به دخت

 




استفاده از نور در ساختمان هاي مسكوني

 در ادامه مطالب بحث استفاده از نور مي رسيم به بحث نور و روشنايي قسمت هاي مختلف منزل كه به اختصار براي شما مي آوريم:

 


ورودي


روشنايي ورودي بايد به صورتي باشد كه احساسي گرم و نوراني ايجاد كند. روشنايي عمومي اين محل را مي توان با لامپي قوي متناسب با فضاي آن ميسر كرد. با پخش كننده اي كه نور را به صورت مستقيم و غير مستقيم پخش مي كند، روشنايي عمومي ورودي را كامل خواهد كرد. براي ايجا فضايي گرم به كمك نور كافي، ضروري است.

 

سالن و اتاق نشيمن

روشنايي كلي براي چنين محلي شامل يك روشنايي عمومي است. كه به وسيله دستگاهي با پخش كننده نور كه به سقف متصل است، تامين مي شود.


بهتر است روشنايي اين اتاق را با چراغ هاي دستي كه مي توان در نقاط مختلف در نظر گرفت، تكميل كرد تا بتوان تعادل و هماهنگي موزوني بين نور انتخاب شده و تزئينات كلي اتاق به دست آورد.

 

 

 

 

 

اتاق خواب


روشنايي اتاق خواب را مثل همه اتاق ها مي توان با نور غير مستقيمي و يا به روش نور مستقيم و غير مستقيم تامين كرد ولي از آنجا كه اين روش تا اندازه اي گران تمام مي شود م توان نور  عمومي را با گذاشتن دستگاهي ثابت در سقف با حباب هاي پخش كن نور ايجاد كرد. اين روشنايي را بايد با روشنايي محلي كامل كرد، مانند استفاده از لامپ كنار تخت كه بتوان آن را به ميل خود تنظيم كرد تا مطالعه در تخت خواب را در هر حالتي آسان و دلچسب كند. اگر به دلايلي استفاده از لامپ كنار تخت غير ممكن است، مي توان از آويز يا چراغ بالاي تخت استفاده كرد به شرطي كه اين چراغ به وسيله پخش كننده شيشه اي پوشيده باشد. در هر كدام از اين دستگاه ها مي توان لامپي با اشعه سفيد به قدرت 75 تا 60 وات قرار دارد. چون بيشتر در اتاق هاي خوا از رنگ هاي سرد و آرام كننده استفاده مي شود، در اين صورت براي ارزش دادن به اين رنگ ها بايد از نور سفيد فلورسنت استفاده كرد.

 

 

 

 

 

چراغ بالاي ميز آرايش:

نور و روشنايي بايد با دقت فراوان انتخاب شود كه رنگ ها را تغيير ندهد و روشنايي به اندازه كافي داشته باشد تا مثلاً در مورد آرايش صورت چه در روز و چه در شب شخص را به اشتباه نيندازد. روشنايي عمومي را مي توان با لامپ 100 واتي در زير سرپوش پخش كننده كه در وسط سقف قرار مي دهيم به دست آورد.

 

آشپزخانه

در آشپزخانه يك روشنايي عمومي لازم است تا همه اشيا در تمامي قسمت هاي آن ديده شود و از طرف ديگر اين نور كلي با روشنايي يكنواختي كه ايحاد خواهد كرد، فضايي نوراني و راحت به وجود مي آورد كه به خصوص براي سلامت چشم ها ضروري است. اين چنين روشنايي را مي توان با چراغ سقفي مركزي در انواع گوناگون به دست آورد:

1- چراغي با يك يا چد لامپ براي ايجاد روشنايي مستقيم يا نيمه مستقيم.

2- رفلكتور اوپالن: كه دستگاه نور دهنده اي است كه در عين حال كه نور را پخش مي كند و از خستگي و ناراحتي چشم نيز جلوگيري مي كند. لامپ مورد نياز را قدرت 200 تا 100 وات بر حسب كوچكي و بزرگي محل انتخاب ميكنيم كه نور پخش شده كاافي را در بهترين شرايط براي رويت و مشاهده ايجاد مي كند ولي در قسمت هاي ديگر خواهيم ديد كه استفاده از لامپ هاي فلورسنت در اين مكان نتيجه بهتري خواهد داد.

 

2-کاربرد لامپ های LED در چيدمان منزل

امروزه لامپ‌های ال‌ای‌دی کاربردهای مختلف و نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارند. فضای تک‌تک اتاق‌ها را می‌توان با استفاده از این لامپ‌ها تغییر داد.

امروزه لامپ‌های ال‌ای‌دی کاربردهای مختلف و نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارند. فضای تک‌تک اتاق‌ها را می‌توان با استفاده از این لامپ‌ها تغییر داد.


این روش برای مدرن کردن یک خانه و تغییر جو آن بسیار جالب است. به خصوص اگر امکان تغییر رنگ دیوارها وجود ندارد، به‌راحتی و با تغییر برنامه می‌توان به رنگ دلخواه دست یافت.

نه تنها تغییر رنگ دیوارها با این لامپ‌ها امکان‌پذیر است بلکه در هر جای خانه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از دستگیره‌ در گرفته تا تغییر رنگ آب دوش یا شیر دستشویی و پشت دکورها و حتی وان حمام.

با توجه به سلیقه خود یکی از رنگ‌های مختلف و متنوع بنفش، آبی، سبز، قرمز، نارنجی، سفید و غیره را به صورت دستی یا با کنترل انتخاب کنید و فضای سرد خانه را گرم یا برعکس کنید. مطمئنا این روش، راه‌حل خوبی در فصل‌های مختلف است.

 

 

 


به مناسبت‌های مختلف در مراسم شام و میهمانی‌هایی چون عروسی، تولد، اعیاد، جشن‌ها، سالگرد و غیره از این امکان بهره ببرید.

این لامپ‌ها هدیه‌ای مناسب برای افراد مورد علاقه است.

در اتاق کودک و پذیرایی به طور اتوماتیک رنگ‌ها را یکی بعد از دیگری امتحان و رنگ مورد علاقه و مناسب را انتخاب کنید.

با دگمه تنظیم با نور سفید، حتی امکان کم‌رنگ یا پررنگ‌تر کردن رنگ مورد نظر وجود دارد.

نوار با رنگ‌های متنوع را پشت دکور هم می‌توانید قرار دهید.

 


در آشپزخانه با قرار دادن آن‌ها کنار هود، آشپزی را متنوع‌تر و با تغییر رنگ شیر آب، میهمان‌ها را متعجب کنید.

لامپ‌های قرمز و سبز در دستگیره سرویس‌های بهداشتی، می‌تواند نشانه اشغال بودن یا نبودن آن‌ها باشد.

هنر دیگر این چراغ‌ها در دکوراسیون مدرن، توانایی تغییر رنگ با تغییر درجه حرارت آب است. با تکنولوژی بالا و سیستم کنترل نور، همزمان با تغییر درجه آب از سرد به گرم، رنگ نور می‌تواند از آبی به قرمز تغییر پیدا کند.

می‌توان همزمان با ریزش آب، رنگ روشویی را تغییر داد یا حتی بدون آب، روشویی‌های شیشه‌ای را رنگی و متفاوت کرد.

 

 


با استفاده از این لامپ‌ها در حمام در 8 رنگ مختلف، بارانی رنگی خواهید داشت. به خصوص اگر آن را با رایحه دلپذیر اسپری‌های خوشبوکننده همراه کنید، تجربه خوبی در استحمامی آرامش‌دهنده خواهید داشت که خستگی شما را چند برابر کمتر می‌کند.

تغییر رنگ وان برای کودکان سرگرم‌کننده و حمام کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

از فرش‌های LED در جاهای تاریک استفاده کنید.

در فضای بیرون خانه، مانند پاسیو یا بالکن هم می‌توانید با تاباندن نور به نیمکت فضای دلنشینی ایجاد نمایید.

علاوه بر زیبایی از مزایای این لامپ‌ها آن که:

- بادوام، مقرون به صرفه و ارزان است.

- نقش مهمی در کاهش هزینه برق دارد.

 


- کمتر پیش می‌آید که بسوزد.

- به طور متوسط 100.000 ساعت عمر می‌کند.

- در این لامپ‌ها %90 انرژی تبدیل به نور می‌شود در حالی که در لامپ‌های معمولی %90 انرژی تبدیل به گرما و فقط %10 به نور تبدیل می‌شود.

- بعضی از انواع آن‌ها تا 40 سال عمر می‌کنند.

- ایمن است.

- میزان ولتاژ و برق مصرفی آن پایین است.

- گرم نمی‌شود و هنگام دست‌زدن دست را نمی‌سوزاند.

- حتی هنگام روز، نور آن مشخص است.

- بعضی از آن‌ها حتی با باتری کار می‌کنند.

 

1392/4/15




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :