل کنترل است فقط ادمشو میخواد.میشه ازدواج نکرد و به راحتی ادامه تحصیل داد یا با حضور قلب به عباداتمان پرداخت.یه مسیلی مهمی که الان تو جامعه متاسفانه بروز پیدا کرده اینه که به مسایلی خیلی اهمیت میدیم اما به مسایلی که باید بیشتر بهش فکر کنیم و ارزش بدیم بها نمیدیم


2
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :