به دخت

 




نت اول:چراموسیقی حرام است؟

هر چیزی اساسی دارد . همه مواد را وقتی تجزیه می کنیم می رسیم به واحدهای بسیار کوچکی که اجزای تشکیل دهنده آن ماده هستند . موسیقی هم از اجزایی تشکیل شده است که در علم موسیقی به آن نوت می گویند .

نت اول : آیا موسیقی حرام است ؟

برای پاسخ به این سوال ، به نظر می رسد قبل از هرچیزی باید موسیقی را تعریف کنیم :

«موسیقی » یا «موسیقیا» واژه ای یونانی است که در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است؛ ولی در حوزه ی مفاهیم دینی و اصطلاح فقه، با یکدیگر تفاوت دارد.

«غنا» در اصطلاح شرعی عبارت است از «آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده (چهچهه) شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.» اما موسیقی به «صوتی گفته می شود که از آلات موسیقی، پدید آید»، [1][1]

بنابراین بین موسیقی و غنا تفاوت وجود دارد . دردین اسلام هم همه انواع موسیقی حرام نیستند و این مسئله را کمی پیچیده تر می کند . باید به دنبال این سوال بود که چه نوع موسیقی در دین اسلام حرام است و چرا ؟

در تعریف غنا گفته اند غنا ، آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش گذرانی باشد[2]

بعضی از فقها علاوه بر«لهوی بودن» قید «مطرب بودن» را نیز به آن اضافه کرده اند [3]. «

«طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند و در مورد موسیقی(آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می دانند.[4]

 

دلایل اصلی حرام بودن و یا حلال بودن انواع موسیقی  موسیقی بر اساس  آیات قرآن و روایات پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) است که در حوزه ی تخصصی فقه . بررسی می شود .

 الف)  آیات قرآن : هر چند به صورت روشن و صریح حکم غنا را بیان نمی کند و مانند بسیاری از احکام به اصول و کلیات می پردازد، ولی برخی از آیات با توجه به تفسیری که پیامبر اکرم و اهل­بیت(ع) از آنها نموده اند بر غنا تطبیق می کند. در این باره به چند آیه اشاره می کنیم :

1- امام صادق (ع) درباره ی آیات «و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند(و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)[5]و «از سخن باطل بپرهیزید»[6]، می فرمایند: «منظور مجالس لهو و لعب و غناست.»[7]

2- امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند»[8]، فرمود: «منظور از «لغو» در این آیه، غنا و ملاهی می باشد.»[9]

3- امام باقر و امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده است»[10]،فرمودند: «منظور از سخنان بیهوده، غنا­ست»[11]

 

ب) روایات : مهمترین دلیل حرام بودن غنا ، روایاتی است که ازپیامبراکرم و اهل­بیت(ع) به دست ما رسیده و به طور صریح و روشن بیان می دارند . دو نمونه را با هم بخوانیم :

امام باقر (ع) می فرمایند: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»[12]

امام صادق (ع) می فرمایند: «از غنا دوری کنید.» [13]

 

منابع :

[1] سید مجتبی حسینی، (پرسش ها و پاسخ های دانشجویی)، ص 169؛ امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج 1، صص 198ـ 224؛ حسینی، علی، الموسیقی، صص 16 و 17؛ تبریزی، استفتائات، س10، 46 ، 47 و 1048؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 974، 978و 979.

[2] . رساله دانشجویی، ص 171. بهر حال حرام بودن مطلق صدای زیبا با فطرت و عقل انسان سازگار نیست و مخالف با بعض روایات که دستور به خواندن قرآن به صوت زیبا می دهند می باشد. لذا منظور نوع خاصی از آن است و می توان معیار نوع حرام را از همین تعبیرات «باطل» یا «لهو» بدست آورد.

[3] . همان.

[4] . توضیح المسائل مراجع، ج 2، صص 813 و 913؛ مسائل جدید، ج 1، ص 47 به بعد.

[5] والذین لا یشهدون الزور؛ فرقان، 72.

[6] . واجتنبوا قول الزور؛ حج، 30.

[7] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 2، 3 ، 5 ، 9 و 26.

[8] . والذین عن اللغو معرضون؛ مؤمنون، 3.

[9] . تفسیر علی بن ابراهیم، ج 2، ص 88.

[10] . لقمان، 6.

[11] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 6، 7، 11، 16و25.

[12] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به ح 6

[13] . همان، ح 23 و 24.


 92/4/5



نظرات ارسال شده
مجید
پنجشنبه 6 تیر 1392


دنیا و آفرینش خود یک سمفونی اعجاز انگیز است . تپش بیگ بنگ . آواز و نغمه پرندگان . وجد آفرینش . همه و همه نت است و موسیقی و سمفونی . هستی یعنی سمفونی و خلاصه با این صحبت شما همه چیز حرام است جون نگاه به افرینش انسان را از خود بیخود میکند و نوعی غنی است . ای داد و بیداد چمیدانم والله


2
0
حسین
چهارشنبه 5 تیر 1392


پس با این وجود فکر نکنم هیچ کدوم از موسیقی ها حلال باشه.فقط نواهای مذهبی کع خالی از موسیقیه حلاله.کاش نظر آیت الله بهجت رو هم مینوشتین که فرموره بودند که هر نوع موسیقی که از الات موسیقی نواخته شود حرام است.ما باید سیره اهل بیت رو دنبال کنیم پس نباید مردم خودشونو گول بزنن.سمت موسیقی نباید رفت.


1
2

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :